Dag iedereen,
Ik zit met een vraag, maar wegens gebrek aan geld kan ik geen advocaat veroorloven. Dus daarom dat ik hier eens wou polsen.
In de EOT akte van mijn moeder en vader staat vermeld dat mijn vader moet bijdragen voor de helft van mijn schoolkosten. Mijn moeder moet dit niet doen voor mijn broer die volledig gedomicilieerd is bij zijn vader. Mijn vader verdient dan ook een pak meer.
Nu heb ik hem onlangs een beleefde en correcte brief geschreven met de terugvordering van de gemaakte kosten. Voor twee jaar kwam zijn deel uit op een 1800 euro. Mijn studiebeurs bedraagt zo'n 3000 euro per jaar (wegens een stuk onder de minimum inkomensgrens, universiteit en kotstudent). Zijn advocaat vindt dat ik de studietoelage in rekening moet brengen, omdat het anders niet fair is. Er staat nochtans niets over vermeld in de akte EOT, of in een andere akte. Mijns inziens moet er hier dus geen rekening mee gehouden worden. Ik breng dan ook slechts de échte schoolkosten in (kothuur, inschrijvingsgeld, boeken), dus geen treinabo's, kotmeubelen, buskaartjes, mappen, kopieerkosten... waardoor mijn totale schoolkost een pak hoger ligt.
Ik wil enkel waar ik recht op heb, maar mijn vader blijft redenen vinden om niet te hoeven betalen en dreigt iedere keer om naar de rechtbank te stappen om 'dit recht te zetten'. Feit is dat hij een goeie advocaat kan betalen, terwijl ik bijklus als afwasser tijdens mijn studie om mij toch eens iets leuks te kunnen permitteren.
Dus: Moet ik de studietoelage in rekening brengen, wettelijk gezien?
Alvast bedankt!