Wie ben je, wat doe je..?

Tmespreu
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Wie ben je, wat doe je..?

#1 , 20 jan 2011 09:14

Misschien eens een leuk onderwerp om eens over 'ons' te beginnen...

Wie is diegene achter het (soms wel gezaghebbende) pseudoniem, wat is zijn academische achtergrond:

- wat heb je gestudeerd;
- waar heb je gestudeerd;
- boeienste cursus;
- beste/slechste vak;
- memorabele momenten;
- onvergetelijke mondelinge examenmomenten;
- wat doe je nu uiteindelijk (heeft het diploma iets opgeleverd? :lol: ).

Gewoon even fijne herinneringen aan die fijne studententijd ophalen :D

Kali

#2 , 20 jan 2011 10:10

Hoewel je bij mij het antwoord grotendeels wel al zult kennen:

- wat heb je gestudeerd; Rechten met optie burgerlijk - strafrecht in 3e licentie
- waar heb je gestudeerd; VUB
- boeiendste cursus; Grondige studie van het verbintenissenrecht ; bijzondere strafwetten ; geschiedenis der godsdiensten
- beste/slechtste vak;
* beste: Grondige studie van het verbintenissenrecht ; bijzondere strafwetten : qua interesse
* beste: Gerechtelijk recht : qua punten
* slechtste : vennootschapsrecht: qua interesse en punten

- memorabele momenten; 1e kandidatuur rechten, het brandalarm dat afging tijdens de les Romeins Recht, en die prof snuffelt eens en vond dan dat het niet naar brand rook en we maar moesten blijven zitten en gaf verder les ...

- onvergetelijke mondelinge examenmomenten; Geschiedenis van het recht, één of andere codex, de vraag waarop deze geschreven was ... bleek na 3 pogingen een steen te zijn...

- wat doe je nu uiteindelijk (heeft het diploma iets opgeleverd? :lol: ). 3e jaar stagiair - advocaat

Tmespreu
Topic Starter

#3 , 20 jan 2011 10:45

- wat heb je gestudeerd; Rechten met optie burgerlijk - strafrecht in 3e licentie
- boeiendste cursus; Grondige studie van het verbintenissenrecht ; bijzondere strafwetten ; geschiedenis der godsdiensten
- beste/slechtste vak;
* beste: Grondige studie van het verbintenissenrecht ; bijzondere strafwetten : qua interesse

- memorabele momenten; 1e kandidatuur rechten, het brandalarm dat afging tijdens de les Romeins Recht, en die prof snuffelt eens en vond dan dat het niet naar brand rook en we maar moesten blijven zitten en gaf verder les ...

- onvergetelijke mondelinge examenmomenten; Geschiedenis van het recht, één of andere codex, de vraag waarop deze geschreven was ... bleek na 3 pogingen een steen te zijn...

- wat doe je nu uiteindelijk (heeft het diploma iets opgeleverd? :lol: ). 3e jaar stagiair - advocaat
Geschiedenis van godsdienst hebben wij niet meer, gelukkig :D

Geschiedenis van het recht van Professor Magits? (Was het de codex van hamoerabi of de 12-tafelenwet ofzoiets?)

Reclame

Vandebos

#4 , 20 jan 2011 12:33

Wat heb je gestudeerd: Informatica Groep T Leuven, VUB Geschiedenis nog steeds bezig. (3de bachelor)
Waar: Groep T/ VUB
Boeiendste cursussen: te veel om op te noemen maar een bloemlezing: OO analyse, Projectmanagement, Geschiedenis van België nog gegeven door Prof. Witte, Sociologie I en II door Elchardus,
Slechtste vak: Antropologie..
beste: weer te veel om op te noemen...

Memorable momenten:

Niet geïnteresseerd in cursus Cobol. Docent krijgt het in de gaten... "Meneer vandebos kijk eens naar buiten? Ziet u die groene bladeren? Ik wil u pas terugzien wanneer ze bruin zijn. Dag meneer vandebos..."

Studenten komen uit mondeling examen prof Lis: "Ik ben geslaagd!... Ze heeft gezegd dat ze er eens over ging nadenken", " ze heeft heeft gezegd dat mijn antwoorden lijken op dingen uit een grabbelton, nu en dan zit er wat nuttigs tussen?"

Schriftelijk examen antropologie: resultaat 7/20 Ik ga mijn examen nakijken. Bij het lezen van mijn antwoorden is mijn allereerste reactie: "deze onzin heb ik niet geschreven.. :shock: "

Onvergetelijke examen momenten: Examen over reformatie/contrareformatie. "Wat vond u van mijn cursus?" "Ik ben het er niet mee eens." "ok mr. Vandebos, uw examenvraag: geef mij een gefundeerde reden waarom u het niet eens bent met mijn cursus..." ---> 17/20. :mrgreen:

Wat doe je nu: Informatica in overheidsinstelling.

