Wanneer is voor een bank een scheiding definitief?

Potrel
Topic Starter

Wanneer is voor een bank een scheiding definitief?

#1 , 25 nov 2010 09:05

Hallo,

Heb een vraag ivm het definitief zijn van een echtscheiding: mijn vriendin haar ex moet haar uitkopen en dit ten laatste een maand nadat de scheiding definitief is. Voor die uitkoop dient haar ex een nieuwe lening af te sluiten.

Nu is de vraag: wanneer is een scheiding definitief:
- een maand na het vonnis van het tweede keer verschijnen voor de rechtbank
of
- wanneer dit vonnis overgeschreven worden in het burgerlijk register van de gemeente

Zelfde vraag voor haar ex: wanneer kan hij de lening op zijn naam bij de bank aangaan: na het vonnis van de rechtbank of pas na het overschrijven in het register?

Ik vraag dit omdat ik een huis gekocht heb waar mijn vriending met een brugkrediet geld in steekt. Dit brugkrediet zou best zo snel mogelijk terugbetaald worden (woekerinterest van de bank!) met het geld dat haar ex haar moet.
Vermits de bank op dit brugkrediet een uiterste terugbetaal datum gezet heeft zou het wel handig voor ons zijn te weten wanneer we die schuld terug kunnen inlossen en deze datum niet overschrijden :?

Met dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 nov 2010 11:32

Over de tijdspanne spreek ik mij niet uit , maar dat kan vrij vlug gebeuren. waar men wel moet op letten dat is dat de lening ook wordt overgezet alleen op degene die de woning na echtscheiding koopt. Het is al dikwijls gebeurd dat de lening gewoon blijft doorlopen en dat één der partners zo nog verantwoordelijk blijft voor de bank voor de goede afloop van de lening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 26 nov 2010 10:20

”Art.28.Iedere beslissing gaat in kracht van gewijsde zodra zij niet meer voor verzet of hoger beroep vatbaar is, behoudens de uitzonderingen die de wet bepaalt en onverminderd de gevolgen van de buitengewone rechtsmiddelen.”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).
Zulke beslissing is dan m.a.w. definitief.

Bij echtscheidingsvonnis E.O.O. geldt :“Art.1275...§ 2. Wanneer het vonnis of het arrest waarbij de echtscheiding is uitgesproken in kracht van gewijsde is gegaan...Art.1276.Ten aanzien van vonnissen gaat de termijn bedoeld in artikel 1275, § 2, eerste lid, eerst in na het verstrijken van de termijn van hoger beroep wanneer het vonnis op tegenspraak is gewezen; en na het verstrijken van de termijn van verzet wanneer het vonnis bij verstek is gewezen...De termijn van hoger beroep, verzet en voorziening in cassatie, begint te lopen vanaf de betekening van het vonnis...”(Ger.W.).

“Art.1048. De termijn om verzet aan te tekenen is één maand te rekenen vanaf de betekening van het vonnis...Art.1051.De termijn om hoger beroep aan te tekenen is één maand, te rekenen vanaf de betekening van het vonnis...”(Ger.W.).

Bij echtscheidingsvonnis E.O.T. geldt :“Art.1299.Hoger beroep tegen het vonnis waarbij de echtscheiding is uitgesproken is slechts toegelaten indien het gesteund wordt op het niet vervullen van de wettelijke voorwaarden om de echtscheiding uit te spreken. Het kan worden ingesteld door het openbaar ministerie binnen een maand te rekenen van de uitspraak...Het kan eveneens worden ingesteld door één of beide echtgenoten, afzonderlijk of gezamenlijk, binnen een maand te rekenen van de uitspraak...”(Ger.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

lucgescheiden

#4 , 12 dec 2010 02:55

Eén van de partners eist een echtscheiding. De andere verzet zich daar tegen.
Na zes maanden komen beiden partijen terug voor de rechter, waarbij de andere zijn verzet opgeeft, inziende dat dit nutteloos tijdverlies betekend.
Uiteindelijk wordt de echtscheiding gevonnisd, wat voor echtscheiding werd dan bekomen?
Een E.O.O. of een E.O.T.?
Handige documenten voor Personenrecht

basejumper

#5 , 25 dec 2010 11:54

Potrel,

De bank past de bestanden aan van gehuwd (of feitelijk gescheiden) naar echtgescheiden op basis van een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand waaruit de iverschrijving van de echtscheiding blijkt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”