Verrassende uitspraak kort geding

bezorgdefamilie
Topic Starter

Verrassende uitspraak kort geding

#1 , 23 dec 2010 13:32

Hallo,

ik ben familie van de man van een koppel dat onlangs uit elkaar is gegaan, laten we ze voor het gemak Tom en An noemen. Ze hebben een zoontje van 3, Sam.

Aanvankelijk verliep de break-up redelijk beschaafd maar omwille van nogal achterbakse handelingen van An is de verstandhouding sterk verzuurd geraakt; met als recent hoogtepunt de schoolkeuze.
Tom en An woonden samen in dorp A; zij heeft hem verlaten en is verhuisd naar dorp B.
Daarvoor was Sam echter al ingeschreven (door An) in de school van dorp A maar het is pas vanaf september dat hij er naar toe zou gaan. Na de verhuis kwam An met het verzoek (lees: eis) dat Sam naar een school in dorp B zou moeten gaan omdat dorp A voor haar een grote ommeweg was (dat dorp B voor Tom een grote ommeweg zou zijn was minder belangrijk).

In september was er nog geen akkoord en er werd toen besloten om Sam nog 2 maand naar de crêche te laten gaan (in dorp A trouwens). De verzuring werd alleen maar slechter en ook in november was er nog geen overeenkomst. Daarop besloot Tom om om Sam naar de school A te brengen (alwaar hij dus reeds was ingeschreven door An). De week daarop bracht An hem ook 3 dagen naar school A maar op de 4de dag had ze hem (zonder waarschuwing of Tom zelfs maar in te lichten) ingeschreven in school B.

Daarop zag Tom geen andere keuze dan een kort geding in te spannen. Beide advocaten moesten een brief met argumenten opstellen. Van Tom was dit een vrij zakelijke brief met argumenten vóór school A. Van An werd dit echter een emotionele brief waarin Tom (en zijn familie) beschuldigd werden van intimidatie, psychische bedreiging, nalatigheid, ... . Geloof me vrij dat dit allemaal leugens en uit de context gegrepen statements waren. (Ikzelf werd ook van intimidatie beschuldigd terwijl ik An niet meer gezien of gesproken had sinds de break up en er daarvoor goed mee kon opschieten). In de brief van An stond geen enkel argument waarom school B zou moeten gekozen worden (behalve de afstand dan maar dat geldt ook voor Tom).

Tijdens het kort geding gaf het openbare ministerie een positief advies voor school A. De rechter volgt normaal gezien dergelijk advies maar tot onze allergrootste verrassing koos de rechter voor school B.
Voor ik tot mijn vraag kom moet ik er wel nog bij vermelden dat de vader van An (Luc) in de rechtbank werkt. De eerste rechter had zichzelf gewraakt omwille van die reden.

Wij kunnen ons niet voorstellen op basis van welke argument de rechter geöpteerd heeft voor school B en zijn heel achterdochtig omwille van een mogelijke band tussen de rechter en de vader van An.
Maar zelf als dat er niets mee te maken heeft, kan het dan zijn dat haar brief met leugens de rechter heeft beïnvloed? Kan het zijn dat je het smerig moet spelen om uw gelijk te halen voor de rechtbank?

En vooral, kan hier nog iets aan gedaan worden indien de rechter zich door de brief of de vader van An heeft laten beïnvloeden?

Tom is niet geneigd om in beroep te gaan; omdat dit dan via de jeugdrechtbank gaat kan dit nog maanden duren en hij wil Sam niet na 3 maanden opnieuw van school laten veranderen.

Alvast bedankt voor enige informatie/hulp/steun!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DolceVita

#2 , 23 dec 2010 13:44

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 23&t=23083" onclick="window.open(this.href);return false;

Hallo, lees dit anders eens en stuur me anders een PB.

