facturings/betalings dilemma met hovenier - help!!!!

bras4real
Topic Starter

facturings/betalings dilemma met hovenier - help!!!!

#1 , 14 dec 2010 22:57

Beste rechten Forum,

Ik hoop dat een/aantal van u met uw juridische kwaliteiten mij advies kan verschaffen inzake een pijnlijke financiele kwestie inzake onze tuinman van ons buitenhuis. Ikzelf heb een bancaire achtergrond en ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen.

Deze tuinman is zo n 15 jaar in dienst, maar er is nooit gefactureerd sinds 2001. Mondeling was wel de impliciete afspraak dat er betaaldt moet worden maar hij kwam nooit met rekeningen. Nu komt hij met een giga-rekening.

Na een jaar druk te hebben gezet is hij nu eindelijk met een handgeschreven nota gekomen over 9 jaar (2001-2010) van meer dan EUR 80000, geen uren specificatie en geen uurloon indicatie. Gewoon handgeschreven bedragen. Wij denken dat hij de boel oplicht en we kunnnen niet meer nagaan of de bedragen kloppen ook omdat we niet vaak in het buitenhuis zijn en wij geen idee hebben hoeveel hij gewerkt zou hebben in al die jaren, soms zie je hem en soms niet.

Mijn vraag is, is er mischien een bepaalde geldigheidsduur voor facturingen? Kan hij wel een factuur sturen van bijna 9 jaar geleden, had hij niet een wettelijke verplichting veel eerder om betaling te vragen??

En wat voor stappen zouden wij nu kunnen ondernemen??? Nogmaals wij vertrouwen het niet, de jaarlijkse arbeidskosten zijn voor sommige jaren zo hoog (in de zin dat hij in een jaar 7 weken fulltime gewerkt zou moeten hebben en zo groot is de tuin nou ook weer niet) en ook al zouden wij om een urenspecificatie vragen, deze kan hij dan gewoon verzinnen........

veel dank bij voorbaat voor advies of enige tips!!

met vriendelijke groeten

Daan Sanders

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirius legal
Contacteer: Website

#2 , 15 dec 2010 15:25

Uw tuinman is acht jaar lang in uw tuin komen werken zonder ook maar één keer om betaling te vragen en u heeft hem al die tijd laten werken zonder ook maar één keer te vragen of hij zijn factuur wou sturen?

Vreemd verhaal op het eerste zicht.

Heeft u destijds een contract met die tuinman ondertekend?

De Swa

#3 , 15 dec 2010 16:40

Hoe groot is die tuin juist?

Inderdaad HEEL vreemd verhaal...

Reclame

bras4real
Topic Starter

#4 , 15 dec 2010 18:48

het is een hele grote tuin, grasveld is bijna zo groot als een voetbalveld en het huis begeeft zich in een bosomgeving bij Dalfsen. er zijn over de 10 jaar sporadisch betalingen gedaan zo rond de 10 000 euro maar niet structureel. We hebben er laatste 1 1/2 jaar STERK op aangedrongen om met een rekening te komen en daar heeft deze tuinman enorm lang over gedaan. De persoon bleek dus vrij primitief in zijn administratie en kon nooit exacte bedragen noemen. Wij dachten aanvankelijk aan een rekening van niet meer dan EUR 20 000 toen meldde hij vorig jaar dat wel veel hoger zou liggen waardoor wij eigenlijk wakker geschudt werden. Nogmaals over de 10 jaar hebben wij wel betalingen gemaakt dus we dachten dat het mee zou vallen en hadden ook geen idee dat het openstaande bedragen betrof van helemaal in 2001

Sirius legal

#5 , 16 dec 2010 10:05

Opnieuw: welke afspraken werden in het begin gemaakt? Welk uurloon of forfait werd overeengekomen en welke facturatietermijnen en betalingstermijnen werden afgesproken? Staat daar iets van op papier? Zitten er algemene voorwaarden bij de factuur van je tuinman? Wat staat daar in? ...

Die "sporadische" betalingen, waren die op factuur? Ging het telkens om een uurloon X aantal uren? Hoeveel per uur? Hoeveel uren werden aangerekend voor hoeveel werk? Vond je die bedragen wel redelijk? Waarom wel of niet?

Enfin, ik denk dat bovenstaande vragen afdoende aantonen dat je met een zeer algemene vraag voor zo'n specifiek probleem op een internetforum geen sluitend antwoord zal krijgen. Als het potentieel om 80.000 euro gaat (ongetwijfeld + intresten en schadevergoeding over al die jaren) is het misschien niet onverstandig om wat geld uit te geven aan professioneel advies...

