Co-ouderschap bij onverantwoorde ouders ?

Bijtje
Topic Starter

Co-ouderschap bij onverantwoorde ouders ?

#1 , 17 dec 2010 01:13

Co-ouderschap is een mooie regeling, beide ouders beslissen samen en in veel gevallen is er een gelijk verdeelde verblijfsregeling voor het kind/de kinderen.

Maar wat als de ene ouder alcoholieker/druggebruiker is of de kids mishandelt... hoe zorg je dan voor een goede regeling ? Wil je de ouder in kwestie volledig uit het beeld zien verdwijnen of stel je eisen. Indien je eisen stelt, dewelke dan en hoe kun je dit juridisch aanpakken ?

Ik veronderstel dat wanneer koppels nu kinderen krijgen, ze zowieso co-ouderschap hebben als ze uit elkaar gaan. Dus wat doe je daar dan tegen ? Iemand die alle weken zijn kids slaat gezag geven, is dat een goed idee ? Is een PV voldoende ?

Graag hierover de meningen van iedereen die zich geroepen voelt om iets over het onderwerp te zeggen.

eylis

#2 , 17 dec 2010 09:16

heel eenvoudig:
- kinderen slaan op regelmatige basis is kindermishandeling
- zwaar druggebruik (of zwaar onder invloed zijn van verdovende middelen) in het bijzijn van de kinderen is schadelijk en gevaarlijk.

en doorslaggevende redenen om geen gelijk verdeelde verblijfsregeling toe te passen.
In dat geval voegt men PV's en getuigenverklaringen (mbt dat drugsgebruik) bij het dossier om voor de jeugdrechter een andere omgangsregeling te vragen (ja @RR; hier moet het een omgangregeling zijn: want je kan een kind niet zonder toezicht laten overnachten bij een volwassene onder invloed...)
Je vraagt dan ook voor een overgangsfase (tot de verslaafde onder medische controle bewijs geeft van minstens 3 maanden clean gedrag) een omgangsregeling onder toezicht: in een neutrale ruimte.

Zelfs bij een gewijzigde omgangsregeling omwille van drugsgebruik van de ene ouder, blijft deze ouder ook het ouderlijk gezag delen met de andere ouder. Maar omdat het kind dan wel hoofdzakelijk bij de andere ouder verblijft, moet je dit ouderlijk gezag dan zien als: informatierecht en overleg mbt opvoedkundige beslissingen.
Dus bijtje: van alle feiten PV's laten opmaken. En een gewijzigde omgangsregeling aanvragen. Want het is natuurlijk gewoon levensgevaarlijk voor een kind. Slaan kan helemaal niet.
Bovendien wat voor opvoedkundige boodschap krijgt een kind in zo'n situatie: zit maar lekker aan de verdovende middelen, wij doen het ook, we trekken ons lekker niets aan van de wet.

Bijtje
Topic Starter

#3 , 17 dec 2010 16:58

ik heb altijd gehoord dat getuigenisverklaringen niet gebruikt kunnen worden ?

