Ex woont bij haar nieuwe vriend, maar wil niet scheiden

Loperke
Topic Starter

Ex woont bij haar nieuwe vriend, maar wil niet scheiden

#1 , 31 dec 2010 13:02

Een vriend van mij is sinds begin dit jaar gescheiden. Officieel wonen ze sinds maart 2010 apart. Zij woont bij haar nieuwe vriend, maar wil niet scheiden. Ze hebben een mondelinge overeenkomst wat de kinderen betreft, nl week-week, maar dit staat nergens op papier. Zij dreigt ermee de kinderen niet mee te geven zoals afgesproken (kinderen hebben domicilie bij haar) of als hij stappen onderneemt om de kinderen bij hem weg te halen.
Hun huis is verkocht en dat is allemaal geregeld via de notaris, maar wat de kinderen of de scheiding betreft is er niks op papier.
Wat de onkosten betreft moet hij altijd maar betalen, terwijl zij het kindergeld gestort krijgt, en hij moet steeds contant aan haar betalen, ze wil niet dat hij het geld op haar rekening overschrijft.
Het enige wat hij wil is een regeling op papier voor wat de kinderen betreft en ook de afspraken rond de kosten voor de kinderen, maar is bang dat als hij ook maar 1 stap onderneemt hij zijn kinderen niet meer (of toch maar om de 2 weken een weekend) zal zien. Zij heeft hem volledig in zijn macht, maar volgens mij heeft hij evenveel rechten en plichten als zij. Zij is immers degene die vertrokken is en bij iemand anders is gaan wonen, ik snap niet waarom zo iemand dan niet wil scheiden, maar dit terzijde. Hij is ook bang als hij zelf stappen onderneemt het een lang gevecht wordt met advocaten die alleen maar heel veel geld kosten. Maar kunnen 2 mensen zomaar uit elkaar gaan, officieel zelfs niet meer samenwonen, zelfs feitelijk gescheiden zijn en dat er niks geregeld is voor de kinderen??? Dit lijkt me toch een situatie die niet houdbaar is...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 dec 2010 19:27

Niks doen zal niets uithalen.
U zal wel actie moeten ondernemen.
Ga naar een advocaat om uw rechten en die van uw kinderen te vrijwaren.
Als er nog met de bijna ex een regeling kan gevonden worden via een bemiddelaar is dat beter.
In elk geval ... elk kind dat nu uit de vrouw geboren wordt is ZIJN kind want gehuwd .. daar al aan gedacht???

lucgescheiden

#3 , 04 jan 2011 17:57

De feitelijke scheiding wordt aangetoond met de verschillende domicilaties.
Je vriend hoeft enkel de scheidingseis te formuleren en met bovenstaand bewijs naar de rechtbank te stappen, zijn echtgenote KAN daar niets tegenin brengen.
Vervolgens zal de rechtbank de voorgeschreven procedure volgen om de noodzakelijke maatregelen voor de kinderen te stellen, en hier zal het gevecht starten...

Mss is het eerder in zijn voordeel dat; hij eerst een procedure tot verzoening opstart bij het vredegerecht.
Waar de vrederechter kan helpen om dit gevecht te voorkomen, door zelf voorlopige en dringende maatregelen op te leggen, die
mogelijk kunnen leiden tot een EOT.
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

eylis

#4 , 04 jan 2011 18:25

wel luc, dat zal mij benieuwen sé...
procedure tot verzoening als mevrouw al goed en wel met de nieuwe partner samenwoont .
En wat mag hij daar van verwachten?
Dat ze deemoedig terug bij hem komt wonen om lang en gelukkig samen te leven :shock: ?
Ik dacht dat in dit geval: niet de procedure tot verzoening, maar meteen het eenzijdig verzoek dringende en voorlopige maatregelen ingediend moet worden. Want mevrouw WIL niet scheiden, geen afspraken maken, maar gewoon tussen twee situaties blijven dobberen...

Tope

#5 , 04 jan 2011 18:34

Bovendien kan jouw vriend 80% van de alimentatie belastingsaftrekbaar maken, maar niet als deze in het handje gegeven wordt natuurlijk.

lucgescheiden

#6 , 04 jan 2011 18:45

eylis
-een verzoening betekent in dit geval; de onmin rond de scheiding wegnemen.
zou dus helemaal niets te maken hebben met terug bij hem komen wonen, en de rest van wat in uw fantasie mag ontspruiten.
Dringende en voorlopige maatregelen? u argumenteert zelf dat de maatregelen reeds werden genomen door mevrouw!

