onderdeel vervangen onder garantie, toch werkuren betalen

zappa1
Topic Starter

onderdeel vervangen onder garantie, toch werkuren betalen

#1 , 08 okt 2010 12:46

Goedemiddag,

Kan dit?
een vriendin heeft pas haar injectiepomp laten vervangen. enkele maanden nadien was deze weer stuk en dit viel onder garantie. maar de werkuren werden wel gefactureerd (+/- 500 euro).
kan dit? als het onderdeel op zich onder garantie valt, dan horen de uren daar toch bij?
kan ik de garage hierover aanspreken? Factuur is spijtig genoeg al wel betaald...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 08 okt 2010 14:08

betaald of niet, als blijkt dat werkuren ook onder de garantie vallen ( wat mij eigelijk niet meer als normaal blijkt te zijn ), dan kan u dat bedrag ten alle tijden terug vorderen.

de echte experten hier op het forum zullen u wel verder kunnen helpen ;)

zappa1
Topic Starter

#3 , 08 okt 2010 14:15

bedankt voor uw antwoordje.
Ik heb zonet de verantwoordelijke van de garage aan de telefoon gehad. Hij ging nu de fabrikant contacteren en mij een seintje laten.

Reclame

Lightning

#4 , 08 okt 2010 23:22

Wat staat er in de garantievoorwaarden over werkuren?

Rebel-with-a-cause

#5 , 09 okt 2010 16:56

Dit heb ik gevonden op de achterzijde van een leveringsbon:
Waarborg: op alle geleverde toestellen 2 jaar na factuurdatum, omvattende enkel constructiefouten of gebreken. De waarborg beperkt zich tot het vervangen van de stukken die gebreken vertonen indien deze in ons werkhuis worden bezorgd. De verantwoordelijkheid van de firma *** kan geenszins ingeroepen worden wat betreft de elektrische of mechanische aansluiting van deze toestellen. De verantwoordelijkheid van de firma *** beperkt zich in elk geval tot de waarde van de geleverde toestellen. De eventuele nodige en vereiste aarding en veiligheid zal altijd de verantwoordelijkheid zijn van de medecontractant. Elektrische weerstanden en motoren, verplaatsingskosten en arbeidsloon zijn nooit gewaarborgd.

float
Juridisch actief: Ja

#6 , 09 okt 2010 20:26

Valt dit niet onder 1649bis BW ev?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 okt 2010 15:26

De wet op de garantie is van toepassing vanaf 1 september 2005 op de verkoop van consumptiegoederen uitgevoerd door een professionele verkoper aan een consument die koopt voor privégebruik.

Welke zijn de beoogde consumptiegoederen?
Dit zijn alle lichamelijke roerende voorwerpen zoals auto’s, koelkasten, meubels, … met uitzondering van:

water, gas en elektriciteit;

goederen die in uitvoering van een beslag of gerechtelijk zijn verkocht;

onroerende goederen.

Welke gebreken worden beoogd?
De non-conformiteit van het product, d.w.z. wanneer het geleverde goed niet overeenkomt met het gevraagde of bestelde goed.

De koper kan de wettelijke garantie echter niet inroepen voor termijnwijzigingen of wijzigingen van leveringsplaats of voor gebreken waarvan hij kennis had op het ogenblik van de verkoop.

Welke is de garantietermijn?
De wettelijke garantie kan worden ingeroepen indien de non-conformiteit wordt vastgesteld in de 2 jaar vanaf de levering van het goed. De wettelijke garantie begint dus te lopen vanaf de levering van het goed aan de consument.
Indien de vaststelling is gedaan binnen de eerste zes maanden wordt verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat.

Indien de vaststelling meer dan zes maanden na de levering is gedaan, is de consument verplicht het bestaan van de non-conformiteit op het moment van de levering te bewijzen. Deze termijn kan worden verkort voor tweedehandsgoederen, maar mag echter niet korter zijn dan 1 jaar.

Wat moet de consument doen wanneer hij een gebrek vaststelt?
De verkoper zo spoedig mogelijk informeren.

De wet preciseert geen enkele termijn om een gebrek te signaleren, maar het contract kan de termijn beperken. De termijn mag echter niet korter zijn dan 2 maanden.

In principe verjaart de rechtsvordering van de consument binnen een termijn van een jaar vanaf de vaststelling van het gebrek.

Welke rechten geniet de consument?
Men kan een hiërarchie opstellen van de middelen die ter beschikking van de consument worden gesteld:

Hij heeft het recht de kosteloze reparatie of de vervanging van het goed te eisen (te kiezen door de consument, maar in functie van wat mogelijk en redelijk is).
Enkel ingeval de reparatie of de vervanging buitensporig of onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, heeft de consument het recht om een prijsverlaging of de ontbinding van het verkoopcontract te eisen.
De ontbinding van het contract kan niet worden geëist indien het om een klein defect gaat. De consument kan eventueel nog een schadevergoeding krijgen.

Kan de garantietermijn worden verlengd?
Tijdens de reparatie- of vervangingsperiode wordt de garantietermijn van 2 jaar opgeschort. Aan het einde hiervan geniet de consument niet van een nieuwe garantietermijn van 2 jaar, maar de reeds begonnen periode begint opnieuw te lopen vanaf het moment van de vervanging of de beëindiging van de reparatie.

Veelgestelde vragen

Geschillen en klachten
In geval van geschillen in België:

FOD Economie
Algemene directie Controle en Bemiddeling
1000 Brussel
Tel.: 02 277 54 85
Fax: 02 277 54 52
E-mail: eco.inspec.fo@economie.fgov.be

zappa1
Topic Starter

#8 , 14 okt 2010 16:07

bedankt voor jullie antwoordjes. uit het laatste antwoord kan ik verstaan dat de werkuren niet aangerekend mogen worden?
Ik heb gisteren de garage terug gecontacteerd en de leveranciers van het onderdeel is bezig met het dossier.
Indien ik morgen nog geen antwoordje heb, bel ik terug en vertrekt er een aangetekende brief.

zappa1
Topic Starter

#9 , 10 nov 2010 11:40

hierbij wil ik even laten weten dat ik gisteren telefoon heb ontvangen van de garage. de fabrikant gaat de volledige factuur (=werkuren) terugbetalen. zo zie je maar dat je soms toch een beetje moeite moet doen...

Terug naar “Consumenten Koop”