Dat je verantwoordelijk bent voor de retourneringskosten, betwijfel ik ten zeerste. Zelfs veel online shops staan niet in voor de vergoeding van de verzendkosten als je producten retourneert, waarom zou jij het dan moeten doen? Het zou een gunst tegenover de koper zijn als je dit wel doet.
Voor
PROFESSIONELE VERKOPERS:
Ik wil even wijzen op de uitspraak van het Europees Hof van Justitie:
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/f ... resmax=100" onclick="window.open(this.href);return false;
"Het Hof (Vierde kamer) verklaart voor recht:
Artikel 6, lid 1, eerste alinea, tweede volzin, en lid 2, van richtlijn 97/7/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 1997 betreffende de bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten, moet aldus worden uitgelegd dat het in de weg staat aan een nationale regeling volgens welke de leverancier, in een op afstand gesloten overeenkomst, de kosten van verzending van de goederen mag aanrekenen aan de consument wanneer deze laatste zijn herroepingsrecht uitoefent."
M.a.w. voor professionele verkopers gelden de volgende regels: de oorspronkelijke verzendkosten moeten worden terugbetaald aan de koper, maar niet de verzendkosten die liggen aan de oorsprong liggen van het verzakingsrecht waar de consument van gebruik heeft gemaakt.
Voor
PARTICULIERE VERKOPERS:
Er is daar niets voor voorzien in het burgerlijk wetboek, als daar niets voor overeengekomen is dan draagt de koper de kosten van de terugzending.
Enkel de initiële verzending is voorzien in het BW: Art. 1608 "De kosten van de levering komen ten laste van de verkoper, en die van de afhaling komen ten laste van de koper, indien het tegendeel niet bedongen is."