hoge waterfactuur en raadselachtige meterstanden

Mike1980
Topic Starter

hoge waterfactuur en raadselachtige meterstanden

#1 , 29 okt 2010 12:35

Beste mensen

Zit in een strijd verwikkelt met mijn waterleidingbedrijf TMVW.
Kreeg namelijk een factuur voor een dagverbruik van (u lees het goed) 726 liter ofwel een jaarverbruik van 264.000 liter in 2009/2010.
Nu heb ik de laatste twee maand mijn verbruik bijgehouden (genoteerd en gefotografeerd) ter controle en kom ik op een dagverbruik van 39,6 liter ( 18 maal minder dan de factuur van het TMVW).
Nu zit die meter er al 15 jaar in (ik huur het huis en heb dit nagevraagd aan huurbaas) en was mijn vraag aan de klantendienst:
"dit kan toch niet? is die meter niet defect?" waarop ik als antwoord kreeg "meneer, wat die meter aangeeft geeft die meter aan, dat is gewoon juist! Het kan zijn dat u een lek heeft?"
Ik woon dus alleen, heb dus géén bad, enkel een douche, draai 1 keer per week de was en twee keer de week ofzo de vaatwas. WC gaat op putwater en dan zou ik dus 726 liter per dag verbruiken "omdat het zo is?" Een lek heb ik niet (meter staat stil als alles dicht is).

Als mijn verbruik écht zo hoog is staat de sloot (= riool) elke dag vol met water en zou er ook water uit de buis moeten komen en dat gebeurd niet => logische conclusie: géén lek dus of zo'n verbruik!)

Aan de andere kant zou ik dus nu ik al twee maand een dagverbruik van 39,6 liter noteer de volgende maand miraculeus "ineens" 1412,4 liter moeten gaan verbruiken of de maand erop 2098.8 liter als de cijfers van het TMVW correct zouden zijn.. !!

Na langs discussieren en schrijven hebben ze nu een manneke gestuurd om de meter te controleren. Conclusie was "geen lek en bij 10 liter in een emmer 9,7 liter op de meter dus meter is oké".
Kan het niet zijn dat er in de 1000 of 10.000 tallen iets mis gaat? Is het niet dat bij andere waterbedrijven dezelfde meter om de 5 jaar wordt vervangen wegens "voorkomen van defecten" ?
Ik snap dit niet, dat is zoiets als een vitessebak van een auto controleren door 'm alleen in zijn achteruit te zetten en dan te zeggen "meneer, alle ander vitesses zijn óók goed, want de achteruit werkt.."

Wat kan ik nog beginnen, ik ben écht niet bereid om 1200,- Euro af te leggen voor iets dat ik niet verbruik, maar die mannen zeggen gewoon "opgeteld op de meter is verbruikt!"

:evil: :evil:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 29 okt 2010 12:52

zulke bedrijven gaan altijd zeggen dat hun meters juist en correct werken, ik heb er ook ervaring mee ( maar dan met een energiebedrijf ).

als ze blijven beweren dat gij 726l/dag verbruikt, dat ze het dan bewijzen.

vermoedelijk hebben ze gewoon een rekenfout gemaakt en ja, fouten toegeven is niet altijd even gemakkelijk.

als ze moeilijk blijven doen, hun voor de vrederechter dagen en dat ze hun uitleg daar dan maar eens komen doen ;)

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 okt 2010 13:05

Kloppen de meterstanden op Uw factuur? Wanneer U bent verhuisd, heeft U overname papieren moeten opstellen. Kijk na of deze stand overeenkomt met de stand op Uw factuur. De eindstand moet in de buurt liggen van de huidige stand van Uw meter.

Reclame

eylis

#4 , 29 okt 2010 13:07

zelfs als de komma verkeerd stond was het nog veel...
Normaal moet je een factuur altijd betalen en dan pas betwisten:
maar neem toch eens dringend contact op met een consumentenbond of zo want: als een bedrag zo duizelingwekkend abnormaal hoog is, denk ik dat je kan betwisten zonder eerst te betalen.

Enkele dingen die ze moeten bewijzen: meld hen je waterverbruik van dat jaar vergelijken met je statistieken van de afgelopen 5 jaar.
Vraag hen voorbeelden te geven van gelijkaardige waterverbruiken te bewijzen bij gelijkaardige oppervlaktes/installaties/huizen (ze zullen ze niet vinden..)

