zal ik erven van mijn vader?

Loria
Topic Starter

zal ik erven van mijn vader?

#1 , 05 dec 2010 15:49

Ik ben ondertussen allang volwassen, maar de situatie zit zo: mijn ouders zijn gescheiden toen ik 8 was, moeder kreeg hoederecht. Mijn vader is achteraf een bloeiende zaak gestart en boert zeer goed ( IT, software sector)
Door zware ruzies leef ik al jaren op voet van oorlog met hem.
Toen hij alimentatie betaalde, gebeurden die stortingen altijd via de rekening van de bvba. Iemand heeft me ooit gezegd dat hij op zijn eigen naam geen geld heeft. Hij is ( naar mijn weten) niet hertrouwd, maar heeft wel een vaste vriendin die mede-eigenares is van die bvba. Samen hebben ze nog een kind.
Het lijkt me dat het grootste deel van zijn vermogen op naam van die bvba staan, alsook vastgoed ( gebouw bedrijf, paar appartementen en eigen huis).

Toen mijn broer ( net volwassen geworden) een tijdje geleden financiele problemen had, kreeg hij steun van het ocmw. Gaan ze dan niet eerst de inkomsten van de ouders na? Ze hebben mijn moeder, die financieel niet krachtig staat, maar wel het hoederecht had, haar inkomsten gecheckt. Mijn broer is echter nooit gedomicilieerd geweest bij mijn vader.

Wat kan ik van erfenis verwachten? Kan iemand zomaar zijn vermogen verschuiven naar een bvba zodat de vriendin er na zijn dood mee kan gaan lopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 dec 2010 17:41

Eén en ander is afhankelijk van het huwelijkscontract dat hij nu heeft. Bij het wettelijk stelsel , zelfs al heeft die vrouw 95 % van de aandelen , kan de helft in de BVBA van uw vader zijn. In alle geval , bij zijn overlijden , wordt zijn vermogen bepaald : deem in BVBA , andere tegoeden. Dat wordt verdeeld onder al zijn kinderen. Bij zijn overlijden kan U bovendien nagaan welke vermogensverschuivingen er geweest zijn tgv zijn vrouw.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Loria
Topic Starter

#3 , 05 dec 2010 18:31

bedankt voor de info
Hij is bij mijn weten momenteel niet getrouwd, of ze een soort samenlevingscontract hebben, dat weet ik niet. Indien hij overlijdt en er zijn vermogensverschuivingen geweest, kan daar iets aan gedaan worden en vanaf welk bedrag spreken we van vermogensverschuivingen? een storting van 2000 euro voor wat chique kleren te gaan kopen ( wat hij soms deed), is wschl geen vermogensverschuiving.
Anderzijds is het duidelijk dat zijn huidige partner bij hem is voor het geld en alles uit de kast zal halen om zichzelf financieel zo veilig mogelijk te stellen ( is een pak jonger dan hem). Dus ik weet niet wat zij waarschijnlijk zal gedaan hebben om financieel er het grootste voordeel uit te halen.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 dec 2010 18:41

Indien uw vader niet gehuwd is en u zijn enig kind dan bent u (samen met eventueel zijn ouders als die nog leven) zijn enige erfgenaam. Hij kan wel een testament opstellen waarmee hij 1/2 van zijn nalatenschap mag geven aan wie hij wil.
Vermogensverschuivingen zijn moelijk te bewijzen, zeker als ze lang in het verleden hebben plaatsgevonden, behalve als het om zeer grote bedragen gaat (die bijv. hebben gediend om onroerende goederen te verwerven).
Uitgaven van 2000 EUR voor kledij zullen niet als vermogensverschuiving beschouwd worden maar als "normale" bijdragen in het gemeenschappelijke huishouden, zeker in de context van het hoge inkomensniveau van uw vader en de welstand van het gezamenklijke huishouden van uw vader en diens vriendin.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”