Is een verbrekingsvergoeding ook loon?

DenJohn
Topic Starter

Is een verbrekingsvergoeding ook loon?

#1 , 10 jan 2011 17:32

Hallo,

Ik ben reeds enkele jaren (tja, zucht) aan de sukkel met mijn rug. Operaties en een hele mikmak die ik zal besparen.
Hierdoor ontvang ik een invaliditeitsuitkering.
Eind 2009 besloot mijn wekgever mij te ontslaan. Hiervoor werd een verbrekingsvergoeding betaald.
Een vergoeding die goed van pas kwam en aangewend werd om verscheiden hospitaalfacturen te betalen.

Nu kreeg ik een brief van mijn mutualiteit dat deze verbrekingsvergoeding niet mag samenvallen met mijn uitkering
en dus de uitkering voor die periode dient terug betaald te worden.
Klopt dit?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 11 jan 2011 09:09

Ja. De verbrekingsvergoeding dekt een periode, tijdens die periode wordt je dus niet beschouwd als iemand die geen inkomen heeft.

DenJohn
Topic Starter

#3 , 11 jan 2011 10:30

Bedankt.
Maar wordt de verbrekingsvergoeding dan niet aanschouwd als dekking van een periode waarin men actief op zoek kan gaan naar ander werk?

Reclame

JPV

#4 , 11 jan 2011 11:09

Tuurlijk wordt deze beschouwd als dekking van de periode waarin men op zoek kan gaan naar ander werk, maar dat bedrag is effectief ook loon. Gedurende die periode kan men dus geen vervangingsinkomen krijgen.

DenJohn
Topic Starter

#5 , 13 jan 2011 10:52

Is het dan niet onterecht, dat de periode die de verbrekingsvergoeding dekt, in de periode arbeidsongeschiktheid valt?
Moet deze niet aansluiten aan de arbeidsongeschiktheid, wanneer men effectief actief op zoek kan gaan naar ander werk?

JPV

#6 , 13 jan 2011 16:04

Nee, gezien het einde van het jaar en je effectief dit bedrag gekregen hebt dit jaar. Men moet dit dus ook dit jaar afrekenen.

DenJohn
Topic Starter

#7 , 14 jan 2011 14:32

Het gaat nogthans over een bedrag van 2j terug? (2009)

JPV

#8 , 14 jan 2011 14:45

Dit kan perfect. Dan heb je vervroegd vakantiegeld gekregen (zie belastingen, aparte vermelding ervoor, code 251 als ik het goed voor heb). De regeling blijft hetzelfde, net zoals een andere werknemer dekt het bedrag dat jij dan vervroegd gekregen hebt in 2009 de dagen die niet uitbetaald worden in 2010.

DenJohn
Topic Starter

#9 , 31 jan 2011 11:46

Sorry voor de late reactie.
Maar vervroegd 'vakantiegeld'? Het gaat om een verbrekingsvergoeding, en volgens socmut de periode 1/05/2009 tem 14/06/2009 dekkend.
Hoe dan ook heb ik beroep aangetekend bij de arbeidsrechtbank.
Ik zou er graag aankaarten dat ik, net als elke andere ontslagen arbeider die een verbrekingsvergoeding ontvangt, graag van die gedekte periode wil gebruik maken
om ander werk te zoeken. Iets wat uiteraard niet mogelijk is tijdens ziekte.
Ik ben niet trots op mijn ziekte en het feit dat ik op deze moment van een ziekte uitkering moet leven maar nog veel erger zou ik het vinden, moest ik na mijn herstel ook
nog eens op een werkloosheidsuitkering vallen.

JPV

#10 , 01 feb 2011 22:16

ah, ik dacht dat je het bedrag van de mutualiteit dat je dit jaar gekregen hebt, moest terugbetalen ;).

Dan is het een verloren rechtzaak vrees ik: je hebt je verbrekingsvergoeding gekregen en die dekken de dagen zoals de mutualiteit zegt.

jefke007

#11 , 02 feb 2011 11:21

In de aangetekende brief die jij van het ziekenfonds hebt ontvangen - en die al dan niet conform het Sociaal Handvest is opgesteld - staat normaal iets in de trand van art 104,1° van de gecooordineerde wet van 14-07-1994 dat samenloop van ziektevergoeding en andere beroepsinkomsten verboden is.

Zaak is inderdaad hopeloos verloren.

anderlecht

#12 , 24 sep 2011 10:39

Indien je tijdens een ziekteperiode een verbrekingsvergoeding krijgt van je werkgever
omdat deze zijn aktiviteiten stop zet, zal de mutualiteit géén ziekteuitkeringen meer doen
in functie van het aantal maanden dat de verbrekingsvergoeding dekt.
Bij niet-ziekte, kan je dus in principe de volgende maand al terug gaan werken,
en heb je dan al die maanden een dubbel inkomen.
Want je moet dan niets teruggeven!
Is dat geen zuivere discriminatie met iemand die toevallig ziek is???????

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 sep 2011 12:06

In het ene geval heb je geluk omdat de ene contractuele mogelijkheid ( verbrekingsvergoeding) niet in de weg staat van een volgende overeenkomst.
In het andere geval heb je de wet ( nl een zoals reeds is gezegd) een vervangingsinkomen voor mensen die geen inkomen hebben.
En uw had wel een inkomen nl de x maanden die nog uitbetaald werden.
Is dat discriminatie? Neen, volgens mij de wereld op zijn kop. De maatschappij zorgt dat mensen tenminste over een inkomen kunnen beschikken (sociaal vangnet)

denlowie
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 sep 2011 15:35

Ik begrijp den John, maar veel mensen begrijpen het woord " vervangingsinkomen"niet!
Is een inkomen wanneer er geen ander inkomen is, en gelukkig bestaat dit in Belgie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”