Dolce

armschaap

#3 , 23 dec 2010 18:23

Ik denk dat beïnvloeding zeker een rol kan spelen enerzijds. En anderzijds moet de moeder al des duivels zijn, en de vader een engel om dan nog maar een gelijke behandeling te krijgen. M.a.w. moeders hebben nog altijd alle rechten, ondanks de holle wet die zegt dat vaders en moeders gelijke kansen krijgen. Het is een constante op dit forum: vaders moeten bewijzen dat ze perfect zijn. Moeders kunnen volstaan met de vaders zwart te maken om het laken naar zich toe te trekken. Je kunt je als vader enkel troosten met de gedachte dat jouzelf geen schuld treft en hopen dat het kind uiteindelijk wel doorziet wat moeder aanricht door zo "pervers" te handelen.
Geen bemoedigende woorden, ik weet het, maar net zoals zoveel vaders, is dit mijn enige troost.

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 24 dec 2010 00:17

Kan het zijn dat je het smerig moet spelen om uw gelijk te halen voor de rechtbank?
Het moet niet nee, maar voor velen is dat de gemakkelijkste, misschien zelfs wel de enigste weg.

RR

roderidder
Contacteer: Website

#5 , 24 dec 2010 00:32

Tom is niet geneigd om in beroep te gaan; omdat dit dan via de jeugdrechtbank gaat kan dit nog maanden duren en hij wil Sam niet na 3 maanden opnieuw van school laten veranderen.
Zou het kunnen dat Tom ook nog voor andere gemaakte keuzes komt te staan? An weet nu hoe gemakkelijk het is om Tom een hak te zetten, gewoon gebruik maken van een soort virtueel vetorecht en het laatste woord als het over dialoog inzake belangrijke beslissingen inzake de opvoeding van de ukkies gaat.

Geloof me, zachte heelmeesters kunnen stinkende wondes maken in deze tak van het familierecht.
http://www.youtube.com/watch?v=pQXqfxIkRJ4" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat Tom eens kan doen is eens een dialoog voeren met An over een belangrijke belissing die nog moet gaan komen. Als Tom merkt dat An werkelijk tot niets bereid is.
vb. schriftelijke akkoord waar beide ouders mondeling akkoord zijn. Als An daarvoor niet bereid is, zou ik toch nog eens nadenken over de jeugdrechtbank.
maar op de 4de dag had ze hem (zonder waarschuwing of Tom zelfs maar in te lichten) ingeschreven in school B.
In het geval een rechter meeleest :
WEG MET HET HONOREREN VAN EENZIJDIG GEMAAKTE BESLISSINGEN DIE TOT STAND KWAMEN ZONDER ERNSTIGE NOODZAKELIJKE POGING TOT OVERLEG !
Foei, leer eens langs recht naar rechtvaardigheid te gaan in plaats van het rechtvaardigen van onrecht.

Iedereen op dit forum weet dat dergelijke gerechtelijke uitspraken de overlegcultuur tussen de ouders fnuikt.
Of mis ik hier iemand die van mening is omdat dergelijke uitspraken anno 2010 (en nog steeds veelvuldig voorkwamen), wel als rechtvaardig overkomt?

RR

armschaap

#6 , 24 dec 2010 09:04

Bij wijze van voorbeeld over de discriminatie tegen vaders: vader heeft tot 8 maal toe echtscheidingsbemiddeling voorgesteld. Moeder tot 8 maal toe geweigerd (of niet geantwoord). In vonnis staat letterlijk dat 'gezien er een moeilijke communicatie is, het hoofdverblijf bij de moeder dient te zijn.' Over de logica van deze redenering wordt niet uitgeweid.

eylis

#7 , 25 dec 2010 12:05

@bezorgde familie:
ik heb hierover een tijdje lopen tobben, want verhaal klopt van géén kanten.
Nog één belangrijke informatie: waar staat het kind gedomicilieerd: heeft de moeder zelf het kind van domicilie veranderd zonder toestemming van de vader?
Maar eerstenvooral: de vader moet de zaak sito presto aanhanging maken voor de jeugdrechtbank (zelfs gelijklopend met de aanhangige zaakin kortgeding).
Want de voorlopige uitspraak in kortgeding, zal toch ten gronde bekrachtigd moeten worden voor de jeugdrechtbank. Deze zaak zal sowieso niet beklonken zijn op 3 maanden: denk eerder aan volgend schooljaar. Trouwens de jeugdrechtbank moet toch gebeuren (dit is geen beroep: het kortgeding zijn voorlopige maatregelen)
- Heel belangrijk:heeft de rechter geRECHTvaardigd waarom hij oordeelde dat het kind beter in de anders school ingeschreven wordt? (dat zou hij eigenlijk moeten doen)

