Betalen met cash

krilo
Topic Starter

Betalen met cash

#1 , 17 dec 2010 14:32

Deze week gingen wij in een X filiaal [geen namen bedrijven: Vandebos] binnen,
Toen we aan de kassa wilden betalen, ik had een bedrag van 26,93€,
met een briefje van 200€ werd ons dit geweigerd,
Dan maar betalen met een briefje van 100€ en ook dat mocht niet, volgens de 'baas' mag men maar een briefje
van 100€ aanvaarden wanneer men aan minimum 50€ aangekochte goederen zit.
Ik vroeg me nu echt af of dit wel wettelijk is en men dit zomaar kan doen?
Live the Life you want to Live !!!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#2 , 17 dec 2010 15:13

Dat ze de grote brieven weigeren voor kleine aankopen, kan ik inkomen, maar briefje van 100 voor bedrag van 26 euro mag normaal geen probleem zijn.
Nu ja, ik had gewoon gezegd van ok dan geen aankoop en artikel terugleggen en naar buiten zonder aankoop.

Ze mogen zich beschermen tegen valsemunterij, maar ze moeten redelijk blijven.
Hangt er iets omhoog van weigeren van grote briefjes?

Vandebos

#3 , 17 dec 2010 18:04

Melden bij economische inspectie. Er bestaan voldoende methodes om vals geld op te sporen.

Reclame

puttemanp

#4 , 17 dec 2010 19:12

Ik kan er perfect inkomen dat 'grote' coupures geweigerd worden voor kleine bedragen.
Zelf hou ik er dezelfde regel op na als boven vermeld: 100, 200 € kan enkel indien het aankoopbedrag groter is dan de helft van de waarde van het biljet.

Heeft niet alleen met valsemunterij te maken, maar ook met wisselgeld. De kassa's worden, zeker in de eindejaarsperiode, heel vaak afgeroomd. reden: veiligheid van het personeel. Hoe minder geld op kas (en wees er maar zeker van, mensen met minder goede bedoelingen houden in't oog wanneer en hoe vaak kassa's afgeroomd worden), hoe kleiner het risico op overvallen. Het gevolg is dat als er één klant voor pakweg 80€ betaalt met een biljet van 200, je voor volgende klanten in de problemen komt voor wisselgeld.

Een klant mag wat mij betreft hiervoor gerust een klacht indienen bij de economische inspectie. Wanneer je al een paar keer een pistool tegen het hoofd gehouden werd vergezeld van het bevel: "de kassa, nu!" begrijp je wel waarom meer om meer winkeliers grote biljetten weigeren.

Als een klant hier moeilijk over doet ben ik trouwens de eerste om hetzij een elektronische betaling voor te stellen, of de goederen terug in het rek te gaan plaatsen. Die verkoop is wat mij betreft minder belangrijk dan de veiligheid van m'n personeel en mezelf.

Greetz,

P.

prrrrrtprrrrrt

#5 , 21 dec 2010 11:28

Geachte Heer Puutemans

Net zoals ik hebt u zich tot nader order te houden aan de wettelijke regelingen. In mijn geval waar het steeds om grotere bedragen gaat ben ik bvb wettelij verplicht om betalingen
in cash boven de 12500 niet te accepteren en klant kan mij dat ook niet verplichten die te accepteren. Omgekeerd is evenzeer waar.
Als de distributiesector daarover klachten heeft en dit ziet als een reeel gevaar dan is het best om met onze grieven naar onze belangegroep via bvb UNIZO te gaan die dan aan de wetgevende machten onze grieven zullen overmaken en desnoods een wetswijziging kunnen doorvoeren.
Maar tot die datum bent u verplicht te accepteren wat binnen de regels valt. Een klant die binnen de regels een betaalmiddel aanbied is niet de moeilijkste partij dat bent u in dit geval.

puttemanp

#6 , 22 dec 2010 20:39

Geachte heer 'prrrrrtprrrrrt',

(je ziet, ik kan zelf je anonieme nickname correct spellen, wat u met m'n echte naam blijkbaar niet kan).

