Postorderbedrijf homeles

Kelly_pl
Topic Starter

Postorderbedrijf homeles

#1 , 19 jan 2011 12:24

Beste,

Midden november 2010 kreeg ik plots telefoon van een medewerker van het bedrijf "L". (ik vraag mij nog steed af hoe ze aan mijn gegeven zijn gekomen)
Aan de telefoon kreeg ik te horen dat ik een kennismakingspakket kon ontvangen van de cursus "digitale fotografie".
Dit zonder aankoopverplichting of enige andere verplichting.
Ik heb aan de medewerker gevraagd of er nog eventuele extra kosten bijkwamen, maar hij verzekerde mij dat het enkel ... euro was voor het kennismakingspakket + de verzendingskosten.
Enkele weken later kreeg ik het kennismakingspakket in de bus, maar in mijn ogen was dit zeer teleurstellend.
Ik heb beslist om het toch maar te houden, en heb de fatuur van iets minder dan 10euro betaald.

Net kom ik thuis en de buurman had een pakje op mijn naam in ontvangst genomen. Zie ik dat het een vervolgzending is van L. Ik heb na het kennismakingspakket nooit een aanvraag ingediend om verdere zendingen van L te ontvangen.
Deze vervolgzending bevat 10afleveringen (boekjes van 20bladzijden) + "gratis" fotolijst en ministatief.
Bij deze zending zitten 10 overschrijvingen waarvan één 21,90euro bedraagt en de negen andere 14,95euro bedragen te betalen in één keer of tweewekelijkse termijnen. Dat is zomaar even 156,45euro voor iets wat het helemaal niet waard is en wat ik ook niet heb aangevraagd.
Het pakket heeft een gewicht van ongeveer 5kg dus een terugzending zal ook wel iets kosten, en dat voor iets wat ik nooit heb aangevraagd.
Nu blijkt dat ik door het kennismakingsaanbod te aanvaarden een abonnement ben aangegaan. Dit terwijl ik daar nooit toestemming voor heb gegeven en nooit iets voor heb ondertekend.

Ik heb al even op internet gekeken en ik blijk dus zeker niet de enige te zijn die problemen heeft/krijgt met L .
Ook heb ik gevonden dat afgedwongen verkoop verboden is en dat er dan geen verplichting is om het pakket te betalen en/of terug te sturen.
Maar valt mijn geval onder afgedwongen verkoop daar L beweert dat ik een abonnement ben aangegaan door het kennismakingsaanbod te aanvaarden ook al heb ik geen toestemming of aanvraag ingediend voor de verdere zendingen?

En als het onder afgedwongen verkoop valt, wat moet ik dan doen? Want ik heb toch al heel wat reacties gelezen van mensen die te maken kregen met incassobureau en gerechtsdeurwaarders waardoor de kosten maar blijven oplopen.

[Geen namen bedrijven. Lees regels forum:Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 19 jan 2011 12:32

Ik denk dat je de fout gemaakt hebt door de factuur van het kennismakingspakket te betalen en daardoor hebt aangegeven in te willen tekenen op het abonnement. Lees wat er in de verkoopsvoorwaarden staat. Je kan hier nog een en ander doornemen: http://www.klachtenpunt.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Oude Belg

#3 , 19 jan 2011 14:03

Midden november 2010 kreeg ik plots telefoon van een medewerker van het bedrijf "L ".

Ik dacht dat die failliet waren .....

Net kom ik thuis en de buurman had een pakje op mijn naam in ontvangst genomen. Zie ik dat het een vervolgzending is van L . Ik heb na het kennismakingspakket nooit een aanvraag ingediend om verdere zendingen van L te ontvangen.
Deze vervolgzending bevat 10afleveringen (boekjes van 20bladzijden) + "gratis" fotolijst en ministatief.
Bij deze zending zitten 10 overschrijvingen waarvan één 21,90euro bedraagt en de negen andere 14,95euro bedragen te betalen in één keer of tweewekelijkse termijnen. Dat is zomaar even 156,45euro voor iets wat het helemaal niet waard is en wat ik ook niet heb aangevraagd.

Je hoeft dan ook NIETS te betalen.

Het pakket heeft een gewicht van ongeveer 5kg dus een terugzending zal ook wel iets kosten

Je hebt niets besteld en moet dus ook niets terugsturen. Je mag het gewoon houden of naar het recyclagepark brengen.

Ik heb al even op internet gekeken en ik blijk dus zeker niet de enige te zijn die problemen heeft/krijgt met L .
Ook heb ik gevonden dat afgedwongen verkoop verboden is en dat er dan geen verplichting is om het pakket te betalen en/of terug te sturen.

Klopt als een zwerende vinger.

