Rechter vermoedt zwartwerk en daarom geen onderhoudsgeld!!!!

Günther
Topic Starter

Rechter vermoedt zwartwerk en daarom geen onderhoudsgeld!!!!

#1 , 05 nov 2010 17:25

Ik ben vader van 2 dochters en vroeg onderhoudsgeld aan de moeder aangezien ik een gedeelte van mijn job opzegde om voor het gezin te zorgen.

Ik kreeg geen onderhoudsgeld omdat de rechter, en ik citeer, 'een vermoeden had dat ik andere inkomsten had. (lees zwartwerk).

Heeft iemand dit al meegemaakt????? Ik ga in ieder geval in beroep.

Wat als ik een vrouw was geweest???? De rechter was uiteraard een vrouw!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 nov 2010 17:34

En zeggen dat er ook al mannelijke rechters zijn die om die reden geen onderhoudsgeld toekenden aan een vrouw ...

eylis

#3 , 05 nov 2010 18:05

vreemd vind ik dat, en staafde men dat vermoeden toch met enkele feiten ?
In elk geval gunther, maak als de weerlicht dat je weer voltijds werkt. Dan is het probleem van de baan.
Zijn de kinderen in 50/50verdeling bij jullie? Of houd je ze full-time bij jou?
Zelfs in dat geval gaan de mama's die hun kinderen full-time bijhouden ook full-time werken hoor.
Is lastig, maar niet onoverkomelijk....

Reclame

Bijtje

#4 , 07 nov 2010 06:45

Eylis, kan elke ouder (persoon) niet kiezen of hij full- of parttime werken gaat ? De rechter moet ergens toch kunnen aantonen waar hij dit "vermoeden" zomaar vandaan haalt ?

Al moet ik ook zeggen, dat ik een parttime job GEEN reden vind om alimentatie te vragen aan de andere ouder. Omdat je uiteindelijk zelf toch die keuze maakt om niet voltijds te gaan werken... dus als iedereen opeens parttime zou gaan werken om dan maar snel ali. te kunnen vragen ... wie wil er dan nog werken ? Denk dat die rechter het misschien zo zag.

Günther, de kans is toch wel erg klein dat deze rechter u gediscrimineerd heeft op basis van uw geslacht. Wij leven in 2010 (gelukkig maar).

Het is heel simpel, of u zorgt zelf voor uw inkomsten of u leeft met een kleiner inkomen ?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 nov 2010 10:41

Een rechter die in zijn vonnis schrijft dat hij een vermoeden heeft dat een partij zwarte inkomsten heeft, moet ook vermelden waarop dit vermoeden gesteund is, anders is het vonnis niet regelmatig gemotiveerd.

Feitelijke vermoedens zijn gevolgtrekkingen die de rechter, onder de voorwaarden van de artikelen 1349 en 1353 van het Burgerlijk Wetboek uit een bekend feit kan afleiden om te besluiten tot een onbekend feit (Cass., 16 mei 2003; Cass., 5 maart 1999)

Günther
Topic Starter

#6 , 12 nov 2010 15:04

Beste iedereen,

tja, ik ben halftijds gaan werken voor het huishouden en dus ook de kinderen. Toen was er nog geen vuiltje aan de lucht. Ik kan niet meer voltijds gaan werken omdat de periode verstreken is. Of is het tegenwoordig zo simpel om een fatsoenlijke andere halftijdse job te vinden die dan op de koop toe nog moet aansluiten qua uren op de andere halftijdse??? Ik dacht het niet.

Enfin, het beroep is ingezet.

ingeh

#7 , 17 nov 2010 23:12

een vrouw heeft altijd een streep voor? lol

neen even serieus; als de rechter dat als argument geeft moet hij ook bewijzen op tafel leggen. mijn man heeft dit ook mee gemaakt , hij werd er ook van beschuldigd van een job int zwart en dan nog bij een deurwaarder ??maar de rechter bij ons heeft daar zelfs aandacht aan besteed.
En als u de twee kinderen voltijds bij u heeft moet zij zeker onderhoudsgeld betalen, die ex van ons is zogezegd invalide en dus alle dagen thuis en met een hoog inkomen en zij krijgt ook een serieuze som.

Terug naar “Echtscheiding”