[beledigingen en ridiculiseren van de poster helpen deze discussie niet verder, commentaar verwijderd:Vandebos]

Economische inspectie kan me eerlijk gezegd gestolen worden. Als ik slechts 100€ op kas heb om 9h, en de eerste klant wil 2.5€ betalen met een biljet van 200, dan héb ik gewoon geen wisselgeld. Betaalt een klant om 9h 0.5€ met een biljet van 100, dan kan ik de volgende klant niet van wisselgeld voorzien. Zo simpel is het.
De hele distribitiesector én Unizo zien het gebruik van cash geld als een reëel gevaar. De eisen van de klant worden steeds belachelijker. Ze verwachten, neen eisen, gewoon dat je een biljet van 200€ aanvaardt voor een aankoop 1€. Dat proton bestaat, dat BC bestaat, dat ze kleingeld op zak hebben maakt niet uit. Ze willen gewoon dat biljet van 200 kwijt. Waarom? Omdat van de 7 bankkantoren die er rond mijn zaak zijn, er niet één is die nog een loket heeft en dus geld kan wisselen. Wanneer ze geld uit de muur halen krijgen ze gewoon een grote coupure.
Maar mijnheer 'prrrrrtprrrrrt', wij krijgen ook geen wisselgeld meer, en moeten 30 minuten heen, en 30 minuten terug rijden om nog wisselgeld te krijgen.

Een klant die dit niet begrijpt en de kleine zelfstandige als bank gebruik is bij mij op de verkeerde plaats.

Gegroet

Vandebos

#7 , 22 dec 2010 21:00

Om deze discussie terug in goede banen te leiden...

De federale overheidsdienst Economie heeft enkele jaren geleden richtlijnen uitgevaardigd die aanvaardbare uitzonderingen toestaan:

Zo bepaalt de regel van evenredigheid dat een winkelier grote coupures mag weigeren voor te lage aankoopbedragen. Een pakje sigaretten betalen met 500euro? Dat mag de winkelier weigeren.

Een tweede uitzondering geldt wanneer de handelaar een gegrond vermoeden heeft van mogelijke vervalsing. En dat op basis van het betasten, bekijken en vooral belichten van het biljet met een speciaal toestelletje.

Tot slot mogen handelaars ook tijdelijk grote coupures weigeren wanneer ze recent het slachtoffer zijn geweest van vervalste biljetten. Ze moeten dat dan wel afficheren in de winkel, mét duidelijke opgave van de reden voor die beslissing.

€ 2,5 betalen met een biljet van € 200 kan dus geweigerd worden. Voor het tienvoudige lijkt dit me reeds moeilijker.

Het argument van weinig kasgeld uit vrees voor een overval is aannemelijk maar sluit niet uit dat de kassierster bij het constateren van weinig wisselgeld in haar kassa niet eventjes bij de kluis kan passeren om haar kasgeld weer evenrediger te verdelen over de verschillende mogelijke denominaties.

Vandebos

#8 , 22 dec 2010 21:18

Artikels hierop van toepassing:

31 en 94 uit de wet op handelspraktijken van 1991:

Art. 31. § 1. Voor de toepassing van deze wet moet worden verstaan onder onrechtmatig beding, elk beding of elke voorwaarde die, alleen of in samenhang met een of meer andere bedingen of voorwaarden, een kennelijk onevenwicht schept tussen de rechten en plichten van de partijen.

§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling moet worden verstaan onder:

1° producten: niet enkel de lichamelijke roerende zaken, maar ook de onroerende zaken, de rechten en de verplichtingen;

2° verkoper: niet enkel de personen bedoeld in artikel 1,6, maar ook iedere andere natuurlijke persoon of rechtspersoon, uitgezonderd de titularissen van een vrij beroep zoals bepaald in artikel 2,1°, van de wet van 3 april 1997 betreffende oneerlijke bedingen in overeenkomsten gesloten tussen titularissen van vrije beroepen en hun cliënten, die bij een overeenkomst afgesloten met een consument handelt in het kader van zijn beroepsactiviteit.

§ 3. Voor de beoordeling van het onrechtmatige karakter van een beding van een overeenkomst worden alle omstandigheden rond de sluiting van de overeenkomst, alsmede alle andere bedingen van deovereenkomst of van een andere overeenkomst waarvan deze afhankelijk is, op het moment waarop de overeenkomst is gesloten in aanmerking genomen, rekening houdend met de aard van de producten of diensten waarop de overeenkomst betrekking heeft.

De beoordeling van het onrechtmatige karakter van bedingen heeft geen betrekking op de bepaling van het eigenlijke voorwerp van de overeenkomst, noch op de gelijkwaardigheid van enerzijds de prijs of vergoeding en anderzijds de als tegenprestatie te leveren producten of te verrichten diensten, voor zover die bedingen duidelijk en begrijpelijk zijn geformuleerd.

