terugvorderen belasting auto

Rozet
Topic Starter

terugvorderen belasting auto

#1 , 08 nov 2010 16:37

Dag allemaal

Op 20 september verkocht ik mijn autootje; ik deed dezelfde dag mijn verzekeringspapier binnen. Mijn nummerplaat hield ik bij om de aanvraagprocedure, het maken van een 'voorplaat',... te vermijden (en ze was gemakkelijk te onthouden :-)).
Volgende week arriveert mijn ander autootje, maar nu blijkt dat ik dan toch een nieuwe Europese nummerplaat zal moeten aanvragen; oude nummerplaat dus voor niets bijgehouden.
Kan ik iets ondernemen om de autobelasting, betaald op mijn vorige auto, terug te vorderen vanaf 20 september? Ik heb een bewijs van de verzekering en ook een bewijsje van de verkoop (datum op beide documenten vermeld).
(Iemand zei me iets over een bezwaarschrift, hoe gaat dit in zijn werk?)

Alvast bedankt voor de moeite!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 nov 2010 16:40

Ik denk dat je van een koude kermis zal thuiskomen. Zolang jij die nummerplaat hebt bijgehouden, moet je verkeersbelasting betalen. Daar kom je niet onderuit. Daarbij denk ik dat je oude plaat nog gebruikt zal worden. De nieuwe europese plaat wordt alleen maar uitgereikt aan nieuwe inschrijvingen, en vermits jij nog niet bent uitgeschreven...

Rozet
Topic Starter

#3 , 08 nov 2010 16:44

Ook geen schijn van kans met zo'n bezwaarschrift? :-)

Reclame

scorpioen

#4 , 08 nov 2010 16:44

Er wordt ten bate van de Staat een met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belasting geheven op de personenauto's voor zover deze voertuigen voorzien zijn of moeten zijn van een andere nummerplaat dan een in het kader van de bedoelde regeling uitgereikte tijdelijke, "proefritten" of "handelaarsplaat" (artikel 94, 1° WIGB, zoals van toepassing voor de wijziging door de wet van 09.07.2004).

De in artikel 94, 1°, bedoelde voertuigen worden geacht op de openbare weg in gebruik te zijn genomen, wanneer zij in het repertorium van de Dienst van het Wegverkeer ingeschreven zijn of het moeten zijn (artikel 99, § 1, WIGB).

Artikel 99 van het Wetboek van de met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen schendt de artikelen 10, 11 en 172 van de Grondwet niet, in zoverre het voorziet in een onweerlegbaar vermoeden van inverkeerstelling verbonden aan de inschrijving van een voertuig (Grondwettelijk Hof, arrest nr. 19/2009 van 12 februari 2009).

Of in mensentaal: de wet zegt dat je verkeersbelasting betaalt zolang je de nummerplaat niet hebt teruggestuurd. Hier kan wel een uitzondering opgemaakt worden bij overmacht (bijvoorbeeld diefstal van het voertuig), maar dat is hier niet het geval. Ik geef je dus weinig kans.

mava105

#5 , 08 nov 2010 16:46

Het is niet omdat je de verzekeringspolis hebt opgezegd dat je niet meer met die wagen kan rijden. Er rijden wellicht 1000den auto's zonder verzekering.

Rozet
Topic Starter

#6 , 09 nov 2010 18:30

Of in mensentaal: de wet zegt dat je verkeersbelasting betaalt zolang je de nummerplaat niet hebt teruggestuurd. Hier kan wel een uitzondering opgemaakt worden bij overmacht (bijvoorbeeld diefstal van het voertuig), maar dat is hier niet het geval. Ik geef je dus weinig kans.
Kan het feit dat ik niet in de hand heb wanneer ik mijn wagen ontvang eventueel niet gelden als overmacht? Ik hield de platen bij met de bedoeling ze te hergebruiken en de rompslomp om nieuwe platen aan te vragen te vermijden.

scorpioen

#7 , 09 nov 2010 19:10

Dit is geen overmacht. Verkeersbelasting blijft verschuldigd.

Je kan altijd een bezwaarschrift indienen, daarna zelfs naar de rechtbank stappen. Ik denk dat het allemaal vergeefse moeite zal zijn.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”