Beste,
Even kort de grote lijnen van het verhaal schetsen.
In september 2009 nam ik op het tijdschrift Natuurwetenschap en Techniek (NWT) een abonnement via http://www.jem.be" onclick="window.open(this.href);return false; (via deze site kan men nu blijkbaar geen abonnement meer nemen - dit terzijde). Na betaling van €59.95 begon ik de nummers te ontvangen. So far so good.
In oktober betaalde mijn vriendin mij het abonnement voor 2011 (september 2010-->september 2011). Zij is iets jonger en het abonnementsgeld bedroeg voor haar €49.95.
Enkele weken later krijg ik een factuur van NWT van €86.95 voor het abonnement sept 2010-sept 2011. Onderaan de factuur staat dat het abonnement geldt tot 30-10-2011 en 1 maand vooraf dient te worden opgezegd.
Als ik dat zou betalen, dan zat ik natuurlijk met twee abonnementen. Ik heb contact opgenomen met NWT, en NWT betaalde wel de €49.95 terug maar blijft er bij dat ik het dure abonnement moet betalen omdat ik het niet tijdig had opgezegd.
Maar:
1) toen ik betaalde in 2009, heb ik nooit een brief gekregen waarin dit stond. HEt stond toen ook niet vermeld op de website;
2) op de website staat bij 'abonnementen', onderaan dit:
Het jaarabonnement geldt tot wederopzegging. Actie geldig zolang de voorraad strekt. Voor verzending buiten Nederland of België gelden andere tarieven.
Hierbij staat helemaal niet vermeld dat het 1 maand voor het aflopen van het abonnement dient te gebeuren.
Ik heb wat verder gezocht. Op dit forum vond ik http://www.juridischforum.be/forum/view ... 12&t=12367, ook met problemen met NWT.
Daarin staat dat onderaan het contract de voorwaarden voor opzegging in het vet en in een kader moet staan (artikel 39bis van wet op bescherming consument).
Op de factuur van €86.95 van dit jaar, staat weliswaar dat ik 1 maand voor aflopen van abonnement dien op te zeggen, maar het staat niet in het vet en ook niet in een kader (er staat wel een stippellijn onder getrokken).
NWT beweert dat ze zich daar niet aan dient te houden, maar uit de laatste post van hoger gegeven link maak ik uit dat zij zich wel moet houden aan de Belgisch wetgeving.
Ik ontving daarnet een aanmaning - als ik niet betaal wordt er een incassobureau op gegooid (incasso-bureau T.M.I.).
Ik heb daarop een aantekend schrijven naar hen gericht dat ik niet zal betalen omdat
- ik bij afsluiten van contract nooit ook maar iets heb ontvangen waarop dat vermeld stond dat ik 1 maand voortijdig dien op te zeggen;
- er geen termijn vermeld staat op de website;
- de layout van voorwaarden niet conform artikel 39bis van wet op bescherming van consumenten is
en daarom de stilzwijgende verlenging niet geldt (en ik op elk moment het abonnement kan opzeggen).
Bovendien: het januari nummer is al een tijd uit, maar ik heb dat niet mogen ontvangen - heb het daarom gekocht in een winkel.
Bovendien: hoewel het een wetenschappelijk tijdschrift is, ik citeer "NWT Natuurwetenschap & Techniek brengt u op de hoogte van de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen, ontdekkingen, achtergronden en theorieën. Niet de oppervlakkige feiten en weetjes, maar rechtstreeks uit wetenschappelijke bron", beslaat meer dan de helft van het aantal pagina's van het januari-nummer fictie, over hoe men denk dat de wereld er in 2030 uit zal zien. Dat is geen wetenschappen. Als ik zoiets wil, dan koop ik geen wetenschapstijdschrift, maar een fictie boek.
Handel ik correct - heb ik het bij het rechte eind ?
Kan een incasso-bureau (uit Nederland) mij iets maken ?
Mvg,
Diederik D'Hert