Tmespreu
Topic Starter

#5 , 20 jan 2011 12:59

Ik zal mezelf tussendoor ook eens onderwerpen aan mijn kruisverhoor;

VUB student Rechten (3e Ba- 1e Ma)

Beste vakken; tot nu toe zowat alles wat niet met rechten te maken heeft (filosofie, economie, introduction à la recherche scientifique)

De vakken die mij echt niet lagen waren vooral de 'geschiedenis vakken', politieke geschiedenis, geschiedenis van het recht, geschiedenis moderne staten (met alle respect voor geschiedenis studenten :lol: )

Memorabel;
- Een prof filosofie die mij na een mondeling examen probeerde te overtuigen om van richting te veranderen omdat ik een 'filosofisch talent' was.

- Een prof inleiding tot het recht wiens eerste vraag op het mondeling was: Mr. Mespreuve, weet u waar uw naam vandaan komt?' :shock:
hij heeft mij de hele etymologie achter mijn naam uitgelegd.. 2e vraag was verschil juridische politiek en techniek :D

- Een prof economie die in een bomvolle aula vroeg wat er gebeurt als het Aanbod van ijsjes is groter is dan de Vraag? (Er is dus een Overschot aan ijs)
Een superfiere rechtenstudent (niet ik!) riep vol overtuiging; dan smelt uw ijs!!

Vandebos

#6 , 20 jan 2011 13:10

Klein ps,je:

Beste/slechtste momenten: zuiver persoonlijk vind ik mijn slechtste momenten nadien regelmatig de beste. Het leert je immers waar je grenzen liggen en welke domeinen je best niet betreedt. In mijn geval economie... mijn leerkracht economie in het vijfde middelbaar "Zeg me nu eens eerlijk, heb je opzettelijk het averechtse op ieder van mijn vragen geantwoord?"

webmaster
Beheerder

#7 , 20 jan 2011 13:26

We doen mee ;-)

- wat heb je gestudeerd: Lic. Rechten
- waar heb je gestudeerd: KULeuven
- boeienste cursus: Vennootschapsrecht / ICT-recht / Sociologie
- beste/slechste vak: Beste: Vennootschapsrecht en ICT-recht // Slechtste: Strafprocesrecht (bah!)
- memorabele momenten: De heerlijke speeches van prof. Lieven Dupont (Strafrecht) of prof. Koen Geens. Aan de KULAK heb ik goeie herinneringen aan prof. Lieven Vandekerckhove die tijdens de lessen Sociologie bij teveel rumoer op een onnavolgbare manier "spaaaaaaaaar mij" door de microfoon hijgde.
- onvergetelijke mondelinge examenmomenten: Zonder enige twijfel mijn aller eerste mondelinge examen. Prof zit in zijn zetel met sigaar (ik schrok me al rot, je kan gaan denken), blaast woest rook uit en zegt dan: "meneer, u gaat de mist in".
- wat doe je nu uiteindelijk (heeft het diploma iets opgeleverd? : ik werk deeltijds als jurist in een vastgoedkantoor en heb daarnaast een eigen juridisch adviesbureau.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 jan 2011 15:02

Wat gestudeerd: Bouwkunde
Waar: Sint-Lukas Brussel
Boeienste cursus: weet ik nog steeds niet
Beste vak: Tekenen
Slechte vak: landmeten
Memorabelste moment: Is ook al zo lang geleden
Onvergetelijke examenmomenten: Aan landmeten had ik een absolute hekel. Werd gegeven door een zeer strenge reserve para kolonel. De dag van de mondelinge examens komen eraan, en ik bak er niets van. Moet binnen om 15 uur. Ben al rond 13 uur terplaatse om toch nog maar rap iets op te steken.
Komt die prof toch wel voorbij zeker en roept mij onmiddellijk binnen. Stelt mij een zeer eenvoudige vraag en geslaagd.
Wat doe je nu: ben al 5 jaar gepensionneerd. Was 30 jaar kaderlid bij de Immoafdeling van brouwerij Inbev, en zat de godganse dag op cafe en dat op kosten van de baas, zowel de werkuren als de drank.
Wat kun je je nog meer wensen. :D

Vandebos

#9 , 20 jan 2011 15:21

- beste/slechtste vak;

Geschiedenis van godsdienst hebben wij niet meer, gelukkig :D

Geschiedenis van het recht van Professor Magits? (Was het de codex van hamoerabi of de 12-tafelenwet ofzoiets?)

*Kuch*

Hammurabi... Is de één van de oudst bewaard gebleven codexen tot op heden. Het byzondere aan deze 3800 jaar oude codex is aan de ene kant dat de koning deze wetten onveranderlijk op steen liet vastleggen (de koning plaatste zich dus ondergeschikt aan de wetten) en de wettelijke bescherming die deze gaf aan de positie van de vrouw... (feminisme is geen verschijnsel van de 20ste eeuw..)

eylis

#10 , 20 jan 2011 15:27

Hammurabi!->mesopotamie!
Dat in -of all places- het Midden Oosten, nota bene, de rechten van de vrouw reeds beschreven werden in 1800 VC....
en Vandenbos, herinner je nog een pertinente wet uit die codex?
Vind ik héél interessant :-)

Vandebos

#11 , 20 jan 2011 15:51

hmmm specifiek over vrouwen handelend?