Maar valt mijn geval onder afgedwongen verkoop daar L beweert dat ik een abonnement ben aangegaan door het kennismakingsaanbod te aanvaarden ook al heb ik geen toestemming of aanvraag ingediend voor de verdere zendingen?

Je hebt geen enkele bestelling getekend.

En als het onder afgedwongen verkoop valt, wat moet ik dan doen? Want ik heb toch al heel wat reacties gelezen van mensen die te maken kregen met incassobureau en gerechtsdeurwaarders waardoor de kosten maar blijven oplopen.

Niet betalen. Incassobureaus kunnen alleen maar dreigen: ze hebben in België geen enkele bevoegdheid. Gerechtsdeurwaarders trouwens ook niet als er geen gerechtelijke uitspraak is : dan spelen ze gewoon incassobureautje voor hun zakgeld. Na een tijd stopt die onzin vanzelf. Reageer niet op brieven van incassobueaus en gerechtsdeurwaarders die incassobureautje spelen : u hebt hen niet ingehuurd en u hebt dan ook niets met hen te maken.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

bartvdv

#4 , 19 jan 2011 14:18

@Oude Belg. Ze heeft het kennismakingspakket betaald. Mogelijk staat er in de verkoopsvoorwaarden dat ze daarmee ook ingaat op een abonnement. En dan is het bovenstaande van geen tel meer; en kan ze ofwel alleen maar een klacht formuleren (maar waarom?) en/of het abonnement proberen op te zeggen. Ze heeft de keuze gehad en is vrijwillig ingegaan op het aanbod. Vandaar, lees de verkoopsvoorwaarden om na te gaan wat er precies instaat. Zit ze vast aan een abonnement en weigert ze halsstarrig te betalen, dan zal het haar uiteindelijk zuur opbreken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jan 2011 17:13

Alleen het ongevraagd naar u toesturen mag je houden ALS je betaald is er een overeenkomst dus dan tellen de voorwaarden.

killerboy

#6 , 19 jan 2011 20:57

Postorderbedrijf 'L' is zeker niet failliet :) Ze bestaan nog steeds toch zeker als ik gok over welk bedrijf we hier spreken.

Oa bij het kennismakingspakket digitale fotografie vermelden zij het volgende

Tot wederopzegging ontvangt u vrijblijvend, met recht van retour, iedere 3 of 5 maanden een vervolgzending. Deze vervolgzending, is 5 maal omvangrijker dan de kennismakingszending. U beslist zelf of en hoeveel vervolgzendingen u wenst.

Dus tot wederopzegging Kelly_pl

Op hun site vermelden ze hierover het volgende.

U kunt opzeggen door ons te e-mailen, schrijven, faxen of bellen. Indien u vergeten was om op te zeggen en u ontvangt een zending, dan kunt u deze alsnog binnen 14 dagen voldoende gefrankeerd terugsturen met de mededeling dat u wilt stoppen met verzamelen. U zult dan geen verdere zendingen meer ontvangen. Retouradres: Stuur ik je in prive bericht

Enige wat je dus wel kwijt bent is de kosten van het retourneren

Kelly_pl
Topic Starter

#7 , 19 jan 2011 21:50

Bedankt voor de reacties.
Ik heb net nagekeken hoeveel de retourzending zou gaan kosten en het komt op een bedrag van 7,70euro.
Ik zal dan ook meteen een brief mee versturen waarin ik duidelijk schrijf dat ik geen verdere zendingen meer wil ontvangen.
Hopelijk zal dit voldoende zijn om alles stop te zetten.

Heel erg bedankt voor de hulp!

WP002

#8 , 20 jan 2011 09:02

Ik zou dan nog een klein beetje extra kosten doen en er zeker van zijn dat je die stopzetting per aangetekende brief stuurt. Die lorejassen zouden nog in staat zijn te doen alsof ze je brief niet hebben aangekregen.

Turaki

#9 , 21 jan 2011 20:19

@bartvdv: het in de kleine regeltjes zetten dat betaling betekend dat men akkoord gaat met een abbonement geldt niet:

Wet van 6 APRIL 2010. - Wet betreffende
marktpraktijken en consumentenbescherming
Art. 98. Het is verboden voor een onderneming
om aan een andere persoon, zonder dat
deze hierom eerst heeft verzocht
, enig goed
toe te zenden, met het verzoek dit tegen betaling
van zijn prijs te verwerven, het te bewaren
of het, zelfs kosteloos, aan de afzender
terug te zenden.

Als de TS geen verdere producten heeft gevraagd, valt dit onder gedwongen aankoop.

