hallo,
Ik zit in een ellendig financieel kluwen en hoop dat iemand hier dit een beetje kan ontrafelen.
Ik was getrouwd met iemand maar na amper één jaar bleek dit een verkeerd iemand te zijn en zijn we gescheiden.
twee jaar voor ons huwelijk hadden we samen een huisje gekocht, omdat mijn partner toen geen enkele bezittingen had ( bankrekening=0 ) en ik toch een spaarrekening had met een beetje centjes op konden we een lening aangaan.
Ik zou het voorschot (5000) betalen en het volledige beschrijf bij de notaris (16000) en eveneens de eerste twee maandelijkse afbetalingen (1000).
De bank eiste wel dat er een gemeenschappelijke rekening geopend zou worden om al deze betalingen te doen, zo geschiede dwz buiten het voorschot werd elk geld dat voor het huis diende eerst op de gemeenschappelijke rekening gestort voor het naar andere instanties werd doorgestort.
Na de eerste twee maanden dat we ons huisje hadden was er afgesproken dat mijn partner de hypotheek zou aflossen terwijl ik voor het levensonderhoud instond, naïef dat ik was vond ik dit een redelijk akkoord.
Nu we zijn gescheiden en het huis verkocht is vraagt mijn toenmalige partner ineens alle hypothecaire betalingen die mijn partner gedaan heeft voor het huis en voor het huwelijk integraal terug, KAN DIT ??????????
Ik heb het voorschot,beschrijf en het levensonderhoud volledig op mij gedragen en nu vraagt mijn ex-partner ineens een bedrag terug wat ik verre van fair vind.
Kan hij dit volledige bedag terug eisen (24 keer 1000)?????
Als hij dit waar kan maken dan maakt ie nog winst aangezien hij steeds de helft van het belastingsvoordeel heeft genoten voor de aftrek van de lening (waarvan ik trouwens ook de helft als belastingsvoordeel heb kunnen ingeven).
Ik heb ergens vernomen dat men enkel het kapitaal van een lening kan terug eisen ipv het volledige bedrag,klopt dit?
alle hulp in dit kluwen is welkom