Reclame

ilxa

#4 , 21 jan 2011 10:35

IK wil graag even inpikken op dit gesprek. Ik zit in een zelfde situatie. Toen ik 6 of 7 maanden zwanger was ben ik te weten gekomen dat mijn ex aan de drugs zat. Het is na de geboorte van ons zoontje steeds erger geworden tot de dag dat ik hem aan de deur zette. Hij heeft me toen overtuigd toch nog eens opnieuw te proberen op voorwaarde dat hij ging stoppen. Ja Ja... Nog geen twee maanden later zat hij er weer aan maar niet meer zoals daarvoor, toen was het echt dagelijks meerdere joints. Begin september, nadat hij opnieuw een aantal keer naar drugs had gegrepen heb ik er een definitief punt achter gezet. In eerste instatie zei hij dat hij onze zoon niet meer hoefde te zien als hij geen alimentatie moest betalen, hij beschouwde zichzelf enkel als spremadonor en had toch geen band met het kind waren zijn woorden. Toen is hij van de ene dag op de andere van gedacht veranderd, hij wou co-ouderschap!!!! Welke moeder laat dit toe??!!! Dus alles direct via de rechtbank kort geding in gang gestoken. Hij is dan opnieuw van gedacht veranderd, hij wou van vrijdag 18u tot zondag 18u bezoeksrecht maar dan wel ten huize van zijn ouders. Deze mensen hebben zelf niet voor hun kinderen kunnen zorgen; 2 kinderen geplaatst bij pleeggezin, andere 2 geplaatst in een instelling en ook mijn ex heeft in ruislede gezeten. Maar goed we hebben het op deze manier geprobeerd maar na de tweede keer dat het vonnis was uitgesproken in het kort geding zijn ze al in de fout gegaan en hebben ze mijn zoon alleen gelaten met de vader. Nu heb ik niets van vertrouwen meer en heb ik mijn kind sindsdien niet meer gebracht. Gisteren is het opnieuw voorgekomen omdat ze mij een dwangsom wouden laten betalen omdat ik mijn zoon niet bracht. Ze hebben hun gelijk niet gekregen want het waren uiteindelijk zij die zich niet aan het vonnis hebben gehouden. Wij eisen nu bezoeksrecht in een neutrale ruimte maar de voorzitster heeft me gevraagd toch nog eens te proberen zoals het vonnis zegt. Wat is mijn probleem: hij legt negatieve drugstesten af, ik heb verschillende mensen die mijn verhaal kunnen bevestigen en die het zelf ook hebben meegemaakt met hem maar deze mensen hebben schrik van hem en willen niet getuigen. Ik voel me zo machteloos en ik word bij wijze van spreken zot dat ik niets meer kan doen. Help... wat kan ik nog meer doen?????

eylis

#5 , 21 jan 2011 11:44

telkens u merkt dat er iets niet klopt: PV bij de politie laten opmaken:
u merkt dat de vader onder invloed is als hij het kind bijhoudt? Politie verwittigen
het vonnis wordt niet gerespecteerd: PV laten opmaken.
Op den duur is er dan wel een behoorlijk dossier om uw gelijk te staven.

Bijtje
Topic Starter

#6 , 25 jan 2011 06:23

Mijn ex wil ook bij mij terug en ik zie hem nog graag. De vraag is eigenlijk voor mij : wat is het veiligst voor mijn kind(eren) ? Hij heeft ondertussen niet meer gedronken en is bij mijn weten ook niet meer agressief geweest. Hij moet nog voorkomen voor de slagen die hij mij en zijn dochter heeft toegedient en ben echt benieuwd wat de rechter zal uitspreken daaromtrent. Heb er echt geen flauw benul van wat de straf effectief zal zijn. En aan een vonnis moet iedereen zich inderdaad houden, dus inderdaad zou ik ook een PV laten opstellen telkens. Maar ik vrees wel dat het moeilijker zal zijn als u zelf niet alles correct doet. Maar ik begrijp uw bezorgdheid volledig. Wissels bij zijn ouders zou ik nooit doen. Zijn moeder wil haar eigen kleinkind niet eens kennen ... ze moet er dan ook nooit achter vragen. Staat er in het vonnis dat zijn ouders erbij moeten zijn ?

Mijn advocaat wil mijn verzoekschrift trouwens pas indienen na de geboorte en dan zou alles snel voorkomen, maar ... zolang heb ik geen alimentatie. Hij sprak er trouwens over dat ik het kind niet per se moet laten erkennen om alimentatie en bezoekrecht vast te leggen... Ik heb dat hier op het forum eens aangehaald maar kreeg geen reactie. Heeft iemand daar ervaring mee ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jan 2011 22:52

Als u hem terug binnenpakt 'vervalt' al het voorgaande en is dus nog goed voor de papiervernietiger.
Want u gaat nu aan de rechter verklaren dat hij 'toch zo lief is'.
Wel persoonlijk heb ik dat soort wijzigingen ( en een goed gevolg) nog nooit meegemaakt want onbestaand.
Ik heb wel enkele zaken meegemaakt waar na verschillende jaren vallen en opstaan en eraan werken men dan en dan pas terug heeft beslist om 'samen' de kinderen op te voeden maar daar is 'serieus' aan gewerkt als je begrijpt wat ik bedoel.
Zijn jullie gehuwd of alleen samenwonend ... anders alleenstaande moeder en onbekende vader.
Weigering van erkenning van vader kan steeds.... ( niet strikt juridisch). Maar zo kan je elke officiële band weigeren en dus in eerste instantie ook co-ouderschap.
Dan moet 'vader' al serieus wat moeite doen ....

Terug naar “Praat café”