overeenkomst tot uitkopen van stiefvader ivm erfenis

Annabelle1
Topic Starter

overeenkomst tot uitkopen van stiefvader ivm erfenis

#1 , 04 jan 2011 14:28

Ik heb een paar vragen ivm een minnelijke schikking tussen mijn moeder en mijn stiefvader.
1. Mijn moeder wil bij de notaris haar huwelijkscontract met haar man (onze stiefvader) laten veranderen van “de langst levende heeft alles” naar iets anders (weet niet precies wat), omdat ze wil dat haar kinderen bij haar overlijden van haar erven, en niet haar man. Ze wil ook dat hun appartement - dat nu op beider naam staat - onmiddellijk op haar naam komt te staan.
2. Mijn stiefvader gaat daar slechts mee akkoord als mijn moeder hem uitkoopt (oa. door gedurende 13 jaar maandelijks een som geld over te maken op zijn rekening)
3. Daarnaast wil hij dat zijn twee stiefkinderen (mijn zus en ik) een “contract” ondertekenen waarin we ondernemen om, in het geval van overlijden van onze moeder, verder te gaan met die afbetalingen. Als onze moeder dan overlijdt, erven mijn zus en ik in ruil wel onmiddellijk het volledige appartement.
4. Mijn moeder heeft een overeenkomst opgesteld waarin de vier partijen (zijzelf, mijn stiefvader, en mijn zus en ik) overeenkomen wat de waarde van het apartement is en wat de maandelijkse afbetalingen zijn. Mijn moeder is echter niet van plan om die overeenkomst bij de notaris te laten registreren.
Ik begrijp waarom mijn moeder en stiefvader voor deze weg kiezen en ik ben er in principe niet tegen om het op deze manier te regelen. Ik maak mij echter geen illusies over dergelijke regelingen en waartoe mensen in staat zijn als het over geld gaat. Ik heb dus wat vragen:
1. Is een document dat niet bij de notaris geregistreerd is maar wel ondertekend is (naam voluit, datum en plaats “gelezen en goedgekeurd”) rechtsgeldig? Een overeenkomst die bij wijze van spreken op een stuk wc-papier wordt gezet en ondertekend, is toch ook een bindend contract, of niet? Mijn moeder beweert dat dit “contract” sowieso niet bindend is, dus als ik er later nog een probleem mee zou hebben kan ik het gewoon naast me neerleggen volgens haar.
2. Wat als mijn moeder naast dit document vroeg of laat ook nog eens een testament opstelt waarin ze de flat aan een mogelijke nieuwe partner nalaat (als ze zou hertrouwen en weer een huwelijkscontract zou aangaan met een “de langst levende heeft het al” clausule?) Is er een eenvoudige manier waarop ik dit kan verhinderen?
3. Wat als ik (of mijn zus) me niet aan de overeenkomst zou (kunnen) houden? Draait de andere daar dan voor op?
4. Wat als mijn moeder het appartement verkoopt voor ze sterft en mijn zus en ik dus niet kunnen erven? Zou deze overeenkomst ons dan dwingen om verder af te betalen?
5. Mijn moeder stipuleert dat ze een deel van de afbetaling cash zal doen wanneer zijzelf erft van haar eigen moeder. Wat als dat niet gebeurt? Hoe affecteert dat mijn zus en mij?
6. Is een dergelijke regeling courant?
7. Zien jullie andere manieren waarop het scheef kan lopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 04 jan 2011 15:38

3. Daarnaast wil hij dat zijn twee stiefkinderen (mijn zus en ik) een “contract” ondertekenen waarin we ondernemen om, in het geval van overlijden van onze moeder, verder te gaan met die afbetalingen. Als onze moeder dan overlijdt, erven mijn zus en ik in ruil wel onmiddellijk het volledige appartement.
Dus, als je moeder overlijdt, moeten jullie als zus en broer zolang jullie leven of zolang jullie stiefvader leeft je stiefvader uitbetalen! Pfff! En wat gebeurt er als je zus vroegtijdig overlijdt? Moet jij dan opdraaien voor het deel van je zus?

weesje

#3 , 05 jan 2011 09:56

Dus, als je moeder overlijdt, moeten jullie als zus en broer zolang jullie leven of zolang jullie stiefvader leeft je stiefvader uitbetalen! Pfff! En wat gebeurt er als je zus vroegtijdig overlijdt? Moet jij dan opdraaien voor het deel van je zus?

Annabelle1 schreef eerder :2. Mijn stiefvader gaat daar slechts mee akkoord als mijn moeder hem uitkoopt (oa. door gedurende 13 jaar maandelijks een som geld over te maken op zijn rekening)
Dus niet zolang hun stiefvader of zijzelf leven.

Reclame

wanton

#4 , 05 jan 2011 17:02

Als moeder de helft van het appmt van haa r echtgenoot overkoopt , moet dat betaald worden. Indien overeengekomen wordt dat dit betaald kan worden gedurende 13 jaar mits maandelijkse aflossingen is dat mogelijk. Best wordt die afspraak opgenomen in de verkoopakte , ook al omdat dat geld tot het eigen vermogen van de man gaat behoren. Indien moeder overlijdt , is het normaal dat de kinderen verder betalen. Zij erven de schuld mee van hun moeder. Indien één van de kinderen overlijdt , zijn het weer diens erfgenamen die voortdoen.
Het verwondert me steeds weer dat er , in gevallen als deze , huwelijkscontracten worden afgesloten via een notaris met clausule 'langst leeft , al heeft.' De kinderen van de vrouw kunnen hierdoor onterfd worden. Zij kunnen en moeten zich verzetten tegen de uitvoering van dit contract. Idem met een testament dat hetzelfde zou beogen. Indien de vrouw eerst zou sterven , erven de kinderen daarna niet van hun stiefvader.
Ik meen verder te begrijpen dat de man afstand doet van zijn vruchtgebruik van het appartement als de vrouw overlijdt , want dat blijft normaal behouden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”