Ravke,
Dan doe jij dus al meer dan je strikt genomen moet doen: de uitstappen en de bosklassen zouden eigenlijk van de alimentatie moeten bekostigd worden. Leg vriendelijk uit aan de mama dat je dus al meer betaalt dat strikt genomen moet. (toon haar het vonnis nog eens) En dat je dat zeker graag doet.
Maar dat ze de andere "kleine" schoolkosten met de alimentatie zou moeten kunnen bekostigen.
Jij doet dus niets fout als je deze extra's niet betaalt: jij moet dus ook géén stappen ondernemen om een vonnis te wijzigen.
Als de mama er niet mee akkoord is, zal zij dus zelf een herziening moeten aanvragen. Overigens: die refterdrank is er echt over: ik denk dat ze gemerkt heeft dat je makkelijk iets betaalt als ze iets aanbrengt (cfr: schooluitstappen) dus vandaar dat de mama alle factuurtjes probeert in te brengen.
BTW: 190 euro per maand voor een 7jarige+ helft medische kosten (voor mensen met bescheiden inkomens) is een mooi bedrag.
Om een voorbeeldje te geven: ik had in mijn directe omgeving onlangs de situatie dat een ouder aan de andere ouder "kapperkosten" vorderde voor een heel jaar

Met het stijlvolle bedrag van 20 euro per kappersbeurt (voor een kleine jongen...) zonder verwittiging vooraf en uiteraard zonder betaalbewijs (120 euro...
Mijn advies was: vriendelijk voorstellen dat elk huishouden het haar van het kind "onderhoudt" als het daar verblijft en het nodig is: dus nkeertje knippen bij de mama en eens knippen bij de papa.
De rare facturen stopten ook snel.