Eerst en vooral er even op wijzen dat ik geen expert ben in fiscaliteit.
Wel heb ik redelijk wat ervaring met zonnepanelen, daar ik er zelf liggen heb en 1 van de moderators ben op
http://zonstraal.forumup.be/" onclick="window.open(this.href);return false; .
Tot voor kort was was het simpel: je bracht de panelen aan volgens het % dat je eigenaar was van de woning waar de panelen op kwamen.
Onlangs is dit aangepast naar: inbrengen volgen het inkomen van de partners, dus wie meer verdient kan meer inbrengen dan de ander, ook al bedraagt z'n aandeel in de woning minder of evenveel.
In uw geval spreken we echter niet van partners, maar van mede-eigenaars en het weinig wat ik daar momenteel van terug vind is:
De belastingsaftrek MOET worden verdeeld onder de eigenaars overeenkomstig hun aandeel.
Om die reden moet de beheerraad er ook op toezien dat de installateur aan elk der eigenaars factureert volgens hun aandeel. Bijvoorbeeld 100 eigenaars = honderd facturen, met als bedrag per factuur het geheel gedoe
Kortom, de goede gang van zaken ligt volledig in handen van het bestuur dat door de algemene vergadering van de eigenaars werd verkozen. En de kwaliteit van diegenen die werden verkozen.
Verder wil ik er ook even op wijzen dat het inbrengen in de belastingen ook afhangt van de leeftijd van het appartement. Als het nog niet ouder is dan 5 jaar zal u niet het onderste uit de kan kunnen halen.
Ik raad u hoe dan ook aan contact op te nemen met de FOD financiën, zij beschikken steeds over de laatste wetgeving en wij hebben al ondervonden dart zij telkens met een duidelijk standpunt naar voren komen als dergelijke vragen gesteld worden.