Studietoelage

lovdoors
Topic Starter

Studietoelage

#1 , 22 nov 2010 21:31

Dag iedereen,

Ik zit met een vraag, maar wegens gebrek aan geld kan ik geen advocaat veroorloven. Dus daarom dat ik hier eens wou polsen.

In de EOT akte van mijn moeder en vader staat vermeld dat mijn vader moet bijdragen voor de helft van mijn schoolkosten. Mijn moeder moet dit niet doen voor mijn broer die volledig gedomicilieerd is bij zijn vader. Mijn vader verdient dan ook een pak meer.

Nu heb ik hem onlangs een beleefde en correcte brief geschreven met de terugvordering van de gemaakte kosten. Voor twee jaar kwam zijn deel uit op een 1800 euro. Mijn studiebeurs bedraagt zo'n 3000 euro per jaar (wegens een stuk onder de minimum inkomensgrens, universiteit en kotstudent). Zijn advocaat vindt dat ik de studietoelage in rekening moet brengen, omdat het anders niet fair is. Er staat nochtans niets over vermeld in de akte EOT, of in een andere akte. Mijns inziens moet er hier dus geen rekening mee gehouden worden. Ik breng dan ook slechts de échte schoolkosten in (kothuur, inschrijvingsgeld, boeken), dus geen treinabo's, kotmeubelen, buskaartjes, mappen, kopieerkosten... waardoor mijn totale schoolkost een pak hoger ligt.

Ik wil enkel waar ik recht op heb, maar mijn vader blijft redenen vinden om niet te hoeven betalen en dreigt iedere keer om naar de rechtbank te stappen om 'dit recht te zetten'. Feit is dat hij een goeie advocaat kan betalen, terwijl ik bijklus als afwasser tijdens mijn studie om mij toch eens iets leuks te kunnen permitteren.

Dus: Moet ik de studietoelage in rekening brengen, wettelijk gezien?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 22 nov 2010 23:01

De studietoelage dient in eerste instantie om de kosten te betalen die met de studie te maken hebben. Als deze toelage niet voldoende is (wat vaak zo is) kan men beroep doen op alimentatie van de ouder(s)

georges

#3 , 23 nov 2010 15:05

De studietoelage dient in eerste instantie om de kosten te betalen die met de studie te maken hebben. Als deze toelage niet voldoende is (wat vaak zo is) kan men beroep doen op alimentatie van de ouder(s)
Volledig akkoord, ik zit ( zat ) met hetzelfde probleem zodanig dat een gedeelte van de studietoelagen verdween als extra inkomen voor de ontvangende ouder. Sindsdien wordt het op rekening van de meerderjarige kinderen gestort en betaal ik wel hetgeen de studietoelage te boven gaat alsook een maandelijkse alimentatie. Er is ook nog het kindergeld. Het is toch normaal dat de studietoelage eerst en vooral gebruikt wordt voor de studies....

met vriendelijke groet,
Georges,

Reclame

j.demoor

#4 , 24 nov 2010 10:48

‘In de EOT akte van mijn moeder en vader staat vermeld dat mijn vader moet bijdragen voor de helft van mijn schoolkosten.’ vereist dat u vooraf zorgvuldig die tekst van de EOT dient te onderzoeken. Zie ook na of het EOT-vonnis die onderhoudsovereenkomst homologeert. Indien DAARIN niet bepaald is dat uw studiebeurs in mindering dient gebracht van de verschuldigde onderhoudsbijdrage dan dient zij ook niet in mindering gebracht.

“Art.1494. Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken."(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

vaststaand=precies in geld bepaalbaar;zeker=niet betwist(T.P.R. 1991,379-405).

"Art.1393. Overhandiging van de uitgifte van het vonnis...aan de gerechtsdeurwaarder geldt als volmacht voor alle tenuitvoerleggingen."(Ger.W.).

Indien de EOT-overeenkomst inzake onderhoudsbijdrage gehomologeerd,vaststaand en zeker is,vraag dan op de griffie van de rechtbank die het vonnis velde een ‘uitgifte’ ervan en overhandig deze aan een gerechtsdeurwaarder ter uitvoering.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

lovdoors
Topic Starter

#5 , 24 nov 2010 21:12

De clausule over de bijzondere kosten is een standaard clausule die in meerdere EOT aktes te vinden is. Er staat niets in gespecificeerd over eventuele studietoelage die ik zou ontvangen, zowel niet in de clausule over de bijzondere kosten als in welke andere clausule dan ook. Volgens de advocaat van mijn vader zou dit vergelijkbaar zijn met een gedeeltelijke terugbetaling van de ziekenkas, en hoeft ook enkel het remgeld gedeeld te worden door beide partijen. Dit lijken mij echter twee compleet verschillende zaken. Een studietoelage is immers veel meer inkomensgebonden en afhankelijk van het gezin waarin je woont dan de terugbetaling van de ziekenkas.

Ik ben ook akkoord met het feit dat de studietoelage in de eerste plek besteed moet worden aan de schoolkosten. Toch ben ik ook van de mening dat het vonnis correct moet worden nageleefd. Ik heb al veel afgezien met de, excuseer mijn taalgebruik, smeerlapperij van mijn veel te rijke vader. Blijkbaar is enkele duizenden euro's aan zijn advocaat betalen om zijn gelijk te halen beter dan enkele honderden euro's aan zijn oudste dochter. Hij is dan ook reeds aan het dreigen mij voor de rechtbank te dagen als ik doorga met mijn vordering. Mijn brieven waren steeds correct en beleefd terwijl ik iedere keer zijn onzin moest slikken. Het is volgens mij niet eerlijk dat hij steeds probeert onderuit de betalingen te muizen door dreigementen. Ik vind dat ik gelijk heb, maar zoek enkel nog voldoende bewijsmateriaal om deze vordering verder te trekken.

Terug naar “Echtscheiding”