Plaatsbeschrijving + boiler

Argon
Topic Starter

Plaatsbeschrijving + boiler

#1 , 03 nov 2010 12:58

Beste,

Heb ik het goed op dat 2 weken na de controle van de plaatsbeschrijving er nog dingen gewijzigd kunnen worden? Eens er in het huis gewoond word vind je altijd wel nog enkele kleine probleempjes die niet gemeld werden in de plaatsbeschrijving. Voor het minste problemen zou ik deze graag laten registreren in de plaatsbeschrijving. De verhuurster zegt echter dat dit niet meer mogelijk is. Ik vroeg haar ook een kopie van de plaatsbeschrijving, maar ik kon deze niet verkrijgen. De reden was "omdat ze dit gratis doet voor ons". Ik denk dat wij evenwel het recht hebben op een kopie van de plaatsbeschrijving?

In onze badkamer hangt nog een boiler met open verbranding (CO2 gevaar). Kan ik de verhuurster hiervan op de hoogte brengen en in het ergste geval "verplichten" om hier iets aan te doen (gesloten verbranding)?
Ook werd er door de vorige huurders al 2 x een melding verkregen van de Post dat de brievenbus niet volgens de regels is. De gleuf van de brievenbus is inderdaad zeer klein. De aanpassingen aan de deur zijn waarschijnlijk ook voor de huisbazin?

Ik ben geen moeilijk mens, maar afgelopen zaterdag bij de plaatsbeschrijving hebben we geen al te goeie start genomen met onze huisbazin. Mijn vader was mee (daar men wat meer levenservaring heeft he :-) ) om de plaatsbeschrijving ook te controleren en deze werd door de huisbazin plots uit zijn handen gesnukt met als reden "jij huurt het huis niet en hebt hier niets te zoeken. Het is uw zoon die het huis huurt dus dan hoef jij ook niet de plaatsbeschrijving mee te controleren...".

Als de huisbazin in kwestie zo chagrijnig opgesteld is dan zorg ik er natuurlijk ook voor dat alles volgens de wet in orde zal moeten zijn...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 nov 2010 13:10

U heeft recht op een kopie van de plaatsbeschrijving. deze maakt integraal deel van uw huurcontract.

Hou het eenvoudig: U maakt een gedateerde lijst met alle gebreken met foto's indien mogelijk, u verstuurt deze aangetekend en per gewone post naar de verhuurster met het vriendelijke verzoek deze gebreken op te nemen in de plaatsbeschrijving waarvan u binnen de twee weken na kennisname van uw AS een afschrift verwacht. In het begeleidend schrijven plaatst u tevens een lijst met de gebreken die dienen aangepast te worden om de veiligheid van het pand te waarborgen. U verzoekt de verhuurster u binnen de twee weken na kennisname van uw AS duidelijke afspraken mee te delen waarop deze problemen worden gerepareerd. U sluit het schrijven af met :

"enkel voor de goede orde wordt deze brief u zowel per gewone post als aangetekend bezorgd.

In de hoop een geding en controle woningdienst te voorkomen;

Naam, voornaam."

Boodschap zal wel begrepen zijn...

U heeft een grondwettelijk recht u in eender welke situatie te laten begeleiden door een expert... het is niet aan de tegenpartij te bepalen wie die expert dient te zijn of niet.

JohnD

#3 , 03 nov 2010 13:33

Het enige dat hier telt en dat blijkbaar door de poster is vergeten te melden is of hij die PB wel getekend heeft. Indien zo dan had u die niet moeten tekenen en bent u idd. te laat met eventuele wijzigingen. Indien u de PB niet getekend hebt is ze toch ongeldig ? Ik raad u dan trouwens aan om het hierbij te laten. Dan heeft uw huisbazin later geen poot om op te staan.

Wat de boiler betreft en idd. als er CO vergiftiging mogelijk is raad ik u aan stante pede naar een woondienst in uw regio te trekken voor een controle. Dit is onafhakelijk van de PB.

Als die boiler dient vervangen te worden zijn dat zware kosten waar geen enkele huisbaas staat op te springen (kosten waarvan elke normale huisbaas maar al te goed van weet dat hij ze vroeg of laat aan zijn been zal hebben). Het is niet recent maar al ongeveer een 10-tal jaren dat dergelijke boilers niet meer gebruikt mogen worden. Al die jaren hebben er dus huurders ingezeten in die woning die zich van niets bewust waren.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Vandebos

#4 , 03 nov 2010 14:42

Plaatsbeschrijving kan gedurende de eerste maand van bewoning worden aangepast. (verborgen gebreken enz...)Bij betwisting zal de vrederechter beslissen een onpartijdig expert aan te stellen om de plaatsbeschrijving aan te maken.

JohnD

#5 , 03 nov 2010 16:15

Zelfs als die getekend is VDB ? Dat begrijp ik toch niet. De meeste verhuurders of immokantoren laten toch het ondertekenen van die PB gebeuren nadat beide partijen het eens bekeken hebben gedurende die 1ste maand. Jij impliceert dus dat die nog kan aangepast worden binnen de 1ste maand zelfs als die ondertekend is door de 2 partijen ? Over het al of niet geldig zijn wanneer getekend spreekt de huurwet wel niet. In dit geval zou een handtekening dus niet tellen ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 nov 2010 16:41

U heeft recht op een kopie van de plaatsbeschrijving. deze maakt integraal deel van uw huurcontract.

.
De PB dient zelf mee geregistreed te worden.

Argon
Topic Starter

#7 , 03 nov 2010 22:27

Dan heb ik zo'n licht vermoeden dat ons huurcontract niet zal geregistreerd zijn. Op zich als ik alles goed snap is het nadeliger voor de verhuurder als er geen registratie plaatsvond dan voor de huurder?

Vandebos

#8 , 03 nov 2010 22:39

klopt. De verhuurder heeft wel 2 maanden om het te registreren. Nadien kan u zolang het contract niet laattijdig geregistreerd wordt opzeggen zonder schadevergoeding of opzegperiode indien het om een negenjarig contract gaat.

De handtekening telt wel john maar het gaat hier om een aanvulling van de reeds bestaande plaatsbeschrijving, een aanvulling van feiten die niet op 2 weken tijd door de huurder kunnen veroorzaakt zijn.

JohnD

#9 , 03 nov 2010 23:45

Juist, een aanvulling. Maar als die aanvulling nu volledig tegenstrijdige gegevens bevat met wat in de originele eerste ondertekende PB staat ? En wat als de partijen niet tot een akkoord komen wat betreft die aanvulling ? Die huurwet hangt toch met haken ene ogen aaneen dunkt me.

Terug naar “Huren”