Mike1980
Topic Starter

#5 , 29 okt 2010 13:53

Op de factuur staat:

2007-2008 = 518.000
2008-2009 = 609.000 = + 91m3 / 365 = 250 ltr per dag (239) (twee gedomicileerden)
2009-2010 = 874.000 = +265m3 / 365 = 730 ltr per dag (726) (één gedomicileerde)

Vorig jaar was het verbruik 239 liter per dag (119,5 liter per persoon / ook al 3x minder dan nu! ) volgens TMVW, wat volgens hen "geschat" werd omdat ze de effectieve standen niet hadden ontvangen...
Tsja, daar kan je eindeloos over discussiëren, ik heb ze op hun site ingevuld, moet ik nu ook de "bevestiging" gaan bewaren??

Maar die hoeveelheid, dáár wil ik nog inkomen want mijn ex stond meer dan een uur per dag in totaal onder de douche en was aanmerkelijk actiever in kleding wassen, schrobben en schoonmaken.. Ook de vaatwasmachine heb ik de deur uit gesmeten en auto wassen, no way!
Toen zij de deur uit ging ben ik ook meer putwater gaan gebruiken omdat ik geen probleem heb mijn wc door te sassen met een emmer, voor haar toen "not done".

Het trieste is gewoon dat er niet alleen een stijging van x3 in hun gefactureerd verbruik (volgens die meter) zit, maar dat het 18x hoger is dan mijn gemiddelde dagstand (volgens zelfde meter, maar dan van dag-op-dag) en nog wel 36x hoger gezien ik van twee gedomicileerden naar één gedomicileerde ben gegaan!
(en hoe kan ik in godsnaam bewijzen dat die teller wél defect is als er ergens in de 100-tallen ofzo iets mis zou zijn? Kan er moeilijk eerst een paar duizenden liters doorjagen om mijn gelijk te halen... :( )
Vraag hen voorbeelden te geven van gelijkaardige waterverbruiken te bewijzen bij gelijkaardige oppervlaktes/installaties/huizen (ze zullen ze niet vinden..)
@ eylis: Die ga ik onthouden, merci!

Heb ze wel al laten weten dat ik naar de rechter stap als ze niet redelijk willen blijven met het opstellen van een realistisch factuur / verbruik.

Lanox

#6 , 29 okt 2010 14:06

Nogmaals, kloppen de standen op de factuur met de meterstanden bij overname van de meters en de standen die jaarlijks of tweejaarlijks worden doorgegeven?

Neemt U de standen zelf op en stuurt U die door naar de watermaatschappij of komt er iemand van de watermaatschappij dit bij U doen?

Indien U de waterstanden zelf opneemt, heeft U dit dan juist gedaan? Enkel de cijfers in de witte of zwarte vakjes, niet de rode? Een voorbeeld hiervan kan je hier vinden: http://www.aww.be/watermeterstand.html

Indien dit allemaal klopt, pas dan moeten we kijken naar eventuele lekken of foutieve watermeters en hoe dit opgelost dient te worden.

Mike1980
Topic Starter

#7 , 29 okt 2010 18:49

Nogmaals, kloppen de standen op de factuur met de meterstanden bij overname van de meters en de standen die jaarlijks of tweejaarlijks worden doorgegeven?
Neen, niet helemaal:

volgens de facturen van TMVW:

2007-2008 = 518 (zijn er op 1 februari 2007 komen wonen)
2008-2009 = 609 (destijds 660m3 afgelezen en doorgegeven = 190ltr dagverbruik p.p.)
2009-2010 = 874 ( + 265m3 en daar stellen ze ook geen vragen bij..)
Neemt U de standen zelf op en stuurt U die door naar de watermaatschappij of komt er iemand van de watermaatschappij dit bij U doen?
Zelf doorgeven, die laten zich niet zien tot nu er problemen zijn..
Indien U de waterstanden zelf opneemt, heeft U dit dan juist gedaan? Enkel de cijfers in de witte of zwarte vakjes, niet de rode? Een voorbeeld hiervan kan je hier vinden: http://www.aww.be/watermeterstand.html
Jep, de rode zijn immers de liters die in (bij mij) zwarte vakjes de m3 liters maakt

Indien dit allemaal klopt, pas dan moeten we kijken naar eventuele lekken of foutieve watermeters en hoe dit opgelost dient te worden
Geen lek geconstateerd door man van TMVW en ik heb nooit een lek gehad van ongeveer 600 liter per dag (los van het feit dat de sloot dat niet aan kan) als ik niet verbruik staat ze effectief stil (bvb. 's nachts) en dan nog..
Dan zou deze lek ineens wonderbaarlijk verdwenen zijn sinds ik de dagstanden bij ben gaan houden (!)
Ik twijfel aan die 15 jaar of oudere meter van hun...

