vragen na bezoek notaris

poohke81
Topic Starter

vragen na bezoek notaris

#1 , 09 dec 2010 16:54

Mijn ex en ik zijn uit elkaar sinds oktober 2009.
Wij waren gehuwd met huwelijkscontract met gemeenschap van goederen sinds augustus 2004.
Wij hebben 2 kinderen uit dit huwelijk (2005 en 2009)
Wij hadden samen een huis opgebouwd, waar ik nu nog in verblijf, en hij heeft deze december 2009 verlaten om samen te gaan wonen met zijn vriendin.
Sinds 31/07/2010 is er een dagvaarding voor de definitieve echtscheiding.

Vandaag zijn we naar de notaris geweest betreffende onze woning.
Wij hebben de hele periode elk de helft van de lening betaald en nu zou ik hem blijkbaar met terugwerkende kracht vanaf augustus 2010 huur moeten betalen omdat ik nog in het huis woon.
Kan hij dit zomaar vragen? Hij is wel doorgegaan omdat hij iemand anders had hé?
Hij zou ook het huis willen overkopen, maar hij wil wel 15000 eur in mindering brengen omdat hij die op zijn spaarrekening staan had voordat we getrouwd waren.
Kan hij dat doen? We zijn toch met gemeenschap van goederen getrouwd?
Kan ik op de een of andere manier verhinderen dat hij dit huis koopt en dat we dit aan een derde kunnen verkopen?
Ik heb het er emotioneel heel moeilijk mee dat hij met zijn vriendin hier zou komen wonen, terwijl ik bijna alle moeite gedaan heb voor dit huis, qua administratie en aankopen enz enz enz

Alvast bedankt voor jullie hulp
Poohke81

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 10 dec 2010 01:44

De wet schrijft voor dat de vertrekkende ouder een woonvergoeding MAG eisen.
Mijn inziens is de vertrekker dus niet VERPLICHT om dat te eisen.
Deze woonvergoeding bedraagt evenwel slechts 1/2 van de geschatte huishuur. Indien niet akkoord met de hoogte van de schatting, zal u uw gelijk moeten aantonen.

Mijn ervaring is dat een boedel-notaris, een schatting gedaan door een expert-'dorpsgenoot' (lees huis expert) nogal vlug zal bestempelen als een 'redelijke' prijs... ook al baseerde die expert zich op verkoopprijzen uit 2008 (wat een crisis-jaar was...) en maakte alleen al de website der notarissen een daling van 5 procent van de verkoopprijzen, de tegenexpert zelfs van 20 procent(!).

De wet schrijft voor dat er geen schuldvraag meer wordt gesteld, m.a.w. om welke reden een partner het huwelijk verlaat is niet langer relevant.
Indien u meent het huis te kunnen overnemen van uw ex, dan kan u een eis tot preferentiële toewijzing stellen, dit net op basis van alle extra moeite die u zich getroost hebt.

Dat u het emotioneel heel moeilijk zou hebben, met bepaalde intenties van uw ex, dat laat een rechtbank siberisch ijskoud.... en zal u dus nooit als argument kunnen gebruiken.

Mogelijk biedt een zware overname, wel de mogelijkheid om een alimentatie te vorderen voor uzelf. Welke vraag u eens dient te stellen aan een jurist...

sterkte!
Handige documenten voor Personenrecht

wanton

#3 , 10 dec 2010 13:45

U bent niet verplicht aan hem te verkopen. Maar hij kan die eis wel stellen via de rechtbank. En daar is het wel mogelijk dat hij het huis kan kopen.

Wat betreft die 15.000 €. Ik vrees dat hij gelijk heeft. Behalve in het stelsel van algemene gemeenschap , wel in het wettelijk stelsel ( = geen huwelijkscontract ) zijn de bezittingen van voor het huwelijk nog eigen vermogen. Indien hij kan bewijzen dat hij toen 15.000 € had, kan hij die 15.000 krijgen vooraleer de verdeling gedaan wordt. Dat geldt natuurlijk ook voor U. Indien u bepaalde gelden of goederen had van voor het huwelijk , mag u die eerst opeisen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 11 dec 2010 10:50

“Art.1278...Ten aanzien van de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het (=echtscheidingsvonnis E.O.O.) terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld(=de dag waarop het proces-verbaal werd opgemaakt van de verschijning van de eisende partij)...”(Gerechtelijk Wetboek).

Vanaf die dag kan u dus een bezettingsvergoeding verschuldigd zijn aan de mede-eigenaar,voor het alleen-bezetten van de woning in onverdeeldheid.

‘Wanneer de vrederechter het uitsluitende genot van de gezinswoning met toepassing van art.223 B.W. toekent als uitvoering in natura van de hulpverplichting en niet als loutere bestuursmaatregel,is er aanleiding tot verrekening van dat genot met het aandeel van de onderhoudsgerechtigde echtgenoot in de onverdeelde inkomsten van de postcommunautaire onverdeeldheid. De inleiding van de eis tot echtscheiding verandert de aard van de toekenning van het uitsluitend genot niet‘[Cass. 18 mei 2009(C.F./S.E.),R.W.2009-10,1132-1135].

Indien de echtscheiding nog niet is uitgesproken kan u nog steeds voornoemde toekenning als uitvoering in natura van de hulpverplichting vorderen bij de voorzitter van de rechtbank,met toepassing van art.1280 Gerechtelijk Wetboek.

“Art.1452.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de tegenwoordige en toekomstige roerende of onroerende goederen, bedoeld in artikel 1399, geheel of ten dele tot het gemeenschappelijk vermogen zullen behoren...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Wij waren gehuwd met huwelijkscontract met gemeenschap van goederen ‘ houdt dan waarschijnlijk in dat zijn 15000 eur voorhuwelijks eigen vermogen in de gemeenschap zijn gebracht. Onderzoek zorgvuldig de tekst ter zake van uw huwelijkscontract. Hierop kan hij dan niet terugkeren,tenzij dit zou bedongen zijn in het contract.

Uw echtgenoot kan ook na de echtscheiding niet alleen het huis verkopen.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(B.W.) wat tot openbare verkoop zal leiden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”