#5 , 20 jan 2011 01:43
Beste,
wat staat er in uw overeenkomst met uw ex mbt uw EOT? Een en ander wil ik wel al duidelijk maken: tenzij uw overeenkomst een wilsgebrek heeft (gesloten onder geweld, bedrog, ...) zal ze nooit nietig zijn. Ze kan eventueel gewijzigd worden ("herzien").
In principe kan de Rechter niet zomaar de EOT wijzigen, daar dit de contractuele vrijheid van de partners teveel beknot, al zijn daar enkele uitzonderingen op.
Zo is er inderdaad de wijziging voor de bepalingen omtrent de kinderen of omtrent de uitkering.
Art. 1288 van het Gerechtelijk Wetboek zegt dat "wanneer er nieuwe omstandigheden buiten de wil der partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen kunnen de bepalingen van 2° en 3° herzien worden" (zijnde ivm de kinderen en de onderhoudsbijdrage).
In het geval van het hebben van een nieuwe vriend lijkt dit niet te gaan om "nieuwe omstandigheden buiten de wil der partijen".
Het hof van Cassatie heeft eerder al geoordeeld dat een herziening van het onderhoudsgeld dat bedongen was in een overeenkomst EOT niet kan voor een dochter die universitaire studies aanvat omdat zulks voorzienbaar was ten tijde van de onderhandeling (Cass. 9 december 2004, T. Not. 2005, 555, noot S. Verhamme).
In het kader van het vinden van een nieuwe vriend lijkt het mij ook dat zoiets voorzienbaar was (wie wordt geacht alleen te blijven?). Ook het opnieuw trouwen, het krijgen van een baby, ... zijn allemaal zaken die irrelevant zijn aan de herziening.
De relevantie moet zijn aangaande de kinderen. Als uw situatie der mate ingrijpend verandert (u verhuist naar een verre plek) kan u de kinderen misschien niet élk weekend meer ontvangen.
Of indien u een "verblijfsco-ouderschap" bedongen heeft kan u de kinderen misschien niet meer een week bij u, een week bij uw ex laten wonen als u 100 km verder gaat wonen zodat er problemen ontstaan mbt hun schoolleven, sociale leven, ...
In principe gaat de rechter niet snel over tot herziening (omwille van die contractuele vrijheid). Indien hij wel doet zal dat zijn voor het belang van de kinderen, vaak ook om pragmatische problemen die zich stellen. Hertrouwen hoort daar niet onder (al kan dat wel een herziening tot onderhoudsgeld opleveren). Tenzij uw nieuwe echtgenoot/echtgenote veroordeeld is voor zedenfeiten of ontzet is uit het ouderlijk gezag zal zoiets geen probleem stellen. Uiteraard kan ik hier niet echt op ingaan daar u mij niet zegt of er daadwerkelijk iets in uw situatie veranderd is.
U moet gewoon voor ogen houden dat een voor u ingrijpende wijziging in uw leven (zoals een verandering van job) daarom geen ingrijpende verandering is in het leven uwer kinderen en daarom niet per sé uw bezoekrecht aantast en het voor herziening vatbaar maakt. Bij twijfel kan ik u alleen aanraden een advocaat te contacteren.
Ik hoop u hiermee uitgebreid genoeg mee van dienst geweest te zijn.
Bij vragen mag u steeds reageren op deze post en zal ik trachten snel te antwoorden.
Met groet,
J.