@TS: Even een mailtje (geldt als AS) met daarin de vraag u te bewijzen dat u deze producten werkelijk gevraagd heeft voor u betaald, bovenstaande wettekst vermelden, en niet vergeten de economische inspectie in CC (wordt dan behandeld als klacht).
Producten natuurlijk niet terugzenden.
Werkt voor mij (tot nu toe) altijd.

Franciscus

#10 , 21 jan 2011 22:09

' er was een akkoord ... stuur het maar op' dus die regel is hier niet geldig.

Turaki

#11 , 21 jan 2011 23:26

Er was enkel een akkoord betreffende een kennismakingspakket.
Dit is vaak ook uit de documenten die ontvangen worden af te leiden, wordt nogal vaak letterlijk in geplaatst:
"dank u voor uw interesse, hierbij kennismakingspakket, als u niets laat weten volgt de rest" of iets in die bewoordingen.
Een bedrijf dat u verplicht om actie te ondernemen om iets niet te ontvangen, maakt zich schuldig aan gedwongen aankoop.

Een regel die hier vaak terugkeert (niet letterlijk): "Wie iets beweert, moet dit bewijzen"
Zij beweren dat u met hen een akkoord had over meer dan het kennismakingspakket, terwijl in hun eigen schrijven duidelijk is dat er enkel een akkoord is over een kennismakingspakket.
Laat hen maar bewijzen dat u met iets anders akkoord bent gegaan.
En betalen bewijst in dit geval enkel dat u akkoord bent gegaan met het kennismakingspakket (wat eventueel ook betwistbaar is, tenzij het gesprek is opgenomen).

Turaki

#12 , 21 jan 2011 23:40

Aanvullend een site van test-aankoop, waarin (vermoed ik) het bedrijf in kwestie ook wordt gebruikt als voorbeeld:
http://www.test-aankoop.be/verbruik-en- ... 314041.htm

bartvdv

#13 , 22 jan 2011 10:18

Het schijnt dat onderaan de factuur staat, dat als ze besluit het kennismakingspakket te betalen, ze ook aangeeft het abonnement te willen starten. Ik begrijp wat een gedwongen verkoop is. In welke mate de formule onderaan de factuur wettelijk is, is voer voor advocaten. Het is niet zo dat ze een kennismakingspakket heeft ontvangen, daar verder niet meer heeft op gereageerd; het postorderbedrijf verdere afleveringen verstuurt... in dat geval hoeft ze inderdaad niets te doen. Ze zal wel lastiggevallen worden door incassobureau's maar dat is dan weer een ander probleem.

Franciscus

#14 , 22 jan 2011 11:26

Als ze na het betalen van het kennismakingspakket toch wil stoppen dan kan dat zoals in het contract staat...
Edoch het kennismakingspakket houden ZONDER betalen kan niet want ze was akkoord dat het werd opgestuurd.
Indien ze niet had gereageerd op het aanbod en het toch was verzonden had ze niet moeten betalen.
Bij ons steken regelmatig pakketten in de bus met kaartjes 'voor een goed werk' wel die gaan rechtstreeks de papiermand in.

Turaki

#15 , 22 jan 2011 11:48

En daar zijn we dan: wat er onderaan de factuur staat: dit is niet wettelijk, daar de wet op handelspraktijken stelt dat je om iets moet verzoeken, voor je hier voor moet betalen.
Trouwens, alles wat een bedrijf op papier zet is wettelijk? Waarom bestaat dit forum dan nog?
Je hebt idd verzocht om een kennismakingspakket, maar niet om een abonnement. Als ze je een abonnement willen aansmeren, moet men dat ook zeggen, een kennismakingspakket staat op zichzelf.
Er is dan ook enkel sprake van een (mondeling) contract betreffende dat kennismakingspakket, waar u later impliciet mee akkoord gaat door dit te betalen.
De tekst onderaan de factuur stelt dat u, door niets te doen, een contract aangaat voor de rest van de zendingen.
Wederom, hoe gaan zij bewijzen dat u, als u zowel impliciet (door niet te betalen), als expliciet (door geen contract te tekenen), hiermee akkoord gaat?

Er is, wettelijk gezien, maar 1 vorm van stilzwijgend akkoord mogelijk, en dit geld voor dienstencontracten die jaarlijks verlengd dienen te worden, en de voorwaarden hiervoor dienen zeer duidelijk op de 1e pagina van uw oorspronkelijk contract te staan, dat u dient te tekenen, en dus expliciet mee akkoord gaat.

En later de eventuele incassobureau's, kan u genoeg andere topics over vinden, maar samengevat dient u hen gewoon te vragen naar bewijs dat u moet betalen, anders dienen ze u met rust te laten (hoewel wederom niet iedereen sterk genoeg is om zo voor zich op te komen).

Terug naar “Andere”