onterven

Tossa
Topic Starter

onterven

#1 , 16 nov 2010 15:01

Momenteel heb ik sinds 4 jaar gebroken met mijn vader, die 2 x is gehuwd en 2 x is gescheiden, van ieder huwelijk één kind, waaronder ikzelf. De breuk is enkel bij mij het geval (dus niet bij mijn zus, zij heeft nog contact met hem), de reden van de breuk is wegens seksueel misbruik.
Zijn uitspraken zijn o.a. geweest dat hij mij zou onterven, hij is eigenaar van zo'n 7 huizen. Nu is mijn vraag of hij dit inderdaad kan doen.
De zaken die ik hoor links en rechts is dat hij dit niet kan. Maar volgens mij kan hij mijn zus toch tijdens zijn leven een 'schenking' doen, op die manier erf ik toch niets?!
Alvast bedankt voor de reacties!
Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 nov 2010 15:07

Hij kan U niet onterven. Hij kan wel regelen dat U slechts 1/3 van zijn totale nalatenschap bekomt , want dat is uw minimum , reservatair gedeelte. In deze verdeling wordt rekening gehouden met eventuele schenkingen die hij aan uw zus , of iemand anders , zou doen. Jij kan én moet hiervoor desnoods een compensatie vragen. U kan dat evenwel pas doen na het overlijden van uw vader.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Tossa
Topic Starter

#3 , 16 nov 2010 17:02

Bedankt voor de informatie!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2010 19:02

En is er een 'veroordeling' voor het sexueel misbruik

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 nov 2010 19:47

En wat als hij de huizen nu morgen verkoopt, en het geld langs ramen en deuren weg smijt of in "stoemelings" aan zijn dochter geeft? Dan is er toch ook geen erfenis meer.

Creatief

#6 , 18 nov 2010 20:51

Je vader kan slechts 1/3 van zijn vermogen vrij wegschenken, de rest is voor de reservataire erfgenamen. In leven mag hij met zijn geld en onroerend goed wat hij wil. Hij kan het geld "opleven", hij mag de huizen verkopen en aan je zus schenken. Slechts na het overlijden van je vader kan je pas je rechten opeisen. Bij het overlijden van je vader wordt de fictieve massa terug samengesteld. Indien je zus ooit geld of huizen als schenking heeft gekregen, moet ze die schenkingen inbrengen. Al wat zij méér heeft gekreen wordt dan afgetrokken van haar erfdeel. Wat je zus teveel kreeg t.o.v. jou, moet ze je terugbetalen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”