De teruggevonden stèle was niet volledig (dacht dat er zo'n 260 van de 300 vermelde wetten op staan)

specifiek over vrouwen meen ik me te herinneren:

- Wijzen waarop een vrouw rechtmatig van haar echtgenoot kon scheiden.
- bescherming van de job van herbergierster. (deze sloeg eerder op beperkingen ervan zodat de gelegenheden niet als bordeel of dievenhol konden dienen)
- Bescherming van het beroep van zoogster.
- Regeling van erfrecht. (erfrecht was patrimoniaal, doch de moeder kan de favoriete zoon bij erfenissen aanduiden...)

dat zijn de belangrijkste die ik me kan herinneren.

Kali

#12 , 20 jan 2011 22:59

Voor de hele discussie, het was niet Hammoerabi, geen idee meer welke codex het was, zal eens zoeken of ik het boek nog heb...

En verder ja het vak van Magits.
En geschiedenis der godsdiensten was een keuzevak en boeide mij enorm ...

Sirius legal
Contacteer: Website

#13 , 24 jan 2011 11:32

wat heb je gestudeerd: Lic. Rechten

- waar heb je gestudeerd: VUB

- boeienste cursus: Auteursrecht / Informaticarecht / Europees mededingingsrecht van wijlen Karel van Miert

- beste/slechste vak: Beste: Auteursrecht, handelsrecht // Slechtste: Inleiding tot de Rechtstelsels van de Voornaamste Moderne Staten van Europa en de Wereld (ja, het bestaat echt :-))

- memorabele momenten: Professor Goris die om 3 uur 's ochtends op café uitlegt hoe in Congo bananenbier gemaakt wordt.

- onvergetelijke mondelinge examenmomenten: Een examen Romeins recht, 800 pagina's waarvoor we maar 24 uur de tijd hadden. Had nekel de eerste 150 ofzo echt kunnen blokken. Iedereen in de examengroep was flagrant gebuist. Ik ging als laatste binnen en trok drie vragen uit het eerste deel. 14 en onderscheiding :-).

- wat doe je nu uiteindelijk Ik ben advocaat-partner in mijn eigen kantoor Sirius Legal en werk vooral in intellectuele eigendom, media- en reclamerecht en IT/internetrecht en nieuwe media. Ik ben ook nog steeds verbonden aan de VUB als deeltijds praktijkassistent contractenrecht.

Jan S

#14 , 24 jan 2011 12:11

Bedrijfsmanagement - Rechtspraktijk @ KHBO Brugge
SBM - Milieucoördinator B + diverse opleidingen

Boeiendst: RZL, marketing, milieurecht, erfenisrecht, persoon-en familierecht, verbintenissenrecht (@rechtspraktijk)
+: RZL, milieurecht, marketing, burgerlijk procesrecht, verbintenissenrecht, ...
-: vennootschaprecht, notarieel recht, economie, ...

overgetelijk examenmoment: (mondeling, toen ik naar buiten wandelde) 'hé jan... weet je wat, ik geef je nog een punt bij omdat je zo'n toffe kerel bent' :D -> van 16 naar 17/20

memorabel: te veel om op te noemen, maar betreffende docenten: docent RZL in een nogal comprimerende staat tegenkomen na kroegentocht met studentenclub, klapke gedaan, inzichten tijdens les blijkbaar net iets anders dan zijn privé-inzichten :p

nu: juridisch milieuconsultant en extern milieucoördinator
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

neogoa

#15 , 24 jan 2011 15:34

- wat heb je gestudeerd; Master Rechtsgeleerdheid optie Nationaal Internationaal Publiek recht

- waar heb je gestudeerd; Ugent ( zo te zien ben ik tot nu toe de enigste van Ugent)

- boeienste cursus; Internationaal Privaatrecht, Europees Mededingingsrecht, Internationale handelscontracten, Internationaal Milieurecht, Diplomatiekrecht

- slechtste vakken Fiscaal recht en geschiedenis vakken

- beste vakken: Thesis, IPR, alle vakken dat niet verplicht waren :-)

- memorabele momenten; prof die vroeg hoeveel punten ik wou vooralleer ik mijn vraag gekregen had.
en ook examen geschiedkundige inleiding tot het publiek recht --> 1 vraag --> geef mij de inhoudstabel van mijn boek in de juiste volgorde.--> Say what??

- onvergetelijke mondelinge examenmomenten;Prof die zegt op mijn verdediging van mijn thesis, tja wat kan ik nog vragen... Je weet er meer over dan ik. --> 18/20

- wat doe je nu uiteindelijk (heeft het diploma iets opgeleverd? Juridisch adviseur

Terug naar “Praat café”