Te vorderen zaken;
- domicilie van het kind (bij welke ouder) en via die ouder de kinderbijslag laten toekennen.
- kinderbijslag per permanente opdracht 1/2 laten doorstorten aan andere ouder
- 50/50 verblijfsregeling
- keuze school/aktiviteiten in gezamelijk overleg. als de ouders er niet uitkomen beslist de jeugdrechter.

De stappen die de vader momenteel moet ondernemen om het dosier te vervolledigen:
- verslag aanvragen onderoek gezinssituatie
- psychologische expertise aanvragen: geschiktheid vader voor 50/50verblijfsregeling.
- psychologische expertise testen beide oudersd of er sprake is van PAS en in welke mate het de partijen reeds beinvloedt
- getuigenissen verzamelen van kenissen, school, betrokken derden over de verhousing kind/vader

Heb toch goede moed, want het zou wel eens kunnen zijn dat de rechter van de jeugdrechtbank géén bekende is van de moeder.
Bovendien: ben je verplicht dit aanhanging te maken bij de zelfde rechtbank? Vraag eens aan je advocaat of dat niet kan via een andere rechtbank omwille van het feit van onpartijdigheid? (famillie werkt daar...)

courage,

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 dec 2010 13:32

Zijn de ouders gehuwd? Is een echtscheidingsprocedure bezig?

In dat geval heeft de jeugdrechtbank niets met de zaak te maken. Dan heb je kort geding en beroep daartegen bij het hof van beroep.

eylis

#9 , 25 dec 2010 14:07

Als de ouders niet gehuwd waren, is de procedure wél via de jeugdrechtbank. Wat ik in deze ook vermoed, want anders zouden de beslissingen ivm de kinderen toch via de echtscheidingsprocedure gevonnist zijn?....en niet via een kortgeding.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 dec 2010 14:21

Als gehuwden met kinderen uit elkaar gaan is de gebruikelijke weg:
- procedure ten gronde m.b.t. de echtscheiding, in deze procedure wordt geen uitspraak gedaan over de kinderen;
- tegelijkertijd: procedure in kort geding m.b.t. de kinderen.

De in kort geding m.b.t. de kinderen bevolen maatregelen blijven ook na de echtscheiding van toepassing. De term "voorlopige" maatregelen in deze context is dan ook zeer misleidend. De maatregelen zijn in principe definitief (uiteraard onder voorbehoud van beroep), en kunnen maar gewijzigd worden als er gewijzigde omstandigheden zijn.

bezorgdefamilie
Topic Starter

#11 , 26 dec 2010 12:13

Allen,

enorm bedankt voor de reacties.

Het koppel was niet getrouwd, dit had ik inderdaad moeten vermelden.
Ik heb ondertussen de motivatiebrief gelezen van de rechtbank.
Er werden 2 argumenten aangehaald om An in het gelijk te stellen (en dus voor school B te kiezen):
1. de ouders van An wonen in hetzelfde dorp als school B terwijl de ouders van Tom in een ander dorp wonen dan school A
2. Tom heeft flexibelere uren dan An en het is voor hem dus gemakkelijker om zich te schikken naar een verder gelegen school

Beide zijn dit echter drogargumenten:
1. de eerste klopt al niet; de ouders van Tom wonen WEL in hetzelfde dorp als school A en wonen in tijd zelfs dichter bij school A dan de ouders van An bij school B; dat de ouders van An zich weinig aantrekken van Sam werd ook niet rekening gebracht maar ja, dat kun je ook moeilijk bewijzen
2. Tom heeft inderdaad fexibelere uren dan An maar dit doet weinig terzake aangezien An pas om 9 uur moet beginnen werken en dus meer dan tijd genoeg heeft om naar school A te rijden

