Hallo,
Mijn vraag is eigenlijk eenvoudig.
Na het einde van mijn vriendins bevallingsverlof, na anderhalf jaar interimwerk, kwam voor haar een eind aan haar tewerkstelling.
Sinds die tijd, nu ongeveer 4 maanden, ontvangt zij een vervangingsinkomen (waar wij best dankbaar voor zijn).
Daarbij hoort uiteraard de zoektocht naar een nieuwe job maar die verloopt nogal moeizaam.
Om die zoektocht gemotiveerd te houden dient ze op regelmatige basis bij een VDAB consulente te verschijnen voor een trajectbegeleiding.
Zo'n afspraak was vandaag gepland, doch, moest mijn vriendin verstek laten gaan wegens ziekte.
De consulente werd telefonisch verwittigd maar eist een medisch attest.
Nochthans werden voor een eerdere afspraak, onderzoeken en scans van mij verplaatst naar een latere datum
zodat mijn vriendin aanwezig kon zijn op de opgegeven afspraakdatum. En toen mijn vriendin dat de consulente melde was haar reactie dat
in zo'n geval een telefoontje zou volstaan en de afspraak verplaatst kon worden.
Nu is mijn vraag of dit een normale procedure is en zo'n medisch attest effectief opeisbaar is door de VDAB-consulente.
Zowel mijn vriendin als ik weten dat het een simpel (maar heftige) griep betreft, die enkel met tijd en rust bestreden kan worden.
Ikzelf ben sinds meerdere jaren invalide en de hospitaalrekeningen, doktersbezoeken en aanverwanten lopen echt de spuigaten uit.
Voor ons is het echt ondenkbaar om een arts te raadplegen voor iets wat klaarblijkelijk zo ook over zal gaan.
Een vermeden doktersbezoek is er eentje gewonnen, ook financieel.
Voor nu en vandaag is het doktersbezoek reeds vastgelegd en zal het gevraagde gebeuren.
Is dat ook echter een verplichting?