rechten van de moeder

Ella2010
Topic Starter

rechten van de moeder

#1 , 11 dec 2010 23:01

Ik ben Nederlandse en ik woon officieus samen in België met een Belg. Ik woon dus officieel in Nederland. Niet getrouwd, geen geregistreerd partnerschap. Wij hebben samen een kindje van 1 jaar oud. Wat zijn mijn rechten als ik bij hem weg ga en terug in Nederland ga wonen (200 km afstand)? Hij wil namelijk niet dat ons kindje bij mij komt wonen dan. En ik wil dat wel. Hij werkt fulltime, en ik werk helemaal niet. Ik kan dus fulltime voor ons kindje zorgen en hij moet haar naar een kinderdagverblijf doen, fulltime. En ik wil absoluut dat hij haar blijft zien enzo. Dus ik zou dan een goede omgangsregeling willen treffen, hoe moeilijk dat ook zal zijn, gezien de afstand. Want ik zou nooit de vader van mijn kind uit haar en zijn leven bannen!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 dec 2010 23:42

Kan u bewijzen dat u de moeder bent. Waar is het kind ingeschreven?

Ella2010
Topic Starter

#3 , 12 dec 2010 11:49

Ja, mijn naam staat op de geboorteakte. Het kind staat ingeschreven in België.

Reclame

j.demoor

#4 , 13 dec 2010 11:00

Uit ‘Ik woon dus officieel in Nederland’ leid ik af dat uw kind ook in Nederland gedomicilieerd en Nederlander is .

Ik ga er bovendien van uit dat uw partner uw kind erkend heeft.

“Art.32.Behalve in aangelegenheden waar deze wet anders bepaalt, zijn de Belgische rechters bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende de staat of de bekwaamheid van een persoon, naast de gevallen voorzien in de algemene bepalingen van deze wet, indien : 1° die persoon bij de instelling van de vordering zijn gewone verblijfplaats in België heeft;of 2° die persoon bij de instelling van de vordering Belg is.Art.33. De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende het ouderlijk gezag...in de gevallen voorzien in de algemene bepalingen van deze wet en in artikel 32...In dringende gevallen zijn de Belgische rechters eveneens bevoegd om, ten aanzien van een persoon die zich in België bevindt, alle maatregelen te nemen die de situatie vereist.”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

In de gegeven omstandigheden zal het u moeilijk zijn om aan te tonen dat u uw ‘gewone verblijfplaats in België heeft’. Wend u dus zo nodig best tot de Nederlandse rechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

eylis

#5 , 13 dec 2010 11:06

ik vermoed wel dat het kindje wel degelijk de belgische nationaliteit heeft..
Enne voor de Belgische kinderbijslag? Is het kind misschien gedomicilieerd op het adres van de vader?
Belgisch recht denk ik....

Franciscus

#6 , 13 dec 2010 18:29

Kind staat ingeschreven in België met een Belgische vader en dus ook de Belgische nationaliteit.
Moeder heeft om opportuniteitsredenen (fraude sociale diensten of zo kan daarbij nog eens negatief werken) geen inschrijving in België dus gezien ze hier niet woont kan ze moeilijk gaan beweren dat ze dagelijks voor haar kind zorgt.
Man kan dat perfect...
Uiteraard zal dat niets veranderen aan het feit dat u moeder bent maar juridisch iets meer problemen.
Zijn bevoegd re rechtbank van de woonplaats van minderjarige in België.

Ella2010
Topic Starter

#7 , 13 dec 2010 22:12

Kind heeft inderdaad de Belgische nationaliteit. Ze kan een dubbele krijgen, maar dat vind ik niet nodig. Het kind staat inderdaad ingeschreven bij de vader. Ik zorg altijd voor haar, omdat ik daar dus ook vaak ben. Maar we (zowel kind en ik, als vriend, kind en ik) zijn ook regelmatig in Nederland, omdat ik daar nog mijn eigen huis heb. Das dan ook de reden dat ik niet officieel in Belgie woon. En omdat ik het moeilijk vind om alles achter e laten, want het is allemaal erg snel gegaan, relatie, kindje.
Mijn relatie is ook nog niet over, maar aangezien er nogal wat gebeurd is onlangs, wil ik graag weten wat mijn rechten zijn als ik bij hem weg zou gaan.
Op het moment ben ik ook in nederland met kind, MET toestemming van vriend uiteraard.

Jelien

#8 , 27 feb 2011 15:39

NOGMAALS!!!

Ella, ik wil erg graag contact met je!! Ik zit in dezelfde situatie als jou! En ik wil weten hoe het afgelopen is! Mijn vriend staat mij NIET toe om terug naar Nederland te gaan met de kinderen!! (Wel voor één week maar ik krijg dat niet op papier van hem.) Dus ik kan hier voorlopig niet eens weg! Ben bang dat alles via een advocaat moet lopen in Belgie. Ik wil mijn kinderen niet kwijt en wil niet langer wonen in België. Natuurlijk gun ook ik de kinderen hun vader!! Hij mag altijd komen! Hij mag zelfs mee verhuizen naar Nederland. Wil hij niet!! Nu zie ik de relatie ten einde lopen en als ik dan niet de kinderen mee mag nemen naar Nederland dan...ja dan wat..??? Alsjeblieft heb jij antwoorden gekregen op je vragen? Heb je de stap ondernomen om terug naar Nederland té gaan??

Franciscus

#9 , 02 mar 2011 19:34

En waarom wil je de kinderen bij de vader weghalen die heeft net zoveel rechten als de moeder.

Terug naar “Andere”