Straks haal ik een aangetekende brief van de huisbazin af(neem ik aan, ik verwacht niets van iemand anders). Benieuwd!
Die brief is dan zeer waarschijnlijk haar reactie op ons aangetekend zenden van vorige week omtrent het huis dat we huren en het gebrek van warmte aldaar. Al sinds we er wonen zitten we in een koud huis in de toch wel vrij strenge winters die we mee maken. De verwarming wordt, als het werkt, verzorgd door een bovengrondse mazouttank buiten. Van daaruit gaan er twee leidingen onder de koer naar het huis. Eentje naar de woonkamer. Die zorgt dan voor op zich best voldoende verwarming van de woonkamer en de slaapkamer die boven ligt en waar de schouw als een soort chauffage fungeert.
De tweede leiding is twee jaar niet gebruikt geweest (ook niet getest) omdat we gewoon geen tweede kachel hadden. Die loopt naar de keuken en zorgt normaal voor de verwarming van keuken en badkamer. Die twee plaatsen zijn een bijgebouw achter het huis (hangt wel aan elkaar met een deur). De isolatie van het gehele huis is huilen met de pet op. Het hele huis wordt daarboven nog voorzien met twee (!) circuits voor de electriciteit ..
Je zou denken waarom we nooit daar een kachel hadden staan als je iets verderop leest waarom ik de huisbazin op haar plichten wijs, maar daar was op zich een reden voor.
A) Een mazoutkachel is niet goedkoop
B) Mazout is niet goedkoop => als die tank dubbel zo snel leeg gaat zitten we met 700 euro kosten per anderhalve maand of zo o.O
De bedoeling is dan ook dat die tweede kachel niet permanent brandt.
Zo, nu hadden we dus beslist om dat toch te doen. De ene kachel die we hadden was immers kapot en we gingen een nieuwe (tweedehandse) halen in een speciaalzaak. De ouders van mijn vriendin kochtten de tweede als kado.
Maar voor we overgingen tot de aankoop van een tweede kachel (en grotendeels ook nog voor we de hond kochten) hebben we de huisbazin haar zoon en schoonzoon en huisbazin zelf gevraagd of we daar nog een tijd mochten wonen. Die mensen zijn vrienden van mijn vriendin haar ouders. Dus ja, je vertrouwt dat toch wel wat. Het getuigt van weinig beleefdheid als je dat niet doet. Hoe dan ook, we mochten daar nog lang blijven. Het huis zou ooit wel bewoond worden door hun kleindochter lief, die nu nog volop in de studieboeken hangt.
Dus mooi, wij vonden dat afdoende en gingen dan op zoek naar kachels.
Helaas werkte de kachel die in de keuken terecht kwam niet. altijd water, knetsend geluid en even later de kachel uit. Dus, de leiding moet wel vuil zijn. De schoonzoon is dan na veel vijven en zessen heel vluchtig langs gekomen om lucht door de leiding te jagen . Met als resultaat dat de kachel terug vuur vatte. nog voor de vlammen hun mooie blauwe kleur kregen zat ie alweer mooi in zen auto richting comfortabel huisje.
De kachel ging uit ...
Nogmaals gebeld, waar we te horen kregen dat er "waarschijnlijk te weinig druk is van de mazoutketel omdat er te weinig in zit". Nu, je kan moeilijk elke maand je mazoutketel vol laten lopen om voor druk te zorgen, dus dat is al onzin op zich. Ten tweede hebben ze zelf na veel zagen van ons die oude lekke en vol roestplekken hangende ketel vervangen door .... een oude mazoutketel met roestplekken!
De kachel bleef uit ...
Ik bel hem nogmaals op en zeg dat hij het nu echt wel snel moet repareren omdat het wel erg koud ging worden. Ik zei ook dat ik er nu ook wel ging achter zitten. (feller dan). Hij ging is overleggen met zijn moeder.
Niks.
De kachel bleef uit ...
Even later komt er een brief in de bus : de kleindochter komt er wonen, zes maanden opzeg en 't af trappen.
Ik reageer vorige week met een aangetekend brief waarin we al het voorgaande opsommen en duidelijk hen in gebreke stellen. we betalen geen huur meer als het niet voor de 15e opgelost wordt.
En nu sturen ze dus terug een brief... ben benieuwd! Ik vraag me af wat daar in kan staan.
Het contract bestaat uit een blad papier met de normale bepalingen met de duurtijd van 1 jaar (dat nu twee keer stilzwijgend verlengd is met een jaar) Vanaf 1 augustus telkens.