echtscheiding

mulan
Topic Starter

echtscheiding

#1 , 21 dec 2010 19:45

Geachte
In october 2010 is er een aanvraag ingedient om te scheiden na 10jaar feitelijke scheiding.
Maar het is nog niet officieel , daar ik nog geen bericht heb gekregen van de gemeente .
Mijn ex man is enkele dagen geleden overleden , maar hoe zit dit nu ? ben ik nu gescheiden of ....
Graag een reactie aub
Mulan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 dec 2010 23:14

Neen mevrouw , u bent niet gescheiden. U kunt zelfs nog erven van hem , indien hij geen ontervend testament heeft geschreven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mulan
Topic Starter

#3 , 22 dec 2010 07:56

Beste Wanton
Bedankt voor Uw reaktie , maar waarom denkt U dat ? Is het geen 2 maanden na de uitspraak v.d. rechter dat men officieel gescheiden is ?
Mijn ex is dus op 7 october 2010 naar de rechtbank gestapt op grond van art.229 § 3 ( dus enkele dagen meer dan 2 maanden geleden )
Na de uitspraak van de rechter ben ik dus nog niet gescheiden ? of hoe zit dat .
Mvg Mulan

Reclame

wanton

#4 , 22 dec 2010 20:36

Als er ondertussen een uitspraak van de rechter is , bent u dus wel gescheiden op de dag van overlijden. Vooraleer u onderneemt , wacht u best tot de officiële betekening van de uitspraak.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#5 , 23 dec 2010 10:11

“Art.1427.Het wettelijk stelsel wordt ontbonden door:1° het overlijden van een der echtgenoten;2°de echtscheiding...”(Burgerlijk Wetboek).

Het huwelijk dat reeds ontbonden is door overlijden bestaat niet meer en kan dus NADIEN niet meer ontbonden worden door echtscheiding.

‘Mijn ex is dus op 7 october 2010 naar de rechtbank gestapt op grond van art.229 § 3’ ZOU kunnen inhouden dat de echtscheiding uitgesproken is VOOR het overlijden van uw ex-man. Vraag dit aan de griffie van de rechtbank indien u nog geen kopie van het vonnis ontving.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”