Huwelijk / samenwonen / andere mogelijkheden met vluchteling

ilsepiano
Topic Starter

Huwelijk / samenwonen / andere mogelijkheden met vluchteling

#1 , 21 sep 2010 09:59

Ik ben al een aantal maanden samen met iemand (Afrikaan) die hier het statuut van vluchteling aanvraagt. Helaas heeft hij na de eerste procedure een negatieve beslissing gekregen. Nu gaat hij daartegen verder in beroep.
Maar ik vraag me af welke opties er zijn om hem toch hier in België te kunnen houden zonder onmiddellijk te moeten trouwen. Is het mogelijk om wettelijk of feitelijk te gaan samenwonen? Zijn er andere opties?
Ik zie hem graag, ik denk dat hij me ook graag ziet, ik heb hem van in het begin gezegd dat ik eigenlijk niet wou trouwen, en dat vraagt hij ook niet. Ook naar samenwonen vraagt hij niet, dus ik denk niet dat hij mij zou "misbruiken" om hier verblijfspapieren te kunnen krijgen, maar ik wil wel zelf de mogelijkheden bekijken om hem niet te verliezen.
Weet iemand iets van de procedures of stappen die ik kan ondernemen?

Alvast bedankt voor de hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 21 sep 2010 10:42

Een (Belgische) vriendin heeft haar Turkse vriend legaal naar hier gehaald op basis van gezinshereniging met een intentieverklaring van te gaan samenwonen. Dat is 2-3 jaar geleden gebeurd. Er is ontzettend veel papierwerk aan te pas gekomen, zij staat enkele jaren financieel borg voor hem en ze wonen officieel en effectief samen (wat al enkele keren gecontroleerd is geworden).

Ik moet erbij zeggen dat het een lange procedure is geweest waarbij zij bewijzen heeft moeten voorleggen van het bestaan van een relatie. Correspondentie tussen hen beiden, telefoonverkeer, vliegtuigtickets van diverse bezoeken aan hem, een heel dossier.

De situatie is anders dan de uwe maar ik vond het toch het vermelden waard. Tot dan was ik niet op de hoogte van de mogelijkheid van gezinshereniging op basis van samenwonen.

kahmi

#3 , 17 okt 2010 19:25

Je kan in België een verblijfsvergunning op basis van "duurzame relatie" bekomen maar dan moet je mekaar al minstens 2 jaar kennen, of je dit aanvraagt vanuit het buitenland of in België zelf. Ik ben actief op het gebied van visum voor gezinshereniging en vaak geconfronteerd met connexe materies.

Ik moet je hierbij toch tot voorzichtigheid aanmanen: het feit dat je vriend niet zelf vraagt om samen te wonen of te huwen is geen garantie dat hij niet enkel de verblijfsvergunning beoogt.

Je moet het zo bekijken: Afrikaanse mannen doppen hun eigen boontjes en enkel de minder eerlijke lossen graag hun verblijfsprobleem op door middel van een relatie, schijnhuwelijk of zelfs schijnadoptie. De verblijfsvergunning is dus zijn probleem en daar hoef jij je niet mee te moeien.

Heeft hij je zijn documenten ivm zijn aanvraag tot politiek asiel getoond? Je moet weten dat 90% van de aanvragen voor politiek asiel fake zijn en dat de overgrote meerderheid die onder een valse identiteit aanvraagt. Dat kan bijna niet anders (indien het een vals politiek asiel is) omdat ze die niet kunnen vragen onder de identiteit waarmee ze hun visum naar België gekregen hebben.

Verder moet je toch weten dat België nog niet zo erg is als Frankrijk waar vreemdelingen haast elke 500 m naar hun identiteit en verblijfsvergunning worden gecontroleerd door de Franse politie en soms dezelfde dag op het vliegtuig naar hun thuisland worden gezet. Hier kan een vreemdeling 10 jaar clandestien leven zonder dat hij 1 keer wordt gecontroleerd door de politie.

Verder moet je ook weten dat zolang een procedure gaande is (in zijn geval dus een beroep na een negatieve beslissing), hij niet uit België zal worden gezet (hij moet daarvoor wel de bewijzen van die procedure op zak hebben, dat zal hem een rit naar het commissariaat schelen).

En wanneer zijn beroep mislukt, zal hij iets anders proberen, regularisatie of zo. Dan is hij weer een hele tijd op zijn gemak in België :-) En dat geeft jou de tijd om hem beter te leren kennen: werkt hij? zit hij veel op café met vrienden? gaat hij 's weekends alleen uit zonder jou?

