Verhoogde aftrek hypothecaire lening na erfenis.

Malco
Topic Starter

Verhoogde aftrek hypothecaire lening na erfenis.

#1 , 14 nov 2010 18:29

Ik heb in 2006 een hypothecaire lening afgesloten om mijn enige en eigen woning te financieren.
Ik kan dus nu het maximale aftrekken (2770 €) dus de gewone aftrek + de verhoogde aftrek.
Ik heb nu een woning geërft als enig kind en ben dus plots eigenaar van 2 woningen.
Wat verandert er nu voor mijn aftrek? Ik kan er toch niet aan doen dat ik erf?
En wat als ik mijn huidige woning verkoop en een nieuwe hypothecaire lening neem voor een nieuw huis waar ik in ga wonen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 nov 2010 18:40

Wat verandert er nu voor mijn aftrek? Ik kan er toch niet aan doen dat ik erf?

Toch wel, u had de erfenis kunnen verwerpen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Malco
Topic Starter

#3 , 14 nov 2010 18:44

Ok, maar wat veranderd er dan voor mij?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 nov 2010 19:44

Ik denk dat een 2de woning nog altijd meer waard zal zijn dan die paar 1000 € aftrek die je kan realiseren.
Aan nu de keuze natuurlijk.

Malco
Topic Starter

#5 , 14 nov 2010 19:57

oke, uiteraard neem ik de erfenis aan...
Maar dat was mijn vraag niet...

wanton

#6 , 14 nov 2010 22:47

Beste ,

toen U uw hypothecaire lening aanging , voldeed u aan de voorwaarden om te genieten van de 'woonbonus' als fiscale vermindering. Het betrof een lening voor uw eigen en enige woning. Dit jaar heeft u 2770 € in mindering gebracht. Nu heeft U een tweede woning verkregen door erfenis. Wel , u behoudt de woonbonus maar het bedrag wordt herleid tot de basiskorf. De bijkomende bedragen van de zgn. algemen bijzondere korf en de bijzondere korf wegens kinderlast , daar kan U niet meer van genieten. Die aanvullingen vervallen sowieso na 10 jaar , maar ook bij het verwerven - op welke wijze dan ook- van een tweede woning. Concreet : uw aftrek voor hypothecaire lening zal beperkt worden tot de basis , zijnde 2080 €. Uw partner of echtgenoot/ote kan eventueel wel het volle bedrag in rekening brengen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”