De wet op de garantie is van toepassing vanaf 1 september 2005 op de
verkoop van consumptiegoederen uitgevoerd door een professionele verkoper aan een consument die koopt voor privégebruik.
Welke zijn de beoogde consumptiegoederen?
Dit zijn
alle lichamelijke roerende voorwerpen zoals auto’s, koelkasten, meubels, … met uitzondering van:
water, gas en elektriciteit;
goederen die in uitvoering van een beslag of gerechtelijk zijn verkocht;
onroerende goederen.
Welke gebreken worden beoogd?
De non-conformiteit van het product, d.w.z. wanneer het geleverde goed niet overeenkomt met het gevraagde of bestelde goed.
De koper kan de wettelijke garantie echter niet inroepen voor termijnwijzigingen of wijzigingen van leveringsplaats of voor gebreken waarvan hij kennis had op het ogenblik van de verkoop.
Welke is de garantietermijn?
De wettelijke garantie kan worden ingeroepen indien de non-conformiteit wordt vastgesteld in de 2 jaar vanaf de levering van het goed. De wettelijke garantie begint dus te lopen vanaf de levering van het goed aan de consument.
Indien de vaststelling is gedaan binnen de eerste zes maanden wordt verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat.
Indien de vaststelling meer dan zes maanden na de levering is gedaan, is de consument verplicht het bestaan van de non-conformiteit op het moment van de levering te bewijzen. Deze termijn kan worden verkort voor tweedehandsgoederen, maar mag echter niet korter zijn dan 1 jaar.
Wat moet de consument doen wanneer hij een gebrek vaststelt?
De verkoper zo spoedig mogelijk informeren.
De wet preciseert geen enkele termijn om een gebrek te signaleren, maar het contract kan de termijn beperken. De termijn mag echter niet korter zijn dan 2 maanden.
In principe verjaart de rechtsvordering van de consument binnen een termijn van een jaar vanaf de vaststelling van het gebrek.
Welke rechten geniet de consument?
Men kan een hiërarchie opstellen van de middelen die ter beschikking van de consument worden gesteld:
Hij heeft het recht de kosteloze reparatie of de vervanging van het goed te eisen (te kiezen door de consument, maar in functie van wat mogelijk en redelijk is).
Enkel ingeval de reparatie of de vervanging buitensporig of onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, heeft de consument het recht om een prijsverlaging of de ontbinding van het verkoopcontract te eisen.
De ontbinding van het contract kan niet worden geëist indien het om een klein defect gaat. De consument kan eventueel nog een schadevergoeding krijgen.
Kan de garantietermijn worden verlengd?
Tijdens de reparatie- of vervangingsperiode wordt de garantietermijn van 2 jaar opgeschort. Aan het einde hiervan geniet de consument niet van een nieuwe garantietermijn van 2 jaar, maar de reeds begonnen periode begint opnieuw te lopen vanaf het moment van de vervanging of de beëindiging van de reparatie.
Veelgestelde vragen
Geschillen en klachten
In geval van geschillen in België:
FOD Economie
Algemene directie Controle en Bemiddeling
1000 Brussel
Tel.: 02 277 54 85
Fax: 02 277 54 52
E-mail:
eco.inspec.fo@economie.fgov.be