(pas) overlijden stiefbroer met schulden

baleno
Topic Starter

(pas) overlijden stiefbroer met schulden

#1 , 20 nov 2010 15:27

goeidag, ben nieuw op het forum en daarvoor 1 grote vraag waarvan eerst een schets zoals situatie is.

Mijn vrouw heeft 1 stiefzus en 1 stiefbroer (deze zijn van moederskant), gezamelijke moeder is overleden meer dan 20 jaar geleden.
De stiefbroer is zonet overleden. Hij is getrouwd. Deze vrouw heeft 3 volwassen kinderen uit vorig huwelijk en verschillende kleinkinderen. Dus de stiefbroer heeft geen eigen kinderen.
Onze stiefbroer heeft zeer veel schulden, heeft geen enkele eigendom of centen.

Buiten mijn vrouw (die halfzus is, heeft andere vader die nog leeft en andere achternaam dan stiefbroer) heeft hij nog een zus (heeft wel zelfde achternaam als ons stiefbroer, had zelfde vader)

Nu volgens laatste nieuws zou de vrouw van onze stiefbroer zich onterfd hebben en nu schuldenvrij is ( ??? )

De kinderen van die vrouw (dus de stiefkinderen van onze stiefbroer) hebben zich ook al onterft. (op rechtbank voor 30 euro)

Nu hebben die ons gebeld en ons aangeraden om ook te onterfen.

Nu volgende vraag : Kunnen ze ons laten opdraaien voor zijn schulden ? Mijn vrouw is halfzus (of zoals wij zeggen stiefzus) langs moederszijde en de moeder is al lang overleden.

Ik dan jullie voor de correcte antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 20 nov 2010 21:25

Indien jullie de erfenis aanvaarden moeten jullie inderdaad opdraaien voor de schulden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

baleno
Topic Starter

#3 , 20 nov 2010 22:00

Indien jullie de erfenis aanvaarden moeten jullie inderdaad opdraaien voor de schulden.
ik aanvaard geen erfenis, moet ik uit eigen wil dit gaan doen of pas wanneer men ons zal of gaan contacteren.

Reclame

Vandebos

#4 , 21 nov 2010 00:41

Het is eerder het verwerpen van de erfenis die een bewuste daad is.

roharro

#5 , 21 nov 2010 21:59

Niemand gaat u contacteren. Indien u de erfenis niet aanvaarden moet u de erfenis verwerpen. Zoniet zijn er gevolgen, o.a. verplichting een aangifte van de erfenis te doen binnen de vijf maanden na het overlijden.

baleno
Topic Starter

#6 , 22 nov 2010 00:59

dus 'nu de erfenis verwerpen' ? En dit doen op rechtbank ? of via notaris ? of is er ander kanaal ? bedankt voor de tips

roharro

#7 , 22 nov 2010 19:31

dus 'nu de erfenis verwerpen' ? En dit doen op rechtbank ? of via notaris ? of is er ander kanaal ? bedankt voor de tips
Een erfenis verwerpt men bij de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het woongebied waar de overledene woonde toen hij overleed. Het kost 35 EUR. Men kan daar een notaris voor inschakelen maar dat is niet verplicht. Het is trouwens een zeer eenvoudige procedure. In een zelf opgestelde verklaring schrijft men dat de erfenis van persoon X, overleden te Y op tijdstip Z verwerpt en daarmee gaat men naar de griffie. Indien één peroon er naartoe gaat om (ook) te verwerpen in naam van andere personen dan moeten de handtekeningen van die andere personen (die niet meegaan) wel eerst gewettigd worden op het gemeentehuis van hun respectievelijke verblijfplaatsen.

Creatief

#8 , 22 nov 2010 20:05

Is het niet beter om de nakomelingen te beschermen de erfenis te aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving?

roharro

#9 , 22 nov 2010 20:13

Is het niet beter om de nakomelingen te beschermen de erfenis te aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving?
Als men 100 percent zeker is dat de schulden groter zijn dan de activa heeft dat geen zin. Men haalt zich er slechts extra last en kosten mee op zijn nek.
Aanvaarden onder voorwaarden van boedelbeschrijving heeft wel zin als men niet met zekerheid weet of de erfenis positief of negatief is.
Nakomelingen beschermen? Voor zover er nakomelingen zijn moeten die ook verwerpen.

Creatief

#10 , 22 nov 2010 20:24

Ik vind die wetgeving een beetje belachelijk, mja.
Stel ik verwerp een erfenis en onze kinderen wonen op Costa Rica (Costa Niksa) en ze weten er niet van dat ik ooit een erfenis heb verworpen, dan hebben ze een groot probleem, mocht ik plots te komen overlijden.

roharro

#11 , 22 nov 2010 20:44

Ik vind die wetgeving een beetje belachelijk, mja.
Stel ik verwerp een erfenis en onze kinderen wonen op Costa Rica (Costa Niksa) en ze weten er niet van dat ik ooit een erfenis heb verworpen, dan hebben ze een groot probleem, mocht ik plots te komen overlijden.
Dan is het (theoretische) antwoord:

Ze hebben 30 jaar om de erfenis te verwerpen...en zo ze het niet doen voor de dertig jaar om zijn: dan zijn de schulden verjaard (max. 30 jaar)!

In de praktijk zullen actieve schuldeisers hen echter in een tijdsbestek van enkele jaren "vinden" en dan kunnen ze probleemloos de erfenis nog steeds weigeren.
Ouders die verwerpen zullen normaal gezien trouwens hun kinderen aanmanen hetzelfde te doen.

Creatief

#12 , 22 nov 2010 21:10

Oké, bedankt voor de info Roharro.

baleno
Topic Starter

#13 , 23 nov 2010 00:52

het is ondertussen in complexer geworden; de moeder van de stiefbroer die overleden is was al 20 jaar overleden en had een woning, waarvan mijn vrouw haar vader vruchgebruik heeft, daar had stiefbroer erfdeel van en dat zou de schuldeisers kunnen opeisen later, hebben ondertussen via notaris onderzoek laten uitvoeren zou ons 80 euro kosten en die kan ons daar meer duidelijk inscheppen hoe dit precies verdeels word en zo verder, ik hou jullie op de hoogte op verdere afloop alvast bedankt voor de goede tips !

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”