Tope daarin tegen slaat de nagel op de kop. Het is dergelijke verdoken financiële schade die moet ingedijkt worden.

eylis

#7 , 04 jan 2011 19:07

Eenzijdig verzoek "dringende maatregelen" is - dacht ik - in dit geval nog niet door de vrouw aangevraagd. (waar lees je dat Luc?)
Even de procedure toelichten: (sic)

Verzoek Dringende en voorlopige maatregelen bij de vrederechter houden in dat de vrederechter een aantal, vaak ingrijpende, beslissingen neemt welke los staan van een echtscheidingsprocedure. De bedoeling van deze maatregelen is een gezinssituatie tijdelijk te regelen, in afwachting van een latere verzoening of echtscheiding.

De vrederechter zal partijen trachten te verzoenen doch, wanneer de verstandhouding tussen de echtgenoten te ernstig verstoord is, kunnen maatregelen uitgesproken worden welke ofwel beperkt zijn in tijd, ofwel na verloop van tijd worden geëvalueerd ofwel voor onbepaalde tijd uitgesproken worden.

De meest gebruikelijke voorlopige maatregelen zijn de volgende :

- toelating aan één der echtgenoten om afzonderlijk te verblijven in de echtelijke woning, waarbij de andere echtgenoot verplicht wordt deze woning te verlaten.
- regeling van het ouderlijk gezag over de minderjarige kinderen, de hoofdverblijfplaats van de kinderen en de omgangsregeling.
- bepaling van de hoegrootheid van het eventueel te betalen onderhoudsgeld aan de andere echtgenoot en/of aan de kinderen.
- verbod om roerende goederen van de huwgemeenschap te verkopen of te verplaatsen alsmede verbod om verder schulden aan te gaan ten laste van de huwgemeenschap.
- aanstelling van een notaris of een gerechtsdeurwaarder voor het opstellen van een inventaris der roerende goederen.
…
Vermits deze maatregelen dringend zijn, wordt zulke procedure ook op korte termijn behandeld bij de vrederechter, na de neerlegging van het verzoekschrift door één van beide partijen.

Dat bedoelik dus Luc :-)

lucgescheiden

#8 , 04 jan 2011 19:54

Met u telkenmale tot mij persoonlijk te richten om toe te lichten, wat u al dan niet: dacht of bedoelde, worden posters niet geholpen.

De meest gebruikelijke voorlopige en dringende maatregelen die door u worden opgesomd, zijn hier niet aan de orde:
poster verhaalt dat er mondeling een akkoord werd overééngekomen, en dat dit al 9 maanden worden nageleefd.

Het enige dringende is dus het op papier zetten van dit akkoord en het verzoenen van de de vrouw met het idee van een echtscheiding.
Wat mijn inziens meer succes kan hebben via een vrederechter, dan door dadelijk naar Kort Geding te stappen.
Die mogelijk het verschil kan maken tussen een EOT en een vechtscheiding.

eylis

#9 , 04 jan 2011 20:07

beste loperke,

vertel maar aan je vriend dat hij GRATIS een eenzijdig verzoek tot dringende maatregelen mbt de kinderen (kinderbijslag, domicilie, verblijfsregeling, alimentatie) kan vragen bij de vrederechter.
Dat kost niks, kan zonder advocaat en wordt meteen behandeld.
Vermits mevrouw allen maar handje contantje wil en je vriend dus de fiscale deductie mislooptn is dat dan mooi per voorlopig vonnis geregeld allemaal.
De vrederechter zal de vraag tot verzoening (eot-scheiding...) aan mevrouw wel stellen hoor, maar het is wel duidelijk dat dat plannetje niet in haar hoofdje zit :-)

strenzke

#10 , 06 jan 2011 21:52

Vraag mij af waarom ze niet wil scheiden, aangezien ze toch al bij haar andere vriend woont...
Dit is een gedrag van egoïsme als je het mij vraagt.
Ik zou gewoon zoals als de andere hier al gezegd hebben, de zaak zelf in gang steken, u vriend en zijn kinderen hebben recht op eerlijkheid.
Je kan ook eens langs gaan ipv een advocaat een bemiddelaar etc. Zij kunnen ook al veel zeggen over wat er moet gebeuren.
I get my strenght out my Little Angel

Terug naar “Echtscheiding”