§ 4. Indien alle of bepaalde bedingen van de overeenkomst schriftelijk zijn, moeten ze duidelijk en begrijpelijk zijn opgesteld.

Ingeval van twijfel over de betekenis van een beding, prevaleert de voor de consument gunstigste interpretatie . Deze uitleggingsregel is niet van toepassing in het kader van vordering tot staking bepaald in artikel 95.
Wegens de lengte van het artikel 94 in kwestie bij deze de link naar de volledige wet voor de vrijwilligers. http://suisse.juridat.be/cgi_loi/loi_N.pl?cn=1991071430

Lanox
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 dec 2010 09:56

Een beetje los van deze discussie, vraag ik mij af hoe mensen aan die grote biljetten komen. Persoonlijk ken ik geen enkele bankautomaat die grotere coupures verdeelt dan 50€.

mava105

#10 , 23 dec 2010 11:36

Een beetje los van deze discussie, vraag ik mij af hoe mensen aan die grote biljetten komen. Persoonlijk ken ik geen enkele bankautomaat die grotere coupures verdeelt dan 50€.
Aan het loket van de bank zelf natuurlijk. (of zwart. :mrgreen: )

willby

#11 , 23 dec 2010 12:09

Ergens begrijp ik in deze tijd van electronisch betalen het probleem niet.
Als ik dan toch toevallig een groter biljet dan 50€ in mijn zak heb, vraag ik wel eerst of het mogelijk is om dit te wisselen.
Simpel of niet?

neogoa

#12 , 23 dec 2010 14:25

Dus als er twee mensen met een briefje van 50 euro langskomen achter elkaar is uw kas ook leeg zeker.

En als ik een pakje kauwgom van 1 euro koop met 100 1 centjes ga je het ook weigeren zeker.

Geld is geld en koop u anders zo'n machientje om het te controleren.

Als je echt niet kan teruggeven kan ik het nog verstaan maar op voorhand weigeren vind ik gewoon ridicuul.

puttemanp

#13 , 24 dec 2010 07:11

Dus als er twee mensen met een briefje van 50 euro langskomen achter elkaar is uw kas ook leeg zeker.
Neen, want dan zit er immers al het vorige biljet van 50 in, maar als je dan iets koopt van pakweg 2€ heb ik niet genoeg wisselgeld op kassa, tenzij je akkoord gaat met allemaal muntstukken van 0.5€ of 1€ (maar dat zal wel niet)
En als ik een pakje kauwgom van 1 euro koop met 100 1 centjes ga je het ook weigeren zeker.
Neen, maar meer dan dat aanvaard ik ook niet.
Geld is geld en koop u anders zo'n machientje om het te controleren.
Het gaat me niet om valsemunterij, daarop ben ik voorzien. Wel op te veel cash op kassa ivm. gevaar op overvallen.
Als je echt niet kan teruggeven kan ik het nog verstaan maar op voorhand weigeren vind ik gewoon ridicuul
Tot je een paar keer een pistool tegen het hoofd gehouden werd... Geloof me, een affiche aan de kassa waar duidelijk op staat welke biljetten onder welke omstandigheden geweigerd worden doet wonderen naar veiligheid toe.

Greetz

P.

Franciscus

#14 , 24 dec 2010 10:02

Als een winkelier geld gaat binnenbrengen bij de bank moet hij daarvoor betalen.
Als hij wisselgeld gaat 'kopen' moet hij daar ook voor betalen
Als hij kleingeld binnenbrengt ook al is het geteld betaald hij ook.
Winkelier kan het biljet van €100 of €200 dan ook gaan binnenbrengen bij de bank maar het wisselen in kleine coupures is te betalen.
Enkele klanten met grote biljetten per dag wil zeggen dat uw wisselgeld snel op kan zijn.
Er zijn in de situatie waar ik weet van heb naast over en op de twee hoeken 100 meter verder banken dus 4 banken in een straal te verwaarlozen maar toch komen de mensen in de winkel voor idd een zeer laag bedrag komen.
5 biljetten van € 200 binnenkrijgen per dag in deze periode is geen zeldzaamheid een beetje op voorzien ok maar dan vragen de mensen kan dat in 2 van 50 en 4 van 20 en de rest stukken van 2.
Een kleinhandel is geen wisselkantoor.
Ook voor een transactie elektronisch dient betaald te worden en voor kredietkaarten is dat niet niks (vast bedrag en %)

Terug naar “Andere”