Franciscus

#8 , 29 okt 2010 19:22

Heeft men in de loop van het jaar iets aan de leidingen op straat gedaan ...het zou dat er lucht in de leidingen is gekomen en dan bij u binnen en dat zou een doordraaien van de metercijfertjes kunnen veroorzaken.
Werd door anonieme medewerker van aww eens tegen mij gezegd na problemen met mijn meter. Een maand daarna was onze meter vervangen.
Periode tussen meterstand 1 en vaststellen hoge waarde was te kort om waar te kunnen zijn. Daarbij wegens water in de kelder was er zelfs controle geweest van verzekeringsmaatschappijen ( experten) + de leiding was uitgebroken op straat voor wijzigingen ....

Mike1980
Topic Starter

#9 , 29 okt 2010 19:30

In de straat zelf: nee... in de wijk en het ganse dorp: ja
Na 150 jaar krijgen we namelijk eindelijk riolering en ligt 60% van de banen hier continue open.

Lucht? da's interessant, daar hoorde ik die controleur niet over..

zappa1

#10 , 08 nov 2010 16:28

Ik zou zelf eens nakijken of er geen lek is. 's avonds meterstand noteren en geen water meer verbruiken. 's morgens meterstand controleren....

Juliettecauwe

#11 , 20 sep 2012 11:42

Beste Mike,

Ik zit in hetzelfde schuitje als jij 2 jaar geleden. Er wordt mij een verbuik aangerekend van 320m3 (factuur van ong 1200euro). Ik was daar de helft van de tijd niet eens aanwezig. Als ik kijk naar hoe het gerecht daar in het verelden mee is omgegaan zijn mijn vooruitzichten niet hoopgevend. Ik vroeg me af hoe jouw zaak uiteindelijk is afgelopen. Welke stappen heb jij ondernomen?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Vriendelijke groeten,

Juliette Cauwe

wesleylogist

#12 , 26 nov 2012 19:28

Zit met een gelijkaardig probleem in de stad Tienen waar men ex vrouw woont. Ze woont alleen op een klein appartement met de twee kids, gaat zes dagen op de zeven werken en zou een verbruik hebben van 689liter per dag ??? Dus die ene dag per week dat ze thuis is zou ze pakweg ruw genomen 3500 a 4000liter water moeten verbruiken.
Dat is toch te gek voor woorden.

Mvg

Wesley

mava105

#13 , 26 nov 2012 20:04

Met een permanent lopende WC en een lekkende kraan ben je daar zo aan. :(

gultenmert

#14 , 17 mei 2013 22:56

vorige maand bij het invoeren van mijn meterstand via de website van waterlink kwam er een opmerking van dat ik met een te hoog waterverbruik zit.

ik heb daarna contact opgenomen met waterlink voor info wat ze juist bedoelen met te hoog verbruik.
volgens hun zou ik vorig jaar als meterstand 4823 doorgegeven hebben, en dit jaar 6137 dus het verschil komt op 1.314.
de persoon die ik aan de lijn had zij dat dit een factuur van zeker 6000 euro kan zijn.
KAN DIT KLOPPEN

Turaki

#15 , 17 mei 2013 23:52

Om even te nuanceren, 600 liter per dag lijkt veel, maar 1 vol bad is ongeveer 150 liter. Als ik dit laat leeg lopen, loopt er dus in minder dan een kwartier 150 liter de riolering in. 4 keer een bad laten leeglopen, over een periode van 24 uur (dus 1 bad per 6 uur), is niet te veel voor een gewone riolering.

En voor alle mensen die hier maar vragen bij plaatsen, volgens de regels moet je een nieuwe thread starten als je een vraag hebt, dit om te vermijden dat de antwoorden door elkaar gaan lopen, en niemand nog weet wie waarop antwoord.

Terug naar “Andere”