Volgens mij kan dat ook niet , maar we weten al langer dan dat , dat :recht: en : menselijk gevoel: nu eenmaal niet samen gaan!!! Vrouwe Justitia heeft nog heeeeeeel wat te lerenonlangs werd een jongen van 12 jaar veroordeeld om een schade vergoeding te betalen omdat zijn vader een vrouw had vermoordt en daarna zelfmoord heeft gepleegd.
wat is jullie menig hier over, ik persoonlijk vind dit gewoon weg een blaam op onze maatschappij.
waar gaan we zo eindigen, worden binnen kort de klein en achter-klein kinderen veroordeelt en met schadevergoedingen beladen van iemand voor hun geboorte uit hebzucht van andere.
kan dit volgens jullie of niet
Zoals men hierboven kan lezen, is dat ook mijn mening. Ik vind de oplossing van de rechter niet onredelijk en zelfs in overeenstemming met de wet.Op een juridisch forum zou men toch correct moet citeren.
Een kind dat veroordeeld wordt tot het betalen van schadevergoeding omdat zijn vader iets fout doet? Dit kan volgens mij in ons recht niet.
Ik zou die uitspraak dus wel eens willen zien.
Ik denk dat je iets anders bedoelt: als dat kind de nalatenschap aanvaardt erft het ook de schuld van zijn vader. Het kind kan veroordeeld worden in zijn hoedanigheid van erfgenaam.
Dat is de toepassing van de regel dat erfgenamen de schulden mee erven. Maar zij kunnen hieraan ontkomen door de nalatenschap te verwerpen.
Een minderjarige kan de nalatenschap enkel aanvaarden onder het voorrecht van boedelbeschrijving. Dat betekent dat het kind niet meer moet betalen dan wat het erft.
Ik vind het niet normaal dat de slachtoffers (denk aan kinderen van de vrouw die vermoord werd) in de kou zouden blijven staan omdat zij niet kunnen uitvoeren op de nalatenschap terwijl het kind van de dader met dat geld van die nalatenschap gaat lopen.
Ik vind de regel dat de schuld niet verdwijnt als je sterft, maar mee overgaat op de erfgenamen (die kunnen verwerpen en dan geen enkel nadeel hebben) heel normaal. Ik zie niet in waarom een uitzondering zou moeten gemaakt worden omdat de erfgenaam minderjarig is.
De minderjarige erft het actief en betaalt de schulden niet? Dat kan toch niet.
scorpioen
Volgens de huidige stand van ons recht: neen. Enkel van de nalatenschap en dus van de kinderen als ze de nalatenschap aanvaarden. Als ze de nalatenschap verwerpen moeten ze niets betalen.Maar een duidelijke denk vraag. Je bent gescheiden, Je ex heeft na de scheiding een zwaar autoongeval in licht beschonken toestand veroorzaakt, gevolg zij/hij overleden en in de andere auto 2 doden en 3 kinderen die ahter blijven. Hebben deze nazatten het recht om van jou kinderen schadevergoeding te eisen?