Leila welke "beste" informatie zoek je precies?
Bij deze alvast de mogelijkheden. De gezagsregeling bepaalt wie het recht heeft om belangrijke beslissingen te nemen over de persoon en de goederen van het minderjarige kind.
Er zijn drie mogelijkheden:
- gezamenlijk ouderlijk gezag (= gezagsco-ouderschap)
Sinds de wet van 13 april 1995 spreken we niet meer van bezoekrecht en hoederecht. Deze wet bepaalt dat ouders na de ontbinding van het huwelijk door echtscheiding gezamenlijk het ouderlijk gezag uitoefenen ten aanzien van hun kind (= gezagsco-ouderschap). Hoewel gezagsco-ouderschap de wettelijke voorkeursregeling is, mogen ouders ook voor een andere gezagsregeling kiezen.
- eenzijdige uitoefening van het ouderlijk gezag door ??n ouder (= exclusief ouderlijk gezag)
Bij deze vorm van ouderlijk gezag mag ouder A alle belangrijke beslissingen nemen voor de persoon en het beheer van de goederen van het kind. Ouder A heeft de plicht de goederen in het belang van het kind te beheren. Ouder A heeft het recht op genot van de goederen van het kind. Bij exclusief ouderlijk gezag door ouder A heeft ouder B recht op persoonlijk contact (= omgangsrecht). Dit is een recht, geen plicht. Ouder B behoudt financi?le plichten (onderhoudsplicht). Ouder B mag geen belangrijke beslissingen nemen voor de persoon en het beheer van de goederen van het kind. Ouder B heeft geen recht op genot van de goederen van het kind. Ouder B heeft recht op alle informatie aangaande zijn minderjarig kind. Ouder B heeft het recht op toezicht op de belangrijke beslissingen die ouder A neemt voor de persoon en de goederen van het kind. Ouder B heeft het recht aan de jeugdrechter te vragen een belangrijke beslissing van ouder A ongeldig te maken. Ouder B moet aantonen dat deze beslissing tegen het belang van het kind ingaat.
- een gezagsregeling op maat
Dit betekent dat bepaalde beslissingen door beide ouders samen worden genomen en andere beslissingen alleen door ouder A of alleen door ouder B worden genomen.
Wel, mijn man en ik hebben besloten dat de kinderen bij mij zullen blijven, met uitzondering van vrijdagmiddag. Mijn echtgenoot (ex) zit ook vaak in het buitenland, dus het kan voorkomen dat hij ze niet bij zich kan nemen die vrijdag en zou graag willen dat hij me dit op voorhand zegt. Hij krijgt ze overgens ook een weekend op de twee. Verder zouden we het ouderlijk gezag beide willen uitoefenen.
Wat is de beste manier om dit allemaal te verkrijgen?? En wat moeten we doen allemaal hiervoor. Moeten we het ergens noteren? Onder wat valt deze regeling dan enz.