mogelijks kind na een relatie teneinde

ThomasP
Topic Starter

mogelijks kind na een relatie teneinde

#1 , 24 okt 2010 20:44

Goede avond

Heb al eens het net afgeschuimd naar eventuele oplossing voor mijn probleem, maar ik vind deze echter niet.
Bij elk probleem zijn de omstandigheden anders dus een sluitend antwoord kan ik niet terugvinden.
Dus dan denk ik, waarom vraag ik het hier niet?

Mijn probleem stelt zich als volgt:

Ik ben een half jaar samengeweest met een vrouw, die vóór mij een relatie had met een man die één kind had uit vorig huwelijk. Voor alle duidelijkheid ik was ik met deze vrouw niet getrouwd. Ik breng dit onder deze rubriek omdat ik niet echt inzie waar dit anders zou kunnen/mogen staan.
Die relatie liep teneinde door een opeenstapeling van problemen waarmee de man te kampen had.
Echter hadden ze altijd een heel goede relatie gehad.

Ikzelf was iets ouder dan de vrouw in kwestie, maar het was zij die van het begin af duidelijk maakte dat ze zo snel mogelijk een kind wilde.
Ikzelf had daar geen zin in, zeker omdat ik aanvoelde dat de relatie (nog) niet goed aanvoelde. Onze relatie duurde een goed half jaar en gedurende die hele tijd nam ze ofwel de pil niet of als ze de pil nam kwamen er complicaties. Kortom voor mij was het continue opletten geblazen.

Nu liep die relatie twee maanden geleden teneinde omdat ze continue werkt bestookt en aanboden door haar vorige partner, en er uiteindelijk voor plooide. Voor mij geen probleem maar ik heb haar wel achteraf gezegd dat ik in de toekomst geen contact meer wilde met haar omdat de hereniging met haar vorige partner wel héél snel ging. Ik vond dat dit van geen respect getuigde.

Nu twee maanden later komen mensen mij vertellen dat ze zwanger is. Wetende dat vele vrouwen het goede nieuws bekend maken aan 3 maanden begin ik mij nu enorme zorgen te maken. Daarbij komt nog het gerucht dat ze zou verteld hebben dat ze niet wist of het kind van mij zou zijn of van haar ex waarmee ze nu terug herenigd is. Kortom één marginale boel dus, maar het is een situatie die ik -naar mijn oordeel- niet in de hand heb/had.

Mijn vraag bestaat uit meerde luiken:
- Wat als ze bij de geboorte aangeeft dat het kind van mij is (wat geheel onlogisch zou zijn maartoch)
- Wat als ze binnen x aantal jaar afkomt met het feit dat ik de biologische vader zou zijn? Wat kunnen op dat moment nog de problemen zijn waar ik mij aan kan verwachten?
- Zijn er nog andere facetten die ik in rekening dien te brengen om mij eventueel in te dekken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 24 okt 2010 20:48

Indien u eraan twijfelt dat het uw kind is dan kunt u een DNA onderzoek eisen.
Dat zal uitsluitsel geven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ThomasP
Topic Starter

#3 , 24 okt 2010 21:04

De situatie die ik wil bekomen is:
aangezien ik toch geen relatie meer heb met die vrouw en in de toekomst nooit meer zal hebben, plus het feit dat het kind (mocht het het mijne zijn) ongewenst is, wil ik dat ik daar nooit of te nimmer aansprakelijk kan voor gesteld worden.

Wat is ik nu wil is, mij volledig indekken zodat ik in de toekomst nooit enige vorm van financiële middelen of wat dan ook kan gevraagd worden. Ik heb er persoonlijk geen baat bij om te weten of het kind nu biologisch al dan niet het mijne is... Dus moet dan eigenlijk wel een DNA-test gedaan worden en kan die dan ook niet tegen mij gebruikt worden?
Stel ik laat eisen een DNA-test te doen, die wordt gedaan en die toont aan dat ik de biologische vader ben. Kan op dat moment de moeder niet zeggen, als hij het zo speelt laten we dan maar ineens financiële middelen vragen?

Reclame

roharro

#4 , 24 okt 2010 21:11

Wat is ik nu wil is, mij volledig indekken zodat ik in de toekomst nooit enige vorm van financiële middelen of wat dan ook kan gevraagd worden.

Dat gaat niet. Als de moeder een DNA test eist moet die er komen. Blijkt daaruit dat u de vader bent dan bent u mede onderhoudsplichtig voor het kind.

ThomasP
Topic Starter

#5 , 24 okt 2010 21:27

Kan zij dat ten alle tijde doen, bv binnen een tiental jaar?
En speelt het een grote rol op welke naam ze het kind registreert? Stel ze registreert het kind op haar naam en op de naam van haar huidige partner, kan zij dan nog iets verhalen binnen x aantal jaar?

roharro

#6 , 24 okt 2010 21:31

Ja ten allen tijde. Later kan het kind zelf dat ook eisen.
Als iemand anders de wettige vader wordt dan moet die om de situatie achteraf te wijzigen wel akkoord gaan.

ThomasP
Topic Starter

#7 , 24 okt 2010 22:21

Ok, bedankt. Weet nu al wat meer...

j.demoor

#8 , 26 okt 2010 08:57

“Art.322.Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317, noch op grond van een erkenning, kan het bij vonnis worden vastgesteld onder de bij artikel 332quinquies bepaalde voorwaarden...Art.324...Bij gebreke van bezit van staat wordt de afstamming van vaderszijde door alle wettelijke middelen bewezen. Behalve wanneer er twijfel over bestaat, wordt het vaderschap vermoed wanneer is komen vast te staan dat de verweerder gedurende het wettelijk tijdperk van de verwekking gemeenschap heeft gehad met de moeder.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
ofwel :
“Art.336.Het kind wiens afstamming van vaderszijde niet vaststaat, kan van degene die gedurende het wettelijke tijdvak van de verwekking met zijn moeder gemeenschap heeft gehad, een onderhoudsbijdrage vorderen op grond van artikel 203, § 1.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Bijtje

#9 , 26 okt 2010 10:57

Ik kan begrijpen dat u geen kind wil, zeker niet in deze situatie, maar u wist dat zij er wel eentje wilde en het blijkbaar niet al te nauw nam met de pil. Als het kind van u is en de moeder erkent dit ook zo, dan zult u de gevolgen moeten dragen van wat u op voorhand had kunnen vermijden door op een andere manier veilig te ... en zult u moeten delen in de kosten. Gelukkig is deze wet er ... anders zouden vele vaders de moeder alleen laten opdraaien voor alle kosten en dat kan natuurlijk niet.

Terug naar “Echtscheiding”