Onderhoudsgeld betaald van kind naar ouder

Decoz
Topic Starter

Onderhoudsgeld betaald van kind naar ouder

#1 , 27 dec 2010 19:03

Hallo

Ben nieuw hier op dit forum allereerst. :)
Heb de volgende vraag ivm onderhoudsgeld betaald van het kind naar de ouders:

Volgens http://www.belgium.be/nl/belastingen/in ... tkeringen/" onclick="window.open(this.href);return false;:
Uitkeringen gestort aan de ouders

De wet bepaalt niet enkel een alimentatieverplichting voor ouders tegenover hun kinderen, maar ook tussen echtgenoten en voor kinderen tegenover hun ouders. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer een van de ouders in een rusthuis verblijft en zijn inkomsten niet voldoende zijn om de kosten te dekken. Zelfs als de kinderen onmiddellijk aan het rusthuis storten, kunnen deze bedragen worden afgetrokken als alimentatie, gezien de echte begunstigde de ouder is.

Elke alimentatie die kan worden afgetrokken door degene die de storting doet, is belastbaar voor degene die ze int. Als de begunstigde van de uitkering een gepensioneerde is, kan deze geen belastingvermindering voor pensioenen meer genieten. Deze vermindering wordt immers enkel toegekend als het netto-inkomen uitsluitend bestaat uit pensioenen of vervangingsinkomsten. Alimentatie wordt niet beschouwd als een vervangingsinkomen, maar als een divers inkomen. De belastingvermindering voor pensioenen wordt dus niet toegekend en de alimentatie wordt ten belope van 80 % belast. Meer informatie over de belastingheffing op vervangingsinkomsten.
Het is de enigste bron van inkomsten die mijn alleenstaande moeder ontvangt.
Nu, onder welke noemer dient dit ingevuld te worden op de belastingsbrief?
Ik dacht Vervangingsinkomsten/Andere (nr 1271).
Heb nog een 2de vraag ook...
Deze stortingen van mijn kant zijn voor 80% fiscaal aftrekbaar. Is er een limiet wat ik van mijn kant maximum mag inbrengen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 dec 2010 20:42

Zoals in de aangehaalde tekst staat : alimentatie is geen vervangingsinkomen , maar een divers inkomen. Zie op de kopij van uw aangifte , bovenaan p.7 : ontvangen onderhoudsuitkeringen code 1192. De bedragen worden voor 80¨% meegeteld in de berekening. Voor de betaler : die schrijft de bedragen in code 1392 ( ook p 7 , iets lager.) Aftrekbaar ook voor 80 %. Hoe meer de ene aftrekt , op hoe meer de ander belast wordt. Bereken daarom ook eerst wat 'ideaal' is. Ik heb ooit geweten dat iemand , die ook onderhoudsgeld voor moeder betaalde en aftrok van de belastingen , minder aan belastingvermindering bekwam dan moeder moest bijbetalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 dec 2010 20:57

@Wanton: blijkbaar is er volgens de fiscus geen keuze. De persoon die de onderhoudsgelden geniet zou alleszins belast worden, zelfs indien de betaler van de onderhoudsgelden niets in mindering brengt.
Ik heb dit ontdekt via een kennis die aan zijn ex-echtgenote onderhoudsgeld moet betalen op grond van een vonnis. Hijzelf kan niets aftrekken omdat hij niet in België wordt belast. Zijn ex die de onderhoudsgelden ontvangt (in België) kreeg een correctie (met terugwerkende kracht!) van de belastingscontroleur in die zin dat ze toch belast wordt op die onderhoudsgelden. Ze werd aldus verplicht ze toch aan te geven. Daarbij werd verwezen naar een vonnis dat in een andere zaak in die zin besliste dat er geen belastingsvermindering moet zijn uit hoofde van de betaler om de ontvanger te kunnen belasten.
Waarschijnlijk is ze op een hyperactieve controleur gevallen want hoe is die nu te weten gekomen dat de vrouw onderhoudsgeld krijgt (aangezien het door iemand anders wordt in mindering gebracht...).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”