Niet nakoming contract

Creatief
Topic Starter

Niet nakoming contract

#1 , 01 dec 2010 14:57

Indien er naar aanleiding van een contract een betaling niet kan uitgevoerd worden, dan kunnen er verwijlintresten aangerekend worden.
Vraagje:
- worden deze verwijlintresten berekend per dag, bv. 5,5 %, per maand of per jaar?
Wat is de meest gangbare vorm?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirius legal
Contacteer: Website

#2 , 01 dec 2010 15:51

Een jaarpercentage dat omgerekend wordt naar het aantal dagen effectieve vertraging. Contractueel is 9 à 10% niet buitensporig in relaties tussen handelaars.

Ben je van plan om je contract of algemene voorwaarden op te stellen of zit je al met een conflictsituatie op basis van een bestaand contract? In dat laatste geval: wat staat er precies in het contract? Zijn beide partijen handelaar of zijn er consumenten/particulieren bij betrokken?

Aandachtspunten: uitsluiting van ingebrekestelling, bijkomende forfaitaire schadevergoeding, bijkomend uitdrukkelijk ontbindend beding bij herhaalde of langdurige niet-betaling, is er geen eigendomsvoorbehoud voorzien dat eventueel kan ingeroepen worden bij niet-betaling, ...

Creatief
Topic Starter

#3 , 01 dec 2010 16:28

Het betreft hier een onderhands contract. Ook ik was van oordeel dat het moest volgens jouw redenering. Mijn compagnon zou me verwijlintresten moeten betalen indien ze mijn diensten niet tijdig betaald.

Mijn compagnon vroeg er uitdrukkelijk om of het per maand, per dag, of per jaar was.
Het gaat dus hier niet om een bestaand contract, maar wel een ontwerpversie van een contract.
Laatst gewijzigd door Creatief op 02 dec 2010 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Sirius legal

#4 , 02 dec 2010 09:43

Beste,

1. Je houding ten aanzien van je compagnon lijkt me niet echt constructief en dergelijke terminologie in contracten opnemen kan je duur te staan komen als je ooit met zo'n contract naar de rechtbank moet stappen (wat hopelijk nooit gebeurt). Het geeft een zekere machtsverhouding weer die er bijna altijd voor zalc zorgen dat de rechter spontaan sympathie krijgt voor de tegenpartij, wat je altijd wil vermijden ...
2. Als het contract nog moet geschreven worden, leg je het voor alle zekerheid best even voor aan je advocaat. Zal je misschien een paar 100 euro kosten, maar zal het risico wegnemen dat je intrestclausule of andere onderdelen van het contract later onafdwingbaar blijken (cfr. de overige aandachtspunten die ik al opsomde) of dat de bewooordingen later tegen jou kunnen spelen.
3. Vanzelfsprekend betreft het een onderhands contract, maar de vraag is nog steeds tussen wie en wat er het voorwerp van is. Dat kan immers vergaande implicaties hebben voor de geldigheid van een aantal clausules (oa de schadevergoeding, intresten en opzegbaarheid, maar ook voor andere clausules).

Mvg,

SL.

Creatief
Topic Starter

#5 , 02 dec 2010 13:45

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 02 dec 2010 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Sirius legal

#6 , 02 dec 2010 14:10

Je hoeft het niet naar mij te sturen hoor, best gelijk naar je eigen advocaat voor een korte analyse.

Terug naar “Andere”