Schenking bouwgrond

Kathleen1985
Topic Starter

Schenking bouwgrond

#1 , 02 dec 2010 21:56

Beste,

Mijn moeder zou graag een bouwgrond aan mij willen schenken. Ik heb nog een broer. Mijn vriend zou mijn broer willen uitkopen voor de helft van de geschatte waarde zodat de bouwgrond van ons alle twee is. Wij hebben nu gehoord dat als mijn vriend mijn broer uitkoopt, de bouwgrond nog steeds volledig op mijn naam zou staan. Wat is de oplossing hiervoor? Wij hopen dat jullie ons kunnen helpen. Als jullie meer info nodig hebben, mogen jullie die gerust vragen.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten

Kathleen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 02 dec 2010 22:24

Als uw moeder de bouwgrond enkel aan u schenkt bent u de enige eigenaar.
Ik zie niet hoe uw vriend uw broer kan "uitkopen", uw broer heeft helemaal geen bouwgrond.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Tmespreu

#3 , 02 dec 2010 22:41

Als uw moeder de bouwgrond enkel aan u schenkt bent u de enige eigenaar.
Ik zie niet hoe uw vriend uw broer kan "uitkopen", uw broer heeft helemaal geen bouwgrond.
Ze bedoelt waarschijnlijk 'het evenwicht' herstellen voor de nalatenschap die ooit zal opvenvallen tussen haar en haar broer..?

Reclame

Kathleen1985
Topic Starter

#4 , 03 dec 2010 10:06

Ja idd mijn moeder schenkt de bouwgrond aan mij en ik krijg de helft daarvan en de andere helft betaalt mijn vriend dan door mijn broer uit te kopen want anders heeft hij niets gekregen en dat is niet de bedoeling! Dus ons leek het logisch dat mijn vriend dan ook mede eigenaar werd omdat hij toch betaalt voor de helft.

wanton

#5 , 03 dec 2010 13:20

Om alle problemen in de toekomst te vermijden , moet uw moeder de bouwgrond schenken aan U én aan uw broer. Daarna kan uw vriend de helft van uw broer afkopen. Op die manier is de grond van u én uw vriend , ieder voor de helft. Hierdoor moet er ook geen rekening mee gehouden worden bij de erfenis. Want de twee erfgenamen hebben hetzelfde en evenveel gekregen van moeder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#6 , 03 dec 2010 20:08

Dat is een zeer correct antwoord, Wanton.
Het enige knelpunt is enkel het overeenkomen van de prijs.

j.demoor

#7 , 04 dec 2010 10:41

Uw moeder kan u de helft van de bouwgrond schenken en de andere helft aan uw vriend verkopen. Uw moeder schenkt vervolgens die koopsom aan uw broer.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#8 , 04 dec 2010 12:36

Uw moeder kan u de helft van de bouwgrond schenken en de andere helft aan uw vriend verkopen. Uw moeder schenkt vervolgens die koopsom aan uw broer.

Neen, juist niet doen.Het is juist deze handelswijze die ooit tot problemen kan en zal leiden. Vermits broer en zus niet hetzelfde hebben ontvangen van moeder , wordt er bij overlijden van moeder een inbreng verwacht in de fictieve massa. De bouwgrond van de dochter aan de waarde op dat moment , het geld van broer aan nominale waarde. De kans is dan groot dat zus een compensatie moet betalen aan broer. Met de werkwijze zoals ik ze eerder aanhaalde wordt dat vermeden. Dat is een belangrijk element in het erfrecht.
Toet-anch-Amon

Creatief

#9 , 04 dec 2010 13:23

Inderdaad, mijnheer Demoor, je tip leidt tot wrevelingen naar de toekomst.
Wat Wanton neerschrijft, is en blijft correct. (Ooit zelfde situatie meegemaakt).

j.demoor

#10 , 06 dec 2010 10:08

De schenkers kunnen aan de schenkingsOVEREENKOMST onder levenden van de koopsom LASTEN verbinden(art.944 B.W.) . Die lasten kunnen ertoe strekken de nominale waarde van het geschonken geld te corrigeren.
(http://www.berquinnotarissen.be/pdfs/ju ... rden19.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)

De bouwgrond kan ook geschonken worden ‘buiten erfdeel’(art.843 B.W.).
(http://www.notaris.be/erven-schenken/sc ... l-schenken" onclick="window.open(this.href);return false;).

Raadpleeg hierover verder kosteloos een goede notaris.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Creatief

#11 , 06 dec 2010 10:59

@ J. Demoor
Een schenking onder "voorwaarden", onder last, moet nauw nagekomen worden. Indien deze niet wordt nagekomen, wordt er bij het samenstellen van de fictieve massa geen mee rekening gehouden. Trouwens het gaat hier om een bouwplaats, waarvan de dagwaarde vrij hoog ligt. Je zou dan al als voorwaarde moeten stellen dat de dochter levenslang moet instaan voor de zorg van de ouders wanneer ze ziek zijn, bejaard zijn, of misschien dementerend. Een last hieraan verbinden? En ... indien de dochter 100 km van haar ouders woont?
Met de schnking onder voorwaarden, schiet de topicschrijfster niet op. Ze wil samen met het vriend de bouwgrond, ieder voor de helft in volle eigendom, hebben. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de ouders van de dochter een halve bouwgrond zullen schenken aan hun (toekomstige) schoonzoon.

Een bouwgrond "buiten erfdeel" schenken is ook weer zo een voorstel. Indien het reservatair deel werd overschreden, kan deze ingekort worden en is het koppel verder van huis.

J. Demoor, je kan mensen wel met wetteksten rond de oren slaan, maar uiteindelijk moet je met de voeten op de grond blijven staan en een meest logische oplossing bieden aan de topicschrijfster.

Het beste wat de ouders dus kunnen doen: de bouwgrond in "volle eigendom" schenken aan dochter en zoon, waarna de vriend de helft van de bouwgrond kan afkopen van de broer. Enkel op deze wijze zijn zowel dochter als de vriend eigenaar van de grond. Er is niemand ontdeeld: de broer ook niet.

wanton

#12 , 06 dec 2010 16:47

Al eens gekeken naar de schenkingsrechten onroerend goed bij schenking aan 'vreemden'? 35 40 50 %!!!

Creatief , toch bedankt!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”