Reis geannuleerd binnen 7 dagen, toch hoge annulatiekosten?

sheldoncooper
Topic Starter

Reis geannuleerd binnen 7 dagen, toch hoge annulatiekosten?

#1 , 13 dec 2010 13:06

Kleine situatieschets:

Ik heb vorige week een reis geboekt bij een Belgisch reisbureau via het internet. Door omstandigheden heb ik deze reis moeten annuleren.

Ik heb binnen de 7 dagen een e-mail verstuurd om dit te laten weten. Hierop heb ik antwoord gekregen dat ik hierop een bedrag van 150 euro annulatiekosten zal moeten betalen.

Ik heb hierop geantwoord dat de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming (http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... mmerce.jsp ) mij als consument het recht geeft om kosteloos zonder motivering binnen de 14 dagen af te zien van mijn aankoop. In de lijst van uitzonderingen komen overeenkomsten m.b.t. reizen niet voor.

Het bedrijf haalt echter als argument aan dat het kb van 18 nov 2002 (http://economie.fgov.be/nl/modules/regu ... heberg.jsp) een uitzondering maakt op bepaalde bepalingen van de wet van 14 Juli 1991 (WHPC) .

De wet van 6 april 2010 vervangt echter deze van 14 juli 1991 en zodoende is het kb van 18 nov 2002 niet geldig.

Bij welke organisatie kan ik terecht als deze onderneming halsstarrig blijft volhouden?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 13 dec 2010 16:05

Lees de kleine lettertjes van de verkoopsvoorwaarden er eens op na.

Anders dan bij een een gewone aankoop worden bij een reis verschillende zaken onmiddellijk doorgeboekt: uw vluchten, uw logies, uw transferts enz. Een dergelijke boeking ongedaan maken vraagt heel wat extra werk waarbij mogelijk niet alle gemaakte kosten gerecupereerd kunnen worden (denk aan vliegtuigtickets). Dit kan ook afhankelijk zijn van de vertrekdatum.

float

#3 , 13 dec 2010 18:47

Het Koninklijk besluit van 18 november 2002 is nog steeds geldig.

Art. 139 WMPC:
"§ 2. De reglementaire bepalingen genomen in uitvoering van de wet van 14 juli 1971 betreffende de handelspraktijken of de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument, die niet strijdig zijn met deze wet, blijven van kracht totdat ze worden opgeheven of vervangen door besluiten ter uitvoering van deze wet genomen."

Reclame

sheldoncooper
Topic Starter

#4 , 13 dec 2010 20:06

Alvast bedankt voor jullie sneller reactie .

@ Artemis . Het gaat over een reis die pas zou hebben plaatsgevonden na 10 weken , zonder vlucht en zonder zaken die gepersonaliseerd moesten worden . Het lijkt mij dus heel onwaarschijnlijk dat er al 150 euro kosten zouden zijn gemaakt .

@ float ik lees via verschillende bronnen dat de wet van 1991 vervangen werd door deze uit 2010 . Gezien dat het kb van 2002 betrekking had op artikels uit de wet van 1991 lijkèn mij de bepalingen uit de wet van 2010 niet uitgesloten ?

float

#5 , 14 dec 2010 07:33

De WMPC, de wet van 6 april 2010, vervangt de WHPC, de wet van 14 juli 1991, maar de KB's ter uitvoering van de WHPC gelden nog steeds tot op het moment dat ze worden opgeheven of vervangen. Er is daarvoor een overgangsbepaling ingevoerd in de WMPC.

Voor wat de overeenkomst betreft, maakt het niet uit wanneer die reis zou plaatsvinden. De overeenkomst is gesloten en hierdoor moet je de bepalingen van die overeenkomst naleven. Wat staat er in de voorwaarden?

sheldoncooper
Topic Starter

#6 , 14 dec 2010 14:57

De voorwaarden spreken inderdaad van het feit dat er niet kosteloos kan worden geannuleerd. Er is mij echter altijd gezegd dat dit voor verkopen op afstand niet geldig is.

Verder kan het verschuldigde bedrag voor de annulering minstens op 3 verschillende wijzen worden geïnterpreteerd.

artemis

#7 , 14 dec 2010 16:21

Als ik bij Brussels Airlines een vlucht binnen Europa boek heb ik de keuze tussen 3 tarieven. Het goedkoopste tarief (b.light economy - indien nog beschikbaar) kan ik niet annuleren, ook niet binnen de 7 dagen.

Ok, er is geen vlucht mee gemoeid maar hotels ed kunnen ook hun voorwaarden hebben, zeker als het om promotionele aanbiedingen gaat. Er kunnen dossierkosten zijn. Het lijkt me moeilijk hier vanop afstand over te oordelen.
Op de volgende pagina vind je onderaan enkele links in het rood.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Re ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Er staan enkele organisaties tussen tot wie je je zou kunnen richten.

Hou ons graag op de hoogte.

float

#8 , 14 dec 2010 17:53

De voorwaarden spreken inderdaad van het feit dat er niet kosteloos kan worden geannuleerd. Er is mij echter altijd gezegd dat dit voor verkopen op afstand niet geldig is.

Verder kan het verschuldigde bedrag voor de annulering minstens op 3 verschillende wijzen worden geïnterpreteerd.
Het Koninklijk besluit van 18 november 2002 houdende uitsluiting van sommige overeenkomsten op afstand betreffende het verrichten van diensten voor logies, vervoer, het restaurantbedrijf en vrijetijdsbesteding, van het toepassingsgebied van de artikelen 79 en 80 van de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument sluit de toepassing van bepaalde regels in verband met de verkoop op afstand uit.

sheldoncooper
Topic Starter

#9 , 15 dec 2010 14:33

Nogmaals bedankt voor de reacties;

Ik hou jullie op de hoogte

sheldoncooper
Topic Starter

#10 , 03 jan 2011 11:07

Zaak is in der minne geregeld (overdracht reis )

Terug naar “Consumenten Koop”