Mag een kassierster zomaar mijn tas doorzoeken?

_maarten_
Topic Starter

Mag een kassierster zomaar mijn tas doorzoeken?

#1 , 29 sep 2010 18:12

Ik was onlangs in een kleine carrefour waar een , toch wel onbeleefde, kassierster mij vroeg mijn tas te openen. Ik had uiteraard niets gestolen, maar nu vraag ik mij af of dat wel zomaar mag?
Ze wees me er ook op dat ik m'n rugzak kan achterlaten aan de kassa, maar in mijn geval zat daar wel een laptop in, en het zou me verbazen moest ze de tijd hebben om daar op te letten!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 29 sep 2010 18:27

ja ze mogen dat vragen, neen u bent niet verplicht om de inhoud van u tas/rugzak te openen ( alleen voor politie, etc . . . )

ja ze kunnen vragen om u tas aan de kassa te laten, indien u dit doet is dit op de verantwoordelijkheid van de uitbater.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 sep 2010 19:05

Maak een inventaris van de inhoud van uw tas - vul de naam in van de kasierster / verantwoordelijke en laat hen voor ontvangst tekenen :D

Reclame

Tmespreu

#4 , 29 sep 2010 19:09

En wat als er staat: 'De directie weerhoudt zich het recht om uw zakken na te kijken"?

Vandebos

#5 , 29 sep 2010 19:38

Niemand kan u verplichten de zak te openen, niemand kan de kassierster verhinderen de uitbater te roepen en deze uw zak met hulp van opgeroepen politie te laten nakijken. Het is uw imago...

Tmespreu

#6 , 29 sep 2010 22:02

Dus enkel politie is terzake bevoegd? Ook niet zo een 'Securitas/Groep 4/Cobelguard/..." bewakingsagent?

En is het vertonen van de boodschap 'De directie..." geen vorm van algemene voorwaarden die aanvaard worden door de klant als hij besluit hier te komen winkelen?
Laatst gewijzigd door Tmespreu op 29 sep 2010 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

_maarten_
Topic Starter

#7 , 29 sep 2010 22:07

Ok bedankt!

xena

#8 , 03 jan 2011 22:52

Niemand kan u verplichten de zak te openen, niemand kan de kassierster verhinderen de uitbater te roepen en deze uw zak met hulp van opgeroepen politie te laten nakijken. Het is uw imago...
maar wat geeft u het recht om met die tas de winkel binnen te stappen als er een bord hangt dat het niet toegelaten is ?

xena

#9 , 03 jan 2011 23:01

Dus enkel politie is terzake bevoegd? Ook niet zo een 'Securitas/Groep 4/Cobelguard/..." bewakingsagent?
en wat als er een toegangsovereenkomst is in die winkel ?

neogoa

#10 , 06 jan 2011 17:01

Ja wat als er een toegangsovereenkomst uithangt aan de winkel?

Of is dit een openbare plaats?

En blijft enkel politie bevoegd? zelfs niet die bewakingsfirma's.

Terug naar “Andere”