wettelijk samenwonen en alimentatie

georges
Topic Starter

wettelijk samenwonen en alimentatie

#1 , 14 dec 2010 09:44

Als je (meerderjarige kinderen) nog studeren maar besluiten wettelijk te gaan samenwonen met hun verloofde, moet er dan nog alimentatie betaald worden of is deze situatie gelijkgesteld met gehuwd zijn? Kunnen ze dan eventueel nog kindergeld krijgen en een studietoelage? Vooraleer mijn kinderen dit doen zou ik hun graag voldoende informatie geven ( en ze ook nog wel een gedeelte van de alimentatie vrijblijvend geven zodat ze geen probleem hebben)

met dank,

Georges,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 14 dec 2010 09:51

hm, interessante situatie... de wetgeving heeft - geloof ik - momenteel enkel regels mbt de studerende meerderjarige en de alimentatie/kinderbijsalg in het kader van huwelijk.
Proberen om deze regelgeving ook te volgen in geval van wettelijke samenwoning?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 dec 2010 10:01

Wettig samenwonen valt in de 'categorie' van gehuwd zijn. Nl twee volwassenen die afspreken hun leven verder te delen en daarvoor een tijdelijk contract afsluiten. Dat houdt volgens mij ineens in dat het 'contract' met de ouders vervalt.
Men kan ervan uitgaan dat de volwassen jongeren nu op hun eigen benen staan.
Iets anders is de onderhoudsverplichting tss ouders en kinderen en schoonkinderen.
Kindergeld en studietoelage vallen onder onder hun nieuwe regeling en worden door het nieuwe gezin aangevraagd.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”