Wij hebben een hond gekocht in de zomer en een maand geleden begon deze te manken aan zijn been.
de dierenarts kwam er achter dat hij een patella luxatie graad 2 had. (de knieschijf die telkens uit de kom floept)
De fokker die wij hadden gekozen heeft ons verteld dat we 2 jaar garantie hadden op erfelijke aandoeningen.
Tot dat puntje bij paaltje kwam.
Er waren verschillende voorwaarden die hij aan de telefoon eiste.
Zo moesten we naar zijn dieren arts gaan (we zijn naar de dierenkliniek (1) geweest maar omdat het zaterdag was en de hond met spoed onderzocht moest worden was het niet die bepaalde persoon die de fokker moest hebben)
en de dierenarts zijn raad opvolgen (hebben we ook gedaan deze verwees ons naar dierenkliniek 2 daar de hond toch zo snel mogelijk moest worden geopereerd.
We kunnen aantonen dat het een erfelijke aangeboren afwijking is.
De dierenarts van dierenkliniek heeft een verslag geschreven op basis van een RX foto die bij dierenkliniek 2 zijn genomen dat het aangeboren erfelijk is.
Dit omdat de fokker wou dat dierenkliniek 1 dit zou schrijven
(toen was er nog geen spraken dat het perse die dierenarts moest zijn)
De dierenarts van dierenkliniek 2 heeft op de foto geschreven dat het aangeboren is. (congenitaal)
Nu uiteindelijk gaat de fokker met alles dwars liggen.
We hebben een brief geschreven, want aan de telefoon blijft hij maar door rammen en dreigt hij met de hoorn in te gooien als hij niet gehoord wordt.
En dreigt hij met het vrede gerecht als we niet akkoord gingen.
Hij stelde toen voor om 200 euro te geven (maar dit gaat waarschijnlijk niet meer gelden)
Even een kort overzicht wat we wanneer hebben gedaan (ik zet geen namen van maanden omdat de fokker dit miss ook leest je weet maar nooit)
Dus maand 1 (5maanden na aankoop)
de 18de spoedonderzoek met doorverwijzing
gebeld met de fokker.
de 20ste Rx foto’s laten nemen.
De 27 aangetekende brief gestuurd dat de hond de 5de van de volgende maand moest geopereerd worden bij de dierenkliniek (2) die zijn dierenkliniek (1) heeft aangeduid. (kan ik doorsturen indien dit makelijker is)
De 5de hond geopereerd en gebeld naar fokker gesprek waar hij overal onderuit wil komen. Hij heeft de brief nog niet gelezen en de operatie kan hij veeeeel goedkoper laten gebeuren.
De 13de aangetekend schrijven van hem gekregen dat de raadpleging en doorverwijzingen buiten zijn weten om is gebeurd en het dus zijn verantwoordelijkheid niet is nog dat de kosten die hiermee gepaard gaan zijn verantwoordelijkheid zijn.
Echter heeft hij van de 28 tot de 5de de kans gehad om te bellen om de afspraak te annuleren (hij heeft dus een week tijd gehad)
De fokker versprak zich door te zeggen dat we de hond al langer hadden dan 6 maanden maar daar ging hij niet op verder. We hadden de hond toen 5 maanden
Na lang zoeken blijkt het dat we onder de wetgeving betreffende de bescherming van de consument vallen, en dat de hond als consumptiegoed valt. En dat daarvoor die 6 maanden belangrijk zijn.
Als we er een advocaat op zetten moet dit voor het einde van de maand om zeker binnen die 6 maanden te vallen.
Nu is mijn vraag hoe sterk staan wij? Wat gaat ons dit kosten en is dit wel de moeite om dit uit handen te geven aan een advocaat.
De kosten zijn 40 euro voor het eerste onderzoek
160euro voor de RX foto’s
En 530 voor de ingreep.
Een totaal van 730 euro.
Mijn excuses dat mijn eerste bericht direct een vraag is zonder me voor te stellen.