dringend vraag over inboedel en kids

djinnie
Topic Starter

dringend vraag over inboedel en kids

#1 , 10 dec 2010 15:25

volgende week ga ik uit huis
zonder dat mijne man daarvan afweet
moet ook wel...huiselijk geweld
maar wat met de kids en de inboedel
enkele dingen heb ik nodig en die wil ik meenemen
kids neem ik sowieso mee
die laat ik niet achter bij nen dronklap en ene die geen respect op kan brengen voor zijn medemens
maar in hoeverre sta ik daarmee in mijn recht?
Wat zijn op dat moment zijn rechten tov de kinderen?
Mag ik alleen beslissen van de kinderen naar een andere school te sturen?
Mag ik hier wel iets meenemen?

't is dringend. volgende week vrijdag is D day
eindelijk

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 10 dec 2010 15:34

-u neemt contact met de vrederechter en laat weten dat u het huis wil verlaten om dringende redenen (huiselijk geweld en dronkenschap) met medename van de kinderen en uw persoonlijke spullen.
Vrederechter zal dan in kort geding voorlopige maatregelen uitspreken in het belang van uw bescherming en de kinderen.
als je al PV's hebt laten opstellen van de feiten, copie meenemen naar he vredegerecht.

Wellicht wordt de zaak zelfs omgekeerd en zullen de kinderen en u in de gezinswoning kunnen blijven en uw man moet dan vertrekken;
Vraag dan voor de voorlopige omgangsregeling tussen vader en de kinderen dat dit onder begeleiding gebeurt in een neutrale ruimte.

j.demoor

#3 , 12 dec 2010 10:02

Ik ga ervan uit dat u getrouwd bent.

“Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot SAMENWONING verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Dit ontneemt u niet de mogelijkheid alleen te gaan wonen.

“Art.223.Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt,beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(B.W.).

De vrederechter kan onder meer de samenwoningsplicht opschorten en een uitkering toekennen aan u en aan uw kinderen. Die voorlopige maatregelen staan noch verzoening noch echtscheiding door onderlinge toestemming in de weg. Zij doen de termijn lopen vereist voor echtscheiding door onherstelbare ontwrichting.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek;ga zodra u verhuisd bent naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm.

U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat. Een pro-deo-advocaat kan u vragen aan de balie (http://www.advocaat.be/" onclick="window.open(this.href);return false;) indien uw inkomen 878 euro niet overschrijdt. Zie daartoe volledigheidshalve Koninklijk Besluit 18 december 2003.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 12 dec 2010 19:56

moeilijk...

Iets in mij zegt dat je best eerst de zaken mbt de kids regelt en dan gezamelijk tot akkoord komt
Misschien eerst is langs gaan bij het vertrouwenscentrum, bijzondere jeugdzorg, de sociale dienst van de lokale politie en daar telkens uw verhaal doen.

RR

djinnie
Topic Starter

#5 , 01 apr 2011 10:13

Tot op heden nog niets ontvangen voor de kinderen, maar in het voorlopige vonnis hebben mijn advocaat en ik laten vermelden dat er spullen zijn die we nodig hebben voor de kinderen en die worden ons toegezegd.
Nu is het nog wachten tot het vonnis er éindelijk is en ik de spullen kan gaan halen.
Enige wat er wel gaat zijn....ze hebben mijn ex spullen zien weghalen van de kinderen dus of er nog iets of iets degelijks over gaat blijven, is nog maar zeer de vraag......
Ik vrees ervoor....(en zolang het vonnis niet van kracht is, kan hij weghalen wat hij wil)

Terug naar “Echtscheiding”