Moet een prijsofferte gratis zijn of moet je ervoor betalen

peterds
Topic Starter

Moet een prijsofferte gratis zijn of moet je ervoor betalen

#1 , 21 dec 2010 22:43

Ik deed enkele geleden een klok binnen bij een juwelier voor een prijsofferte gezien deze defect was.
Ik ging niet akkoord met de prijsofferte gezien deze te duur uitviel, ik wilde mijn klok terug gaan halen en de winkelier vroeg mij 30 euro te betalen voor de prijsofferte en weigerde mijn klok terug te geven indien ik niet betaalde.
Ik weigerde te betalen en liep zonder mijn klok naar buiten xxxx

Hoe kan ik mijn klok terug bekomen zonder de 30 euro te betalen. Er was niets afgesproken op voorhand over eventuele kosten voor de prijsofferte. Heeft de winkelier het recht mijn klok in te houden ?

Wie kan me helpen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 dec 2010 11:04

Om u een offerte te bezorgen, heeft de winkelier waarschijnlijk de klok moeten opendoen en deels demonteren om te zien wat eraan hersteld moest worden. Hij heeft recht op een vergoeding voor zijn tijd dat hij hieraan werkte, zeker als je nadien de klok NIET laat herstellen.
Voor niks gaat alleen de zon op. 8_)

bartvdv

#3 , 22 dec 2010 11:36

Dan had hij dat moeten vermelden vooraleer het werk uit te voeren of duidelijk afficheren in de zaak.

Reclame

Tope

#4 , 22 dec 2010 11:45

Je had hem ook kunnen vragen of er bij niet-reparatie kosten waren.

Gebruiker34

#5 , 22 dec 2010 13:24

Dan had hij dat moeten vermelden vooraleer het werk uit te voeren of duidelijk afficheren in de zaak.
Inderdaad. En de onderneming moet bewijzen dat zij aan deze informatieplicht heeft voldaan.

Klacht neerleggen bij Economische Inspectie:
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105

#6 , 22 dec 2010 15:53

Der zal in de winkel wel ergens een kaartje (formaat postkaart) gestaan of gehangen hebben waarop dat vermeld stond. Ze hangen dat meestal op een ietwat verdoken plaats, alsof ze iets te verbergen hebben.

Vandebos

#7 , 22 dec 2010 18:37

Klacht neerleggen, onduidelijke vermeldingen worden als niet bestaande of in extremis als misleidend beschouwd.

Franciscus

#8 , 22 dec 2010 19:12

Heeft een juwelier/horlogemaker retentierecht??
Ik dacht het niet.
Als de horlogemaker uw uurwerk niet teruggeeft . u gaat het hem mooi vragen en te gelijktijdig neemt u op een digitaal recordertje het gesprek op.
U doet aangifte van afpersing art 470 SW wegens het laten betalen van een geldsom om terug in bezit te geraken van uw uurwerk.
U vraagt de politie, een officier van gerechtelijke politie, mee te gaan om het voorwerp dat wordt achtergehouden te gaan zoeken/ophalen op de plaats van het misdrijf. Een officier heeft de bevoegheid om huiszoeking te doen

xena

#9 , 22 dec 2010 19:28

Heeft de winkelier het recht mijn klok in te houden ?
het loutere bezit kan als titel van eigendom worden beschouwd , kan u bewijzen dat het uw klok is ? indien de juwelier kan bewijzen dat er een overeenkomst was kan er mijne inziens sprake zijn van een retentierecht op basis van art 1612bw

burgerlijk wetboek 21/3/1804
Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.

Art. 1612. De verkoper is niet verplicht de zaak te leveren, indien de koper de prijs niet betaalt en de verkoper hem geen termijn voor de betaling heeft toegestaan

Franciscus

#10 , 22 dec 2010 19:34

De zaak is niet zijn eigendom. Als ze van de winkel was moet ze in zijn inventaris staan. Het niet akkoord gaan over de prijs wil niet zeggen dat de winkel het stuk mag houden. Hij kan de prijs van de offerte via de rechtbank vorderen.
De klant is wel verplicht hem alle elementen te geven zodat de factuur aan zijn adres kan gestuurd worden.

float

#11 , 22 dec 2010 19:50

Dit is geen koopovereenkomst xena. Art. 1612 BW is dus niet van toepassing.
Als er al iets zou ontstaan, dan is het een aannemingsovereenkomst.

Koninklijk besluit van 30 juni 1996 betreffende de prijsaanduiding van produkten en diensten en de bestelbon:

Art. 16
In geval van een tekoopaanbieding van niet-homogene diensten van hoofdzakelijk niet-intellectuele aard moet een bestek worden afgeleverd aan de consument, voor zover deze hierom verzoekt en de verkoper bereid is de dienst te verlenen.

Art. 17
Het bestek vermeldt:
1° de naam en/of de maatschappelijke benaming, het adres en in voorkomend geval het inschrijvingsnummer van de verkoper in het handelsregister of in het ambachtsregister;
2° de beschrijving en de aard van de te verlenen diensten en eventuele leveringen;
3° de forfaitair berekende prijs of de prijs bepaalbaar door verwijzing naar criteria die een direct verband houden met de aard van de dienst;
4° de datum en de geldigheidsduur van het bestek;
5° de schatting van de duur van de uitvoering.

Art. 18
Alvorens een bestek opgesteld wordt, moet de consument ingelicht worden over de prijs van het bestek, tenzij dat kosteloos is.

peterds
Topic Starter

#12 , 24 dec 2010 14:28

Dank voor de reacties van allen, voor alle duidelijkheid ik heb op voorhand gevraagd of er kosten waren, en vroeg eveneens wat de vermoedelijke prijsopgave zou zijn. Ik kreeg een papiertje zonder prijsvermelding, de juwelier heeft ook nooit gesproken over onkosten voor opmaken van een prijsofferte. De juwelier zij me dat het een zeer typisch verschijnsel was van slijtage en toonde aan de klok wat er zou moeten vervangen worden.
Hier vraagt de winkelier duidelijk 30 euro achteraf omdat ik niet akkoord ging met zijn al te dure prijsofferte voor het herstellen van de klok.

Probleem is de klok is mijn eigendom en ik krijg deze niet terug ! Als klant sta je hier echt machteloos vind ik.

voor mava 105, gelukkig gaat de zon nog altijd voor iedereen gratis op, .....

Ik ben bij de politie langsgeweest maar die zeiden dat ze niet bevoegd waren.
De eerlijke burger trekt hier weer aan het korste eind !

Is er een praktische oplossing die rechtsgeldig is om mijn klok op te halen, of dien ik via het vredegerecht te procederen ?

Drone

#13 , 24 dec 2010 16:01

meeste 'simpele' en 'voordelige' is momenteel naar de vrederechter trekken.

xena

#14 , 24 dec 2010 23:31

meeste 'simpele' en 'voordelige' is momenteel naar de vrederechter trekken.
heb je bewijs dat u de klok aan de juwelier hebt overhandigt ?
gerechtelijk wetboek
Art. 870. Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.

kan je bewijzen dat die klok uw eigendom is ?
burgerlijk wetboek 21/3/1804
Art. 2279. Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.

zoals reeds eerder aangehaald leg eerst klacht neer bij de economische inspectie

float

#15 , 25 dec 2010 07:57

Als hij die offerte kan bemachtigen dan heeft hij voldoende bewijs daarvan...

Terug naar “Andere”