scheiding zo goedkoop mogelijk

stevennoppe
Topic Starter

scheiding zo goedkoop mogelijk

#1 , 05 nov 2010 08:19

Mijn vriendin is nog steeds getrouwd, maar is al bijna 3 jaar van tafel en bed gescheiden van haar man.

Nu woont mijn vriendin al bijna 1,5 jaar bij mij en willen we toch eens kijken voor die scheiding, aangezien er een kindje op komst is.

Ik heb in de eerste plaats al begrepen dat we op tijd naar het stadhuis moeten gaan, om zeker het kindje op mijn naam te krijgen.

Maar hoe kan ze nu zo goedkoop mogelijk gescheiden geraken?
Haar ex heeft al aangegeven dat een scheiding geen probleem is, maar als ik het goed begrepen heb kost ons dit via een notaris nog elk 500€ of niet?

Kan dit niet goedkoper? heb ik niet ergens gehoord dat als je al minstens een aantal jaren van bed en tafel gescheiden bent dat je dit gemakkelijker kunt doen?

mvg

Steven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebruiker

#2 , 05 nov 2010 13:11

http://www.advocaat.be/documenten/nieuw ... gswet/geco" onclick="window.open(this.href);return false;ördineerde%20tekst%20ovb.pdf
§ 3. De onherstelbare ontwrichting bestaat ook wanneer de aanvraag wordt gedaan door één enkele echtgenoot na meer dan één jaar
feitelijke scheiding
(ten einde de opgegeven link te kunnen openen moet je in je browser na het openen van die link het volgende deel plakken "ördineerde%20tekst%20ovb.pdf" . Die "ö" is een niet toegelaten teken waardoor bij het openen van die link vanaf dat punt niets meer gestuurd wordt naar je browser.)
Laatst gewijzigd door gebruiker op 05 nov 2010 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

eylis

#3 , 05 nov 2010 13:38

maar doe dat toch zonder notaris...
als er geen huis is te verdelen: samen EOT opmaken.
echtscheidingsaanvraag met EOT op de rol laten zetten =52 euro
de nodige attesten (bewijs woonst, geboorteattesten, gezinssamenstellingen etc...) alles tesamen voor zo'n 60 euro.
een scheiding kost dan nog geen 120 euro....

Reclame

j.demoor

#4 , 06 nov 2010 09:52

“Art.316bis.Tenzij de echtgenoten op het tijdstip van de aangifte van de geboorte een gemeenschappelijke verklaring afgelegd hebben, is het in artikel 315 bedoelde vermoeden van vaderschap niet meer van toepassing :...2° wanneer het kind geboren is meer dan 300 dagen na de datum waarop de echtgenoten, blijkens het bevolkingsregister, het vreemdelingenregister of het wachtregister, op verschillende adressen zijn ingeschreven, voor zover ze nadien niet opnieuw zijn ingeschreven op hetzelfde adres...Art.319.Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317, kan de vader het kind erkennen onder de bij artikel 329bis bepaalde voorwaarden.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.229.§ 1. De echtscheiding wordt uitgesproken wanneer de rechter vaststelt dat het huwelijk onherstelbaar ontwricht is...§ 3. De onherstelbare ontwrichting bestaat ook wanneer de aanvraag wordt gedaan door één enkele echtgenoot na meer dan één jaar feitelijke scheiding of wanneer de aanvraag tot tweemaal toe werd gedaan overeenkomstig artikel 1255, § 2, van het Gerechtelijk Wetboek...”(B.W.).

“Art.1254.§ 1...De vordering tot echtscheiding op grond van artikel 229, § 3, van het Burgerlijk Wetboek kan worden ingesteld bij verzoekschrift. Het bepaalde in de artikelen 1034bis tot 1034sexies is van toepassing op het in het eerste en tweede lid bedoelde verzoekschrift....”(Gerechtelijk Wetboek).
Dit kan in principe zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

djinnie

#5 , 06 nov 2010 09:58

de nodige attesten (bewijs woonst, geboorteattesten, gezinssamenstellingen etc...) alles tesamen voor zo'n 60 euro.
En kan dat ook als er wel een huis te verdelen valt, maar dat ook overeengekomen is?

Rebel-with-a-cause

#6 , 07 nov 2010 09:50

:arrow: HIER vind je de nodige documenten om een EOT zelf op te stellen. :wink:

Terug naar “Echtscheiding”