De verhuurder van het appartement (dat ik intussen een maand geleden verlaten heb) eist van mij een vergoeding van 150 euro voor het poetsen van het appartement, omdat ik het in smerige staat zou hebben achtergelaten. Hij weigert de huurwaarborg (gestort op huurwaarborgrekening) vrij te laten maken als ik deze 150 euro niet op zijn rekening stort.
Ik heb het appartement nochtans gepoetst voor ik de sleutels teruggaf (en ik was er zelf tevreden over). Voor ik de sleutels teruggaf aan een medewerkster van de verhuurder hebben we samen de ronde van het appartement gedaan, ze heeft de kans gehad alles te bekijken, en heeft geen enkele negatieve opmerking gemaakt en de sleutels aangenomen (en getekend voor ontvangst). Maar er is dus geen uittredende plaatsbeschrijving gemaakt. De dag erna zijn de nieuwe huurders in het appartement getrokken. Ik heb toen al een boze telefoon van dezelfde medewerkster gekregen met wat er allemaal niet in orde zou zijn.
Tien dagen later kreeg ik een mail van de verhuurder, met een opsomming van wat er vuil was (vet in de dampkap, stof en kattenhaar tussen de verwarmingen, stof en vuil in een ingemaakte kast en de keukenkastjes, vuile plinten onder de keukenkastjes, vet achter het fornuis, vuile oven) en welke gebreken er waren aan andere zaken (kalkaanslag aan de kranen, lekkende kranen, kranen die los zitten of niet behoorlijk functioneren, lekkend buis achter het toilet, barst in een lade in de koelkast). Deze opsomming was afkomstig van de nieuwe huurder: deze beweerd dat hij 17 uur heeft moeten poetsen om het app. 'in min of meer aanvaardbare staat' te zetten. Er zouden ook foto's zijn, maar deze waren niet bij de mail gevoegd. En daarbij volgde dan de eis om 150 euro te betalen op rekening van de verhuurder (anders zou hij de waarborg niet vrijmaken). Er wordt expliciet vermeld dat het gaat om een poetsvergoeding, over de herstelling van de andere gebreken wordt met geen woord gerept.
Bij deze opmerkingen van de verhuurder moet ik eerlijkheidshalve vermelden dat:
- ik enkele van de zaken die aangehaald worden inderdaad niet (grondig) gepoetst heb
- de andere gebreken er inderdaad waren, maar volgens mij grotendeels te wijten zijn aan sleet: het was een verouderd appartement, het loodgieterswerk was oud maar functioneerde, en functioneert nog steeds, naar behoren. Veel van de zgn. lekkende kranen lekken bvb. niet als ze stevig dichtgedraaid worden (de intredende plaatsbeschrijving vermeldt wel dat bvb. de kranen en de frigo 'goed onderhouden' zijn, zonder bijkomende opmerkingen). Sommige zaken waren ook al zo toen wij in het appartement trokken, maar bij de plaatsbeschrijving hebben we dat niet opgemerkt en laten hebben we daar ook geen opmerkingen over gemaakt.
Er is dan wat over en weer gemaild, maar hij wilde niet van zijn eis afwijken en dan heb ik een aangetekende brief gestuurd met volgende argumenten waarom ik zijn eis ongerechtvaardigd vond:
- het huurcontract vermeldt niet dat het app. bij verlaten in gepoetste staat teruggegeven moet worden, en bevat ook geen bepalingen over een poetsvergoeding
- toen ik drie jaar geleden in het app. trok heb ik ook moeten poetsen (en zelfs schilderen) zonder daar enige vergoeding voor gevraagd of ontvangen te hebben en dat het toch normaal is dat je zelf poetst als je een gehuurd goed betrekt
- ik heb het app. gepoetst en er waren geen negatieve opmerkingen van zijn medewerkster bij teruggeven sleutel
- geen uittredende plaatsbeschrijving die de vuile staat van het appartement tegensprekelijk bewijst, met daarbij de vraag om de foto's te zien
- geen bewijs dat er 150 euro betaald is om het appartement te laten poetsen (de nieuwe huurder heeft dit zelf gedaan maar eist daarvoor blijkbaar wel een vergoeding van de verhuurder)
Ik heb in deze brief aangeboden om 35 euro van de waarborg te reserveren voor het poetsen (om ervan af te zijn en de waarborg terug te krijgen: ik vond dat een redelijke vergoeding, 4 uur poetsen leek mij voldoende om het appartement in orde te brengen en 35 = (150/17) x 4 ).
