leerkracht stelt de leerling aansprakelijk

charaf
Topic Starter

leerkracht stelt de leerling aansprakelijk

#1 , 10 dec 2010 11:49

kan mijn zoon van 9 is aansprakelijk gestelt door zijn meester die zei dat hij rug klacht heeft gelopen door mijn zoon te tillen om te kalmeren ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
charaf
Topic Starter

#2 , 10 dec 2010 11:49

mag dat?

eylis

#3 , 10 dec 2010 11:59

maar neen... in de eerste plaats is de meester een vrije persoon en is hij niet VERPLICHT een kind op te tillen om te kalmeren.
Ik begrijp oveigens niet hoe je een kind kalmeert door het op te tillen? :shock:
Je zou eerder denken dat je het even laat uitrazen in zijn eentje.
Maar goed. De meester heeft zelf beslist het kind op te tillen en zich daarbij bezeerd. Dat is erg en pijnlijk. en dat is een arbeidsongeval. Dat valt niet onder uw verzekering, vermits zijn eigen handeling de schade veroorzaakte.

Reclame

charaf
Topic Starter

#4 , 10 dec 2010 16:46

hoef ik dus geen schadeformulieren in te vullen

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 dec 2010 23:19

BW het is de leerkracht en de school die op dat ogenblik verantwoordelijk zijn voor uw kind. 1382 BW en volgende.
Het tillen is zijn beslissing niet die van de zoon.
Om verantwoordelijk te zijn moet men een fout hebben begaan ALS meerderjarig persoon.
U kan net zo goed klacht indienen tegen het ondeskundig en ongevraagd optillen van uw zoon.

Wat zegt de school??

charaf
Topic Starter

#6 , 11 dec 2010 11:31

ik heb niets van de shool gehoord,

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 dec 2010 17:06

Hoe niets van school... heeft die leerkracht rechtstreeks iets naar jullie gestuurd.
Wat heeft hij gestuurd?

charaf
Topic Starter

#8 , 11 dec 2010 19:17

de leerkracht heeft met mij een gesprek gevoerd
in die gesprek heeft mij gevraagt om zijn behandeling van de fysio te betalen of aan de verzekering te vragen via de schadeformuleren ik was helemaal geschrokt van zijn vraag en ik heb gelijk nee gezegt ,ik heb hem ook gevraagt of de directeur op de hoogt is hij zei ja

charaf
Topic Starter

#9 , 11 dec 2010 19:20

ik wil een brief schrijven aan de deriteur van de school maar ik weet het niet hoe moet het formuleren

Drone

#10 , 14 dec 2010 00:11

de leerkracht heeft met mij een gesprek gevoerd
in die gesprek heeft mij gevraagt om zijn behandeling van de fysio te betalen of aan de verzekering te vragen via de schadeformuleren ik was helemaal geschrokt van zijn vraag en ik heb gelijk nee gezegt ,ik heb hem ook gevraagt of de directeur op de hoogt is hij zei ja

het betreft een "arbeidsongeval" en dient als zodanig te worden behandeld, het opnemen van kinderen omdat ze "onrustig" zijn is een 'risico' van het vak.

nog u, nog u kind heeft gevraagd om opgetild te worden, de leraar deed dit op eigen "risico".

neem rechtstreeks contact op met de directeur en niet meer met de leraar betreffende dit 'voorval'.

eylis

#11 , 14 dec 2010 08:57

In feite moet je zelfs geen enkele stap ondernemen: als de leerkracht hier nog zelf over begint, zeg je gewoon dat hij de normale procedure voor een arbeidsongeval volgt. Als hij nog verder aandringt vraag je een gesprek met de directeur en vraag je rustig dat ze de normale procedure voor arbeidsongeval volgen.
Het koelt wel zonder blazen, want hij heeft geen enkele juridische grond om het zo aan te pakken.

charaf
Topic Starter

#12 , 15 dec 2010 22:36

ik wil jullie graag bedanken voor alle jullie reacties ,ik heb deze week niets gehoord nog van de leerkracht nog van de directeur

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”