Wat gebeurt er met de naamloze venootschap bij echtscheiding

piraat24
Topic Starter

Wat gebeurt er met de naamloze venootschap bij echtscheiding

#1 , 16 dec 2010 04:37

Mijn ouders zijn in Augustus uit mekaar gegaan na 25 jaar huwelijk.
Hun huwelijksvermogensstelsels is het wettelijk stelsel.

Het bedrijf (een middelgrote NV) werd 15 jaar geleden opegericht (dus tijdens het huwlijk)

Mijn vader staat genoteerd als hoofdaandeelhouder met meer als 70% en was operationeel bezig met het groeien van de zaak tijdens het huwelijk.

Mijn moeder was verantwoordelijk voor het operationeel beleid van ons huis en al wat dat omvat (maar staat niet genoteerd als aandeelhouder)

Bij geval van echtscheiding, naast de verdeling van de residentiële woningen, wat gebeurt er met de NV?

Als enig partij tewerkgesteld bij de NV, probeert mijn vader probeert financieel druk uit te oefenen op mij, mijn broer (20J) en ons moeder, opdat ze akkoord gaat met zijn wensen vis-a-vis het bedrijf. Hij dreigt met stopzetting van financiele steun aan ons allen.

Welke rechten heeft mijn moeder met betrekking tot de Naamloze Venootschap?
Hoe bepaalt de rechtbank de waarde van het bedrijf?

Zijn het enkel de winsten van het bedrijf die als gemeenschappelijk vermogen beschouwd worden?
Of het bedrijf zelf?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 17 dec 2010 09:54

De aandelen van de NV behoren tot het gemeenschappelijk vermogen van uw ouders.

Indien uw vader deze bij verdeling niet compenseert aan uw moeder met andere vermogensbestanddelen dan komen ze haar desnoods toe voor de helft.

Indien over de waarde van die aandelen geen akkoord bereikt wordt tussen uw ouders dan zal de rechtbank die waarde desnoods door een deskundige laten bepalen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#3 , 17 dec 2010 14:23

Zelfs als vader 70 % van de aandelen heeft , kunnen de aandelen idd gemeenschappelijk zijn. Zeker als ze indertijd aangekocht of gecreeerd zijn met gemeenschappelijk kapitaal. De waarde van de NV maakt dus integraal deel uit van het gemeenschappelijk vermogen. Een accountant zal een balans op een bepaalde datum afleveren , waaruit het 'eigen vermogen' of de waarde van de NV zou blijken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”