Reclame

zoveelvragen

#4 , 22 okt 2010 19:25

Hallo,

Ik heb eens een vraag en hoop dat er iemand me op kan antwoorden.
Ik heb een relatie met een man die zich bekeerd heeft tot moslim. De relatie is nu een 7tal maanden.Hij is ondertussen getrouwd met een jong meisje in marokko? zij is midden 20 en hij in de 50. Hij verteld me dat hij me erg graag ziet en dergelijke...
Maar dat hij enkel en alleen met een moslima getrouwd is omwille van zijn geloof...
Toch heeft hij veel gebreken op dat geloof! Kijk naar de relatie van mij en hem tijdens zijn huwelijk!!
Kan dit zomaar? Zal het meisje haar visum krijgen ookam heeft hij hier een relatie al die tijd? is het leeftijdsverschil er groot?
Ik wil hem niet kwijt maar vrees als het meisje haar visum heeft gebeurd dit wel!
wie kan me daarin helpen?

Rebel-with-a-cause

#5 , 22 okt 2010 20:42

In één woord: AFBLIJVEN !

kahmi

#6 , 24 okt 2010 11:55

Een moslim man mag huwen met een vrouw die van het "geloof van de boeken is": een moslima, een christene of een joodse. Een moslim vrouw daarentegen, mag enkel trouwen met een moslim man. Dus, als jij bvb. katholiek bent, mag hij met je trouwen.

Wat het geval betreft dat je aanhaalt, die veel jongere echtgenote zal heel moeilijk haar visum voor gezinshereniging krijgen, vooreerst om een in het oog springende reden: het grote leeftijdsverschil waardoor men kan twijfelen aan de oprechtheid van de echtgenote.

Er zullen een aantal bijkomende factoren in overweging genomen worden voor de appreciatie van dit huwelijk: hoeveel reizen hebben ze gemaakt om mekaar "in het echt" te leren kennen, financiële en professionele situatie van beiden enz...

In het beste geval krijgt ze haar visum zonder slag of stoot (reken 3-4 maanden), in het slechtste geval wordt het geweigerd en moet zij in beroep gaan en het huwelijk laten erkennen en dan kan dit 2-3 jaar duren.

Indien jij kan bewijzen (objectieve en harde bewijzen) dat je een vaste en regelmatige relatie hebt met deze man, dan volstaat het de Dienst Vreemdelingenzaken in te lichten.

Maar waarom zou je hem niet kwijt willen? Hij is met een ander getrouwd, hij heeft zijn keuze al gemaakt en hij koos niet voor jou. Wil je echt tweede keus zijn? Verliefd zijn is mooi maar volstaat niet om een duurzame relatie op te bouwen en hier zit je met bijzonder slechte funderingen.

Castermans123

#7 , 29 sep 2015 19:03

Hallo,
Mijn vriend waar ik nu een jaar mee samen ben, heeft een negatieve beslissing gekregen. Daarbij heeft hij een aantal procedures lopenden die niet eens bekeken worden. Hij heeft geen recht meer om op beroep te gaan. Mijn vraag hierbij is of hij zijn papieren na verloop van tijd zou kunnen bemachtigen door samen te wonen met een gewone vriend of kan dit enkel met iemand waar je een relatie mee hebt ?

Emilietjeh

#8 , 25 jan 2016 19:45

Mijn vriend is afkomstig van gambia. Hij woont sinds 4 jaar in engeland. Zijn sinds september 2014 samen en getrouwd in juni 2015 een heel proces. Tijdje in engeland samen gewoond. Nu overwogen om terug in belgie te komen wonen. Zijn verblijfsvergunning in engeland was al 2 jaar verlopen maar dat kan daar blijkbaar zonder problemen. Nu dachten ze dat wij een scheinhuwelijk hadden en hebben berichten, foro's alles voorgelegt. Toch blijkt er een probleem. We zijn voor de feestdagen terug naar belgie gekomen zonder enig probleem. Maar terug gaan naar Engeland voor hem is een probleem, hij kan niet meer terug en aanvraag is afgeblazen. Nu verblijven we sinds 1 maand in Belgie en we willen voor hem een verblijfsvergunning aanvragen. We zijn in engeland getrouwd maar hebben dit hier nog niet laten wettigen (belgie) waar kan ik terecht voor een aanvraag zodat we hier in belgie samen kunnen wonen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”