Wijziging regels ivm omgangrecht

Astraboyke
Topic Starter

Wijziging regels ivm omgangrecht

#1 , 05 nov 2010 11:07

Tijdens mijn echtscheiding is er overeengekomen dat mijn dochter om de 2 weken een weekend bij mij zou komen en dat ik haar zou gaan halen en terugbrengen bij haar moeder.
Gelet op het feit dat ik ondertussen een eind verder verhuisd ben zou ik die regel willen verander zodanig dat de moeder van mijn dochter haar ofwel komt brengen ofwel komt halen.
Kan er mij iemand zeggen waar ik hiervoor terecht moet om dit te laten wijzigen.
Ik heb dit zelf al voorgesteld aan de moeder, maar zij wil hiervan niet weten, dus moet ik het op een andere manier gedaan krijgen.
Alvast bedankt voor de hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 05 nov 2010 11:11

U bent verhuisd?

eylis

#3 , 05 nov 2010 11:18

beste,
als jij zelf een eind verder bent gaan wonen van je dochter en je hebt een omgangsregeling van 1weekend per 2 weken, dan kan jij haar zelf halen en brengen.
Als je nu nog een 50/50-regeling had, dan kan je het op/afhalen verdelen.
Maar de mamma moet sowieso al alle transporten van het dagelijkse leven (school, uitstappen, vrijetijdsbesteding, cursussen etc) zelf oplossen. Wellicht geeft ze je ook een logeertas netjes gewassen en gestreken kleding mee voor de dochter die ze na het weekend terugkrijgt om weer te mogen wassen en te strijken, niet?
Dan is een rit heen en weer tweemaal per maand echt geen onoverkomelijke opgave.
Op een ander manier krijg je dat niet gedaan. De rechtbank stuurt je gewoon wandelen, want per slot van rekening ben JIJ verhuisd.
dus neen, juridisch heb je geen enkele grond om dit te kunnen eisen.
Integendeel, jullie hebben co-ouderschap en zo ver gaan wonen is iets wat je eigenlijk vooraf met de mama had moeten bespreken. Want als je dochter groter zal worden, zal dit niet evident meer zijn voor haar dat ze zo grote afstanden moet/kan besteden om haar vader te zien.
close contact houden met Nabije famillie wordt moeilijk als je 60 km verder gaat wonen héé...

Reclame

Astraboyke
Topic Starter

#4 , 05 nov 2010 12:12

@lightning : Ja, ik ben t verhuisd.
@ eylis : Neen, ik krijg geen logeertas netjes gewassen en gestreken kledij mee, maar kledij die enorm ruikt naar sigaretten, te klein is en dikwijls zelf niet eens genoeg ondergoed. Voor de rest wordt mijn dochter zodanig beïnvloed en gemanipuleerd door haar moeder dat het nu zelf zodanig ver is gekomen dat zij niet meer naar mij wil komen en als ze dan klomt dan zit ze na 2 uur te huilen om naar huis te willen gaan. Ik heb ondertussen met mijn nieuwe vriendin een nieuw leven opgebouwd en wij hebben een dochter van ondertussen 2,5 jaar dus het is voor ons niet gemakkelijk om alles geregeld te krijgen. Dus vind ik dat de moeder ook wel enige moeite mag doen om ervoor te zorgen dat ik mijn dochter kan zien. Voor de rest is het voor mij echt onmogelijk om close contact te houden (en dit wil ik ook niet) met de familie van mijn dochter omdat die toch niet anders doen dan haar manipuleren ozdat ze niet graag bij mij is.

Lightning

#5 , 05 nov 2010 12:28

Ik deel de mening van eylis (de foute veronderstellingen buiten beschouwing gelaten) dat uw eis bij de rechter quasi onmogelijk met succes verdedigbaar is. Gewoonlijk is het bij dit soort situaties de andere partij die andere afspraken vraagt (moeder die minder verplaatsingen moet maken), en zelfs dan is de uitspraak van de rechter verre van voorspelbaar.
Conclusie: U kan niet eisen dat uw ex-partner de extra last van de verplaatsing moet dragen omdat u zelf uw omgangsrecht bemoeilijkt door te verhuizen.

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 05 nov 2010 12:36

Dit lijkt mij toch ook niet fair. Eerst overeenkomen. Zelf een eind verder gaan wonen en door die eigen beslissing de overeenkomst willen opzeggen om dan vervolgens de lasten van het vervoer op de andere zijn schouders gaan leggen.

RR

eylis

#7 , 05 nov 2010 13:02

astra, met nabije familie bedoel ik gewoon je DOCHTER... om aan te tonen dat hoe verder je gaat wonen, je het jezef moeilijk maakt om op regelmatige basis een close contact te onderhouden met je kind. Immers ze zal opgroeien en dan wordt zal haar persoonlijke agenda ook een rol beginnen spelen. dus hoe verder je woont, hoe moeiliker dat dit wordt.
Je ex dus vragen om jouw tijdsprobleem op te lossen zal ook niet gehonoreerd worden door de rechtbank. De verhuis is immers hier de oorzaak van.
En het gedoe met met de was (te klein en vies), ja dat is pesterij. Je wsil dat dit stopt?
Wel, ga eens fijn winkelen met je dochter: dat zal jullie band ook verbeteren. En koop een basissetje grappig ondergoed, sokken, een leuke pyama, enkele truitjes en een paar jeans. Veel moet dat niet kosten. En dan is dat gestress met de kleren ook gedaan.
Je dochter heeft dan leuke zelfgekozen kleertjes bij jullie en dat zal het thuisgevoel verbeteren.

Terug naar “Echtscheiding”