Daarnaast werd An ook als stabieler 'bestempeld' en wel om volgende belangrijkere reden: bij de inschrijving voor de naschoolse opvang moesten beide ouders aangeven wie, buiten hen, Sam van de opvang mag komen halen. Tom heeft hierbij een 5-tal mensen opgegeven terwijl en enkel haar ouders opgaf. Volgens de rechtbank bevestigt dit 'de minder gestructureerde - of het eerder onvoorspelbare - karakter van de tewerkstelling van de eiser, in vergelijking met deze van de verweerster'.
Alhoewel ik deze conclusie kan volgen zie ik niet in wat dit met de schoolkeuze te maken heeft. Deze vaststelling is geldig zowel voor school A als school B.

De motivatiebrief van de rechtbank heeft ons wantrouwen dus in gener mate verminderd maar ook twijfelen we of de advocaat van Tom haar werk goed gedaan heeft. Een aantal van de punten die in de motivatiebrief stonden werden door An tijdens het kortgeding mondeling medegedeeld. Tom was niet aanwezig op dit kortgeding omdat dit volgens zijn advocaat beter was; dat het de gewoonte is om enkel de advocaat te sturen. Zijn advocaat beweert ook dat ze alle leugens van An heeft weerlegd in de rechtbank maar anagezien Tom er niet bij was moeten ze maar geloven.

Heeft iemand ervaring met kortgeding en weet die of het de gewoonte is om enkel de advocaten en niet de partijen zelf te sturen?

eylis

#12 , 26 dec 2010 19:26

enkele belangrijke punten:
-qua procedure snap ik niet dat er eerst geen voorbereidende communicatie van eisen en conclusies is geweest tussen de advovcaten: dat moet volgend mij ook in een kortgeding/ en dan zouden alle argumenten en tegenargumenten meegenomen zijn geweest in het dossier.
- volgens mij ook zéér onzorgvuldige/gekleurde wijze van rechtspraak....Als vader 5 personen aanwijst (om kind op te halen) is dat zeer vooruitdenkend: immers het kàn gebeuren dat meerdere personen op die dag niet kunnen.
- En concluderen dat dat onstabiel is van de vader...de rechter is géén psycholoog...Hij had om dat te kunnen oordelen , zich moeten laten adviseren door een psycholoog....

- zoek best andere advocaat: de advocate van Tom heeft dwaze dingen gedaan: in een kortgeding, ook van deze aard komen ouders best WEL mee: om de eenvoudige reden als de rechter nog een gerichte vraag wil stellen, de persoon in kwestie vollediger kan antwoorden.Een advocaat weet niet alles van het persoonlijk leven van zijn/haar client.
- advocate had in haar conclusies PERTINENT moeten verwoorden dat ouders Tom wél in zelfde dorp van het schooltje woonden: zomaar verbaal op de zitting is ook zo weg met de wind...
- maak de zaak opnieuw dan aanhangig voor de jeugdrechtbank mét alles er op en er aan (want ouders waren dus niet getrouwd, zoals ik kon uitmaken uit de gevolgde procedure uit je eerste post)
50/50 verblijfsregeling regeling, domiciliering van het kind en kinderbijslag, precieze definitie van delen extra onkosten, etc...
Vraag ook een sociaal onderzoek van de persoonlijke levenssfeer in beide gezinnen.

bezorgdefamilie
Topic Starter

#13 , 26 dec 2010 22:39

@Eylis

Nogmaals bedankt; ik zal uw advies zeker doorgeven aan de familie.
Die voorbereidende communicatie is er geweest in de vorm van 2 brieven met argumenten en tegenargumenten (zie mijn eerste post); tenzij je nog een ander vorm van communicatie bedoelde.
De 2 argumenten van de rechtbank (flexibele uren en woonplaats grootouders) zijn echter door An (of haar advocaat) tijdens het kortgeding zelf verteld geweest en naar alle waarschijnlijk niet of slecht door de advocate van Tom tegengesproken.

Terug naar “Echtscheiding”