waarde woning

somegirl
Topic Starter

waarde woning

#1 , 25 okt 2010 17:17

mijn man en ik kochten in 2005 een appartement. (lening op 20 jaar) Op dat moment waren wij niet getrouwd.
Wij hebben vervolgens elk een eigen deel spaargeld geïnvesteerd voor de renovatie, maar de lening werd wel 50/50 betaald. Na de verbouwing zijn wij in het appartement ingetrokken en zijn we getrouwd onder het wettelijk stelsel.

Nu 5 jaar later gaan mijn man en ik scheiden (EOT)
Hij wil mij uitkopen en dus moet de waarde van het appartement geschat worden. De notaris heeft een bedrag genoemt dat mij te laag lijkt, maar volgens hem zal een schatter niet eens aan dat bedrag komen...

Enkele vragen hierover:
• probeer ik met mijn man een waarde er op te kleven zodat ik niet het risico loop dat de waarde nog lager is dan dat ik zou kunnen overeenkomen met mijn man?
• laat ik het appartement toch best taxeren? Zo ja, laat ik dit best door een gerechterlijke schatter (zoals mijn man wenst) of door een immokantoor doen (zoals ik wens)?
• Lijkt het jullie zinvol om meer dan 1 taxatie te laten doen?

De notaris vertelde ons ook dat er niet echt een "vast regelgeving" is voor de verdeling van de waarde...
Op welke manier lijkt jullie de verdeling de beste?
Ik ging er steeds vanuit dat het 50/50 zou zijn... maar eigenlijk valt de woning dus niet onder "gemeenschappelijk vermogen" gezien we nog niet getrouwd waren toen we het appartement kochten.

dank voor jullie raad!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 okt 2010 18:38

Het is idd zinvol meerdere schattingen te laten doen. Maar degene van een immo zijn meestal evengoed als die van een gerechterlijk (beedigd) schatter. De verdeling zal ook 50/50 moeten gebeuren. Als er een groot verschil is tussen de inbreng van elk der partners bij de verbouwingen , kan die het meest heeft ingebracht dat meerbedrag eerst bekomen voor de verdeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2010 20:00

als je bang bent dat de schatter door de man aangeduid de schatting aan de lage kant za houden, om alzo het pand goedkoper te verwerven, laat dan ieder zijn eigen schatter het werk doen, en neem het gemiddelde van de 2 schattingen. Dan hoeft geen enkel partij zich benadeeld te voelen. Desnoods neem je er de schatting van de notaris ook nog bij.
Laat vandaag 10 schatters iets schatten, en er is veel kans dat je 10 verschillende waarden bekomt.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 29 okt 2010 15:12

"Laat vandaag 10 schatters iets schatten, en er is veel kans dat je 10 verschillende waarden bekomt."
correcter:
Laat vandaag 10 schatters iets schatten, en er is de zekerheid dat je 10 verschillende waarden bekomt.
Handige documenten voor Personenrecht

eylis

#5 , 29 okt 2010 16:48

ik treedt mava bij, neem de 3 schattingen en daarvan het gemiddelde is een goed compromis.
zou moeten werken.

lucgescheiden

#6 , 02 nov 2010 00:59

Jack wil hier zelfs zijn schoenwinkel laten schatten :-)

somegirl
Topic Starter

#7 , 04 nov 2010 15:22

ik reageer wat laat op jullie reacties, maar jullie zien het dus net als ik! :-)
Bedankt voor de "gouden raad".

Lanox
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 nov 2010 15:54

Jack wil hier zelfs zijn schoenwinkel laten schatten :-)
Jack doet wel meer met zijn schoenenwinkel: echtscheiden, verkeersongevallen veroorzaken, gebrekkige producten (ongetwijfeld Chinese schoenen) aanklagen, ... :mrgreen:

On-topic: Ik geloof dat enkel een onafhankelijke schatter (of meerdere) kunnen komen tot de juiste waardeverhoudingen. Een gemiddelde nemen van 2 schatters met elk hun eigen agenda levert niet noodzakelijk een juiste waarde op. (maar is uiteraard beter dan de waardebepaling van één afhankelijke schatter te nemen)

Marijkealleen

#9 , 04 nov 2010 16:05

Je kunt voor jezelf de waarde van dit appartement ook al eens inschatten, als de waarde volgens jou hoger is dan hetgeen jouw ex-to-be vindt of wat het gemiddelde bedrag uiteindelijk is na de diverse schattingen, dan kun je het misschien zelf kopen ? Want : volgens jouw man is het dan een redelijke prijs, maar volgens jou is die te laag, dus iedereen tevereden.

lucgescheiden

#10 , 04 nov 2010 19:50

bedenkingen:
1. Wanneer is een expert onafhankelijk, als deze haast dagelijks voor dezelfde advokaten werkt?
2. Denkt u dat een, al dan niet gedwongen, verkoop van een woning, op een slecht moment (economische crisis), evenveel zal opbrengen dan de waarde die een expert op de woning plakt?
Schatters baseren zich op de geldelijke waarde voor heroprichting, rekening houdend met de slijtage. Maar steeds verwijzend naar prijzen uit het VERLEDEN.
Als deze prijzen verwijzen naar het crisisjaar 2008, dan meen ik, dat; de expert één van beide partners een ferm oor aannaait!

Terug naar “Echtscheiding”