Deze week heb ik het antwoord van de verhuurder gekregen: hij blijft erbij dat het appartement slecht gepoetst was (en dat dit voldoende bewezen is met de plaatsbeschrijving van de nieuwe huurders), dat wij daarvan telefonisch op de hoogte gesteld zijn, dat de huurwet bepaald dat een gehuurd goed in gepoetste staat achtergelaten dient te worden, dat zijn medewerkster de sleutel wel moest aannemen omdat de nieuwe huurders de volgende dag kwamen, en dat wij dus een vergoeding moeten betalen, maar hij is bereid deze te laten zakken tot 75 euro maar verwacht wel dat die snel op zijn rekening gestort wordt.
Nu (eindelijk) mijn vragen betreffende de grond van de zaak:
- mag een verhuurder als er geen uittredende plaatsbeschrijving gemaakt is en hij de sleutels aanvaard heeft nog eisen stellen en weigeren om de waarborg vrij te maken?
- mag hij eisen dat dat bedrag eerst op zijn rekening gestort wordt vooraleer de waarborg vrij te maken? kan ik eisen dat hij een overeenkomst tekent waarin staat dat xx euro uit de waarborg toekomt aan de verhuurder en de rest van het kapitaal en de interesten aan de huurder?
En mijn vragen over de actie die ik wilde ondernemen:
- de poetsvergoeding lijkt mij onrechtvaardig en ik wil ze liever niet betalen maar bij wijze van geste wil ik nog wel 50 euro betalen (om ervan af te zijn), maar dat is echt wel het maximum. Ik wil hem per brief (aangetekend?) laten weten dat ik bij mijn argumenten blijf, dat ik bereid ben 50 euro te betalen, en dat hij dan de waarborg moet vrijmaken en daarvan dan die 50 euro kan krijgen
- als hij opnieuw weigert zal ik waarschijnlijk naar de vrederechter moeten stappen: maak ik daar enige kans met mijn argumenten? Maw, is de verhuurder zijn eis gerechtvaardigd of niet? Is het de moeite om voor 75 euro naar de vrederechter te stappen, of dreigt dit veel duurder uit te vallen (bvb. kost van verzoekschrift als de verhuurder niet komt opdagen voor verzoening, kan de verhuurder zijn eventuele gerechtskosten op mij trachten te verhalen...) Is er iemand bekend met uitspraken van vrederechters in gelijkaardige zaken?
- kan de verhuurder (als wraak omdat ik niet zomaar betaald heb bvb.) voor de vrederechter (of in een brief of zo) nog bijkomende eisen stellen, bvb. ivm de andere gebreken? Ik vrees hier een beetje voor want hij heeft hogergenoemde brief afgesloten met: "Wat dankt u te doen aan de gebroken lade van de frigo?". Als hij dit doet, geldt dan het argument over het gebrek aan uittredende plaatsbeschrijving ook?
Hartelijk dank!
PS: het betreft een huurcontract voor hoofdverblijfplaats, aanvankelijk afgesloten voor één jaar, maar dan twee keer met een jaar verlengd (en we zijn eruit getrokken op het einde van het derde jaar, en we hebben op tijd opgezegd en de verhuurder heeft ook laten weten dat hij de opzegging goed ontvangen heeft).