Dalfsen is Nederland, right? Dan zal je voor eventuele verjaring van facturen sowieso eens onder Nederlands recht moeten checken. In Nederland is de basisverjaringstermijn voor rechtsvorderingen dacht ik 20 jaar, 5 jaar voor de meeste contractuele vorderingen en 2 jaar voor vorderingen uit consumentenkoop, maar ik kan me ook vergissen. Het feit dat de prestaties in kwestie van langer dan 2 of 5 jaar geleden dateren hoeft overigens niet noodzakelijk te betekenen dat ze ook effectief verjaard zouden zijn. Hangt af van wat er tijdens die periode allemaal precies gebeurd is.

Vandebos

#6 , 16 dec 2010 10:28

Misschien dat het dan aangewezen is dat de poster eens informeert op http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;?

Sirius legal

#7 , 16 dec 2010 11:01

Misschien dat het dan aangewezen is dat de poster eens informeert op http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;?
die kende ik nog niet :D

Vandebos

#8 , 16 dec 2010 11:32

Onze evenknie bij de noorderburen...

bras4real
Topic Starter

#9 , 18 dec 2010 23:53

welke afspraken werden in het begin gemaakt? -----------> geen concrete, in goed vertrouwen aan de tuin werken, als er kosten zijn dan gingen wij er vanuit dat deze door tuinman geregistreerd werden
Welk uurloon of forfait werd overeengekomen en welke facturatietermijnen en betalingstermijnen werden afgesproken? -------> niets daarvan afgesproken
Staat daar iets van op papier? Zitten er algemene voorwaarden bij de factuur van je tuinman? Wat staat daar in? -----------> idem niets op papier
Die "sporadische" betalingen, waren die op factuur? -------> ook niet op factuur helaas
Ging het telkens om een uurloon X aantal uren? Hoeveel per uur? ---------> dit is nou juist het probleem, deze man kan niet eens uren specificeren, met geen uurloon. de nota van EUR 80000 is op handgeschreven a4-tjes vermeldt met alleen totaalbedragen per jaar niet duidelijk of zijn uurl;oon ook in 10 jaar gestegen of niet, gewoon groffe totaalbedragen

hoeveel uren werden aangerekend voor hoeveel werk? --------> weer niet duidelijk, per jaar wordt wel onderscheid gemaakt tussen materiaalkosten en arbeidskosten en overige specifieke kosten zoals aanbrengen van lichtvoorzieningen
Vond je die bedragen wel redelijk? Waarom wel of niet? ----------> ging weer in goed vertrouwen, GROOTSE STRUIKELPUNT: mijn vader voerde alle communicatie met hem en mijn vader is zeer onverwacht overleden 2 jaar terug en dat maakt de situatie lastig want wij hebben van onze kant geen registratie van alle zaken wat er gezegd is en afgesproken omdat mijn vader er dus niet meer is en alle mondelinge uitgewisselde informatie bezat

onze advocaat die we kort hebben gespoken in telefonisch contact over de telefoon zegt dat verjaring van vorderingen van toepassing zou zijn van 5 jaar. Maar ikzelf lees op het internet dat 10 jaar staat voor verjaring van vorderingen............??

burgerlijk wetboek 21/3/1804:
Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen

Art. 2262bis. § 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar.

het is een financiele nachtmerrie dit wel iets van te leren voor in de toekomst in elk geval

float

#10 , 19 dec 2010 07:22

Waar woont u? in Nederland of België?
Waar worden de werken uitgevoerd? Nederland of België?

bras4real
Topic Starter

#11 , 19 dec 2010 13:58

ik weet het ik ziet hier niet goed, maar ik probeer een algemene feedback te verkrijgen van mijn dilemma. maar het probleem betreft een landgoed in Nederland bij Zwolle

float

#12 , 19 dec 2010 14:15

Een antwoord op die beide vragen is wel noodzakelijk om feedback te kunnen krijgen die correct is ;-)
Waar woont u? De tuinman is iemand uit Nederland?

bras4real
Topic Starter

#13 , 20 dec 2010 11:09

ik woon in Nenderland en de werken worden in Nederland uitgevoerdt'! Tuinman is ook Nederlander. dank voor de reacties!

Lanox
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 dec 2010 11:16

ik weet het ik ziet hier niet goed, maar ik probeer een algemene feedback te verkrijgen van mijn dilemma
:?: Bij een voetbalwedstrijd gaat U toch ook de regels van handbal niet toepassen? U dient zich te wenden tot het Nederlands forum om een gefundeerd antwoord te krijgen.

eylis

#15 , 20 dec 2010 11:33

en u heeft dus een bancaire achtergrond? Nou breekt mijn klomp....

- een tuin zo groot als een voetbalveld bij een buitenhuis?
- 15 jaar lang vaste tuinman zonder contract?
- laat staan een arbeidsverzekering (hij had kunnen verdwalen in uw landgoed...omvallende bomen, op hol geslagen grasmaaiers...)
- nooit een boekhoudig bijgehouden van betalingen voor een tuinman?

tsss....linke boel hoor...geen wonder dat de tuinman u wil belazeren...
wellicht omdat u een bancaire achtergrond hebt?

